• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • chokladkaffe

Tjejer, pepp behöves. Lillebror är nu 5 månader och äter som en häst på nätterna. Säkert en fas men nu efter tre nätter med amning varje timme, eller mer för jag ammar säkert 8ggr per natt sista tre nätterna börjar jag bli less. Mindes att det var en sån här sväng kring 10mån men nu också? Han äter lite mat på dagarna, lite gröt på kvällen, lite grönsaks eller frukt mos samt ett gnagande på kokta morötter och gurka. Vet inte om ammandet trappats upp överhuvudtaget sen jag började amma i sele Direkt han kommer i sele börjar han tugga på min tröja och vill amma Sen äter han inga längre stunder förvisso men ändå. Nu blev det lite förvirrat, känner mig bara lite trött av nätterna.

Sktrutt, när är det lillasyskondags?

• Me like coffee
    chokladkaffe skrev 2011-09-01 11:42:50 följande:
    Tjejer, pepp behöves. Lillebror är nu 5 månader och äter som en häst på nätterna. Säkert en fas men nu efter tre nätter med amning varje timme, eller mer för jag ammar säkert 8ggr per natt sista tre nätterna börjar jag bli less. Mindes att det var en sån här sväng kring 10mån men nu också? Han äter lite mat på dagarna, lite gröt på kvällen, lite grönsaks eller frukt mos samt ett gnagande på kokta morötter och gurka. Vet inte om ammandet trappats upp överhuvudtaget sen jag började amma i sele Direkt han kommer i sele börjar han tugga på min tröja och vill amma Sen äter han inga längre stunder förvisso men ändå. Nu blev det lite förvirrat, känner mig bara lite trött av nätterna.

Sktrutt, när är det lillasyskondags?
    Usch jag kommer ihåg dessa perioder! De sliter verkligen ordentligt och jag kan tänka mig att det blir mer när man dessutom har ett syskon. Jag har för mig (oj vad jag glömmer fort!) att det var en omgång där kring 5-6 månader om jag inte helt missminner mig. Jag har nog faktiskt inget bra tips. Jag sov mig ändå rätt bra igenom dessa faser, så jag väntade mest ut dem. Jobbigt om man inte sover så bra... Men tror du att det är närhet eller hunger?

Ja, jag kom ju inte med så mycket Men jag känner iaf igen det du beskriver.

Lillasyskon är beräknat till 10 oktober. Dottern kom ungefär en vecka tidigare än beräknat men jag vågar inte hoppas på att det blir så med denna också. Jag var helt övertygad om att jag skulle gå över tiden första gången så om jag nu blir övertygad om att bebis ska komma tidigare så får jag väl vänta över tiden denna gången
  • Me like coffee

Kom precis på att dottern inte riktigt hade tid att amma lika mycket på dagarna ungefär vid den tid du pratar om och jag tolkade det som att hon tog igen det på natten istället.

• Flickan och kråkan
    Me like coffee skrev 2011-09-01 11:23:16 följande:
    Frösöblomster: Hur går det för lillebror?
    Det går finfint. Inga ledsna miner vid lämning den här veckan . Fortfarande svårt att veta om vi gjorde rätt eller fel som lämnade trots att han var ledsen, men han har hela tiden trivts på dagarna och nu går det jättebra att lämna också. Det känns som om vi hade fått tårar vid lämning inledningsvis oavsett vad vi gjort med lillebror för han ville (och vill fortfarande) helst vara hemma. Han trivs på förskolan och verkar trygg med personalen och miljön men han vill hellre vara hemma om han får välja.  Skönt att ha en glad kille i alla fall nu när vi lämnar .
  • Me like coffee
    Flickan och kråkan skrev 2011-09-01 13:20:43 följande:
    Det går finfint. Inga ledsna miner vid lämning den här veckan . Fortfarande svårt att veta om vi gjorde rätt eller fel som lämnade trots att han var ledsen, men han har hela tiden trivts på dagarna och nu går det jättebra att lämna också. Det känns som om vi hade fått tårar vid lämning inledningsvis oavsett vad vi gjort med lillebror för han ville (och vill fortfarande) helst vara hemma. Han trivs på förskolan och verkar trygg med personalen och miljön men han vill hellre vara hemma om han får välja.  Skönt att ha en glad kille i alla fall nu när vi lämnar .
    Skönt att lämningarna går bra och att han trivs! Det är ju värt jättemycket!
  • Flickan och kråkan
    chokladkaffe skrev 2011-09-01 11:42:50 följande:

Lillebror vaknade för amning var 30-60 minut konsekvent nätterna igenom mellan 5½-9 månader. Båda mina har sovit som risigast mellan 5-9 månader, så det låter - i mina öron - fullständigt normal . Om det är någon tröst . När båda var runt 8 månader så orkade inte jag längre så då slutade jag med nattamningen.....gick upp och vaggade istället.
  • Maxbox
    Flickan och kråkan skrev 2011-09-01 13:24:28 följande:
    Lillebror vaknade för amning var 30-60 minut konsekvent nätterna igenom mellan 5½-9 månader. Båda mina har sovit som risigast mellan 5-9 månader, så det låter - i mina öron - fullständigt normal . Om det är någon tröst . När båda var runt 8 månader så orkade inte jag längre så då slutade jag med nattamningen.....gick upp och vaggade istället.
    Tycker du inte det är jobbigare att vagga än amma? Under hur lång period gjorde du så?
  • Flickan och kråkan
    Maxbox skrev 2011-09-02 18:43:38 följande:
    Tycker du inte det är jobbigare att vagga än amma? Under hur lång period gjorde du så?
    För storebror tog det 3 nätter, efter det så räckte det att bara ligga och hålla om honom vid uppvak och ganska snabbt började han somna om av sig själv vid uppvak bara genom att han kände att man fanns där. Det gick rätt lätt och gjorde underverk för min sömn. Jag har aldrig kunnat amma sovandes. Lillebror var det mer vaggandes med, men alternativet var att inte sova alls. När han var 8 månader så fick han den fantastiska idén att han bara kunde sova med bröstet i munnen hela tiden.....bokstavligen. Han låg och snuttade till sömns under cirka en halvtimme och sedan hade han kvar bröstet i munnen. Försökte jag försiktigt ta ut det så vaknade han och så snuttades det en halvtimme till innan han somnade och så höll vi på så hela natten. Tappade han bröstet själv så vaknade han också och så samma procedur igen. Jag kunde inte röra mig en milimeter för då vaknade han och jag kunde inte ligga vaken hela nätterna blixtstilla......vare sig vaken eller blixtstilla. Det var helt ohållbart......så jag gick upp och vaggade och fick sova emellan . Vi hade ett par jobbiga veckor (1½ månad) med mycket uppvak och mycket vaggande men sedan vid 9½ månad så började han plötsligt bara sova hela nätter . Det har varit det bästa för just oss. Ingen gråt eller skrik. De har inte varit hungriga utan behövt hjälp med att komma till ro och då har min famn gått lika bra.
  • chokladkaffe

Ja det blir väl att vänta ut det hela, ibland känns det bara så bra när andra säger samma sak Jag vet inte vad som är vad längre med hunger och närhet. Jag har ju lillebror väldigt nära dygnet runt, han hänger med i selen. Sen vi började amma i selen äter han väldigt annorlunda, mycket kortare och lugnare men väldigt ofta. Som att när de ändå finns till hands kan han lika gärna äta lite. Det är väldigt väldigt praktiskt, bara att jag får alltid ha amningslinnen men det gör ju inget. När han är hemma med mig själv sover han ett långt pass på dagen själv, vaknar han somnar han om själv bara det är lugnt. Jag tror egentligen inte han behöver tutten för att komma till ro alltid. Kan ju vara att så fort jag vaknar till och han rör sig lägger jag honom tillrätta vid bröstet innan jag ens vet om det är det han vill, det är liksom inte alltid han äter bara för jag lägger honom där. Förra gången började jag jobba och då fick sambon ta nätterna då jag sa att jag inte orkar nattamma längre. Nu är det jag som är hemma minst 1.5 år med lillebror (och storebror) så då får jag väl ta vaggningen eller amningen vad det nu blir.

Ni som ammat länge på nätterna, hur har historien sett ut? När har det blivit mindre, när har det upphört?

Annars har vi det väldigt bra hemma, storebror har mycket känslor inom sig dock. Det slängs grejer, han blir ofta arg och nyps, sparkar och bits. Han ser allt som sitt vilket blir lite jobbigt på lekplatser. Samtidigt är han så kramig och säger "jag älskar mamma" väldigt ofta. Det är väldigt upp och ner helt enkelt. Jag vet inteom det bara är att stå bredvid och försöka få det begripligt för honom. Jag lyder Frösöblomsters tips och är mycket ute, vi går ut så fort tillfälle finns. Dukar upp filten åt lillebror vid lekplatsen och sen hänger vi där tills jag måste gå på toa. Funkar bäst fast det blir klart alltid strid när vi ska hem.

Lite jobbigt med sömnen också. Sover storebror på dagen blir det hysteriskt sena kvällar men han vaknar ändå samma tid. Sover han inte på dagen blir det tidiga kvällar och han sover 12h på natten. Samtidigt orkar han inte alla dagar utan sömn. Kanske bara att ta det som det kommer, han är väl inte helt redo att vara vaken hela dagarna. Svårt tycker jag.

Frösöblomster, måste tacka för tipset om grodan och hans vänner på svt play. Storebror bokstavligen älskar dem och vill titta hela tiden Ibland är tv väldigt praktiskt och det känns som snälla program.

• Me like coffee

Jag ammade ju länge på natten. Slutade väl ungefär när hon blev 2 år då graviditeten gjorde att jag inte längre kunde sova mig igenom allt snuttande. När jag började dra ner på nattamningen pratade vi mycket om det vid läggdags och när det väl var skarpt läge fick jag trösta en mycket ledsen och besviken dotter. Ibland funkade det och hon somnade om och andra gånger, när jag kände att det skulle kräva alldeles för mycket av oss alla, då fick hon helt enkelt snutta. Jag fortsatte att amma så länge på natten just för att vi båda trivdes väldigt bra med det och jag kunde sova mig igenom det mesta. För mig var det inte ett alternativ att kliva upp mitt i natten då det hade gjort mig helt slut och galen Numera ammar vi mycket sällan men det händer väl några gånger i veckan. Blir spännande att se hur det blir när bebis kommer. Jag vill också tacka Frösöblomster för tipset om Grodan och hans vänner! Den är väldigt poppis här hemma!

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd