chokladkaffe skrev 2011-08-23 10:36:07 följande:
Det där med att lämna ett ledset barn på förskolan. Jag känner jag verkligen har något att komma med. Hade jag tilllämpat den principen hade jag aldirg kunnat lämna storebror där. Eller rättare sagt vi hade aldrig kommit till de gånger det gått bra. Han vill ju såklart att jag ska vara kvar, högst i anknytningshierarkin. Han kan leka och ha roligt där men vill att jag ska sitta där inom synhåll. För mig är det inte hållbart, då kan jag lika gärna skita i att ha honom där alls. Kompetent barn javisst, men i det ingår ju också att göra precis allt man kan för att få som man vill. Jag tänker också att det faktiskt får vara okej att vara ledsen och arg när mamma eller pappa går. Däremot skulle jag inte tycka det kändes okej om jag ringer en timme senare och han fortfarande är ledsen. Men men, jag vet jag är unik med den här inställningen i den här tråden.
Nej, du är inte unik. Jag känner precis likadant med lillebror nu. Mina barn är så olika och vi har olika erfarenheter med dem. Med storebror så fanns det inte ens på kartan att lämna honom ledsen.....hade han varit det/är han det så handlar det om något djupare än ilska över att inte få ha mamma/pappa kvar. Med lillebror är det något annat. Jag har tänkt som du......han vill gå till förskolan, han är precis samma glada kille som alltid annars, inga förändringar alls i beteende eller liknande för övrigt, sover lugnt och tryggt, han är glad och go hela dagen på förskolan utan just vid det exakta lämningstillfället. Jag hade varit oroligare om han dragit sig undan, verkat nere och inte sig själv.....eller ledsen på förskolan under dagen.
Hur som helst var det inga tårar idag. En putande underläpp när sambon sa att han skulle gå, men annars har dagen gått jättebra. Andra lämningen bara, så hoppas att det fortsätter så här.
Me like coffee skrev 2011-08-23 09:57:24 följande:
Varför tror du att han reagerar nu då? Hur känns det för er att lämna honom?
Jag vet faktiskt inte. Han är ju så pass stor så han förstår nog helt enkelt skillnaden nu och innan. Nu handlar det inte om att jag någon enstaka gång försvinner till ett annat rum. Nu ska han gå på förskolan.....och han vet ju faktiskt vad det innebär. Storebror har varit där, utan oss föräldrar längre stunder. Jag har börjat jobba och han vet att både jag och hans pappa ska jobba = han och storebror ska vara på förskolan.
Hur det känns att lämna ledset barn? Inget vidare alls. Men jag känner ju honom. Jag vet hans viljestyrka och att han alltid kraftfullt talar om när han tycker att vi har fel, så egentligen borde jag inte vara förvånad över att han reagerat som han gjort. Nu har det varit en ledsen lämning och en "oledsen", så fortsätter det så här så får vi nog ändå säga att det har gått bra och att vi har trygga pojkar.