Ibland ammade jag och sket fullständigt i vad folk tyckte. Ibland gick jag undan, och ibland sade jag "nej, du får vänta". Hans mormor skrattar fortfarande åt den gången då han ville amma och jag sade "när mormor åker hem ska du få tisse" - vad händer? Jo, han tar mormor i handen, går med henne till hallen, vinkar och säger hej då och rusar iväg till soffan för en amningsstund.
Det var förvisso inte så länge sedan, 1,5 år gammal.
Många gånger hjälpte det att erbjuda lite vatten (då var han törstig), så att han inte fick höra ett "nej" i första hand utan "är du törstig Hugo? Skulle du vilja ha lite vatten?".
Jag kände mig jättekluven för att jag ju egentligen kände mig stolt över att amma och glad åt den stunden med min son. Och jag skiter i vad folk tycker. Men ibland kändes det bara olämpligt, eller som att det så att säga var "bäst att låta bli". Jag pejlade av sällskapet och miljön, helt enkelt.
Jag tycker faktiskt att det är jätteskönt att han aldrig efterfrågar bröstet när vi är borta längre. Trist att man ska behöva känna så, men så känner jag.