De brukar väl ha en fas runt 18 månader, men jag upplever att den har inträffat några månader senare för sonen. För oss har det ju varit uteslutet att lämna bort honom över natten på grund av att vi har upplevt att han har, eller åtminstone har haft, lite speciella behov kring det här med sovandet. Han vill absolut inte somna tillsammans med någon annan än mig, något vi försöker "arbeta bort" nu när han inte längre behöver bröstet för att somna (dvs, vi går allihopa och söver honom).
Hur som helst tycker jag att du ska känna efter vad som känns bäst för er, både er son och er. Jag skulle inte ha känt mig bekväm med att lämna bort min son så länge, men som sagt, det är ju för att jag är den jag är och han är den han är (jag tycker att det är jobbigt att lämna honom över dan nu när vi ska iväg och göra rutinultraljud, 30 mil tur och retur).
Det här med att leta efter oss gör sonen också när han blir trött eller ledsen, de gånger vi har haft barnvakt till honom. Min son brukar förresten inte bajsa när han har barnvakt, han sparar sig tills han/vi kommer hem.
Hade det varit jag hade jag åkt hem på kvällen, trots att resan är dryg och ni kommer hem sent. Men det är jag.
Ni känner nog er son bäst och hur han kan reagera, så fundera på det innan ni bestämmer er.
Vi har förresten slagits idag av hur otroligt mycket det kan hjälpa att förklara för ens barn, även om de är små. Sonen ramlade och slog sig i munnen och hade så ont att vi fick fara in akut. Jag förklarade flera gånger att doktorn skulle titta honom i munnen och sade att då ska han gapa och säga aah som vi gör när vi borstar tänderna. Den här gången hade vi ju en läkare som tog det lugnt, jag förklarade igen för sonen att läkaren skulle titta honom i munnen där det gör ont. Och det gick kanon! Läkaren sade att han aldrig har varit med om ett så litet barn som vår son som har suttit stilla och låtit sig bli tittad i munnen. Jag är helt övertygad om att det beror på att sonen hade full pejl på vad som skulle hända.