Loreena skrev 2011-09-03 10:39:47 följande:
Min son är 12 månader nu och jag står i valet och kvalet om jag ska sluta amma eller inte. Amningen fungerar väldigt bra bortsett från att det såklart skulle vara skönt att slippa bli väckt på nätterna. Jag är dock skeptisk till att att sluta amma skulle göra att jag fick sova hela nätter - blir det verkligen så? Eller blir det kanske så att han vaknar och jag inte längre har amningen att ta till för att söva honom och det skulle innebära att han vägrar somna om?
Anledningen att jag vill sluta amma är för att jag hoppas på att bli gravid med en till liten... När vi försökte få sonen lyckades det på 1a försöket. Nu har vi försökt tre gånger utan att något hänt så jag funderar på om det kan vara amningen som gör att jag har svårare att bli gravid.
Vad tycker ni? Ni som slutat amma runt 12 månader - har ni varit nöjda med beslutet eller ångrat er? Ni som ammat längre, kanske uppåt 2 år, vad har ni märkt för fördelar av det? Har barnet blivit mindre infektionskänsligt tex?
När sonen var runt 8-9 månader tyckte jag att det var jobbigt med omgivningens ifrågasättande av amningen, men nu struntar jag i det. Det var som att alla tog för givet att jag slutat amma och börjat ge välling istället.
Nu nattammade jag inte så länge så kan inte svara på just det, men ville bara svara på en av dina tidiga frågor. Nej, barn börjar inte sova hela nätter för att man slutar nattamma. Inget av mina barn gjorde det. Lillebror fortsatte att ha precis lika många uppvak som tidigare. Det enda jag kan tänka (enbart spekulation från min sida) är att de - när de varit redo utevklingsmässigt att sova hela nätter - gör det relativt snabbt just då för att det inte finns någon matvana just då. Men enbart spekulation som sagt, ingen aning. Jag slutade nattamma enbart pga av mig. Vi började inte med välling istället. Den friskaste av mina barn är den som ammade kortast. Han är "aldrig" sjuk

. Missförstå mig rätt, jag är stark anhängare av amning och trivs jättebra med amning.......inte lika mycket på nätterna dock

.