Me like coffee skrev 2011-08-15 16:34:12 följande:
Frösöblomster: Vad spännande att börja jobba! Skönt att reaktionerna hemma är positiva. Förstår verkligen din känsla av vemod. Du har ju varit hemma länge och fått följa båda barnen i stort och smått

. Här hemma var det första dagen på jobb och dagis efter 7 veckors ledigt. Kändes kul att börja jobba men väldigt vemodigt att inte spendera dagarna med familjen. Gud vad jag har älskat vår sommar tillsammans! Dessutom var det sista sommaren med bara ett barn... Nu väntas förändringar och jag känner mig väldigt osäker inför dem. Tycker faktiskt inte alls att det känns så där kul och spännande som alla i omgivningen hela tiden antyder. Samtidigt skäms jag varje gång jag tänker så

. Visst, rent logiskt så förstår jag ju att jag kommer att älska den lilla krabaten som kommer och att det kommer att bli underbart att se dem tillsammans men just nu längtar jag faktiskt inte alls... Kände ni någonsin så? Rent generellt så verkar omgivningen hela tiden antyda att man ska vara översållad med glädjerus och längta varenda minut men jag känner verkligen inte så! Och varje gång jag inser att jag inte längtar så får jag skuldkänslor och mår dåligt

Ja, det här blev ju ett depp-inlägg men ni kanske kan stå ut

Först vill jag säga att vi också haft en HELT fantastisk sommar tillsammans hela familjen, inklusive lillasyster som nu i dagarna blivit 7 månader! Pappa har varit hemma i 7 veckor och vi har tagit det lugnt och bara varit. Hoppas verkligen att vi kan få möjlighet att ha det såhär fler somrar!
Jag förstår också dina känslor av att inte längta till nr 2 kommer. För egen del så var första tiden med äldste sonen så fruktansvärt jobbig (tuff förlossning, tuff start på amningen, ensam mamma under några månader, anknytningsproblem m.m) så jag var så inställd på att det skulle bli en lika tuff start med andra bebisen vilket jag såklart inte såg fram emot. Dessutom så fick jag skuldkänslor gentemot storebror som vi ju kunnat ge hela vår uppmärksamhet när han var ensambarn. Jag hade även svårt att förstå hur vi som föräldrar skulle fixa allt det praktiska med 2 barn, ha energi till det och även ha tid och ork för varandra.
Lillasyster hade kolik, men trots det så upplever jag första halvåret med henne och alltså som tvåbarnsförälder som betydligt mindre jobbig än det var när jag fick sonen. Känslan av skuld gentemot sonen är som bortblåst nu när jag ser dem tillsammans. De verkligen verkligen älskar varandra. Det svåra har varit att få tid och ork till varandra - vi vuxna. Men dessa 7 härliga sommarveckor har varit guld värda för att ta igen lite sådan tid.
Jag syskonammade barnen under första 2-3 månaderna när lillasyster föddes. De fick alltså varsitt bröst om/när även storebror ville amma. Därefter svalnade hans intesse lite och han ammade bara ibland på morgonen för att få en egen mysstund med mig. Sedan 3 veckor tillbaka så har han inte frågat efter det alls, men vi har fortsatt ha mysstund. Det känns verkligen helt fantastiskt att han fått göra detta val själv! Tycker det är lite intressant att han valt att sluta amma i samband med att han blev blöjfri. Hur som helst så det jag ville säga med detta är att jag tror att syskonamningen var en bra bro för mig och mina barn för att inte känna skuld mot storebror, och jag har sett ytterst lite svartsjuka hos storebror.