mullemeck skrev 2011-10-04 20:43:01 följande:
Vill bara skriva av mig lite... har räffat en vän idag vars barn är dryga 2 år och alltså 1 år äldre än min kille. Det var jättekul att träffa min vän men jag blir alltid så illa till mods när vi ses nuförtiden. Jag kan liksom inte förlika mig med hur det fungerar mellan barnen... Eller hur skall jag skriva det..Jag har så svårt för hennes barns agerande gentemot mitt. Jag VET att man inte skall begära så mkt av en som är 2 år och 4 månader men att mamman inte ens försöker det stör mig lite. Förra gången vi sågs så åkte min son på en del smällar i form av knuffar, omkullputtande och så blev han ifråntagen ALLT, och då menar jag allt, han hade i händerna. Vilket resulterar i ledsamhet och frustration från hans sida såklart. Han klarade sig lindrigt undan om man jämför med ett tredje barn som var med vars mamma också är en god vän. Den killen fick slag i ansiktet och blev biten osv hela eftermiddagen. UTAN att någon av föräldrarna markerade att det inte är ok. Det enda som hände var att mamman sade förlåt till oss andra mammor istället för att markera för sitt barn att det inte är ok att bete sig på det viset.
Idag blev min son påsprungen i hög fart och tappade balansen och for med bakhuvudet i klinkersen innan jag hann fånga honom, blev fråntagen böcker och leksaker osv. Jag försökte säga någon gång att "den traktorn hade x (min son) du får gärna ta en annan om du vill" och det funkade hyfsat bra. Men mamman säger ingenting... Jag försöker säga till min son på ett enkelt vis om han gör samma sak så att hon skall se att jag tycker att man inte skall ta saker från varandra oavsett hur gammal man är...men ingenting händer.
Droppen var när min son var utan blöja (han är det hemma allt som oftast) och var nakenfis en stund, då skulle pojken pilla i rumpan och sen pillade han på min sons snopp. Då blev jag rätt irriterad och kände att jag måste försvara min sons intressen och sade till pojken direkt! Men mamman sa inget och blev nog lite tjurig för att jag sade till.
Usch! Ville bara skriva av mig...Det är en nära vän till mig det här och jag börjar känna att jag inte tycker att det är roligt att ses längre. Vad gör man?
Jag kräver absolut inte att barn skall vara "väluppfostrade" och så men det här är lite utöver det vanliga kan jag känna. Speciellt föräldrarnas reaktioner (eller ickereaktioner).
Vågar knappt skriva detta men det känns som ett beteende som kommer från förskolan. Det här att knuffa sig fram, bara ta saker och rycka ur händerna. Han började på dagis tidigt, vid ca 1 års ålder. Och ja, det är väl lite av en fördom jag har att det är såhär vissa barn blir...
Men vad gör du i dessa situationer? Leker mina barn med någon och antingen de eller den/de de leker med beter sig på ett sätt som inte är OK, så talar jag om det och hjälper dem att lösa situationen på ett vettigt sätt.....oavsett om det är något av mina eller den de leker med som gör fel, är bufflig eller vad det nu är.
Jag har också en 2½-åring som är väldigt intresserad av kroppsliga saker som snoppar

. Härom dagen så badade mina och han blev plötsligt superintresserad av storebrors rumpa både fram och bak

. Vi pratade lite om snoppar och rumpor, kiss och bajs och att det är ett område de flesta vill få ha i fred och att storebror ville ha sin rumpa ifred. Det är jättespännande och man kan känna och dra och pilla på sin egen snopp, men inte andras.
Båda mina pojkar har även haft buffliga och våldsamma perioder......före förskolestart (2-2½-årsåldern). Det är de långt ifrån idag

.
Jag säger alltid till. Det är aldrig under några omständigheter ok att puttas eller att rycka något ur händerna. Man behöver självklart inte bli arg men markera att det inte är ett beteende som är OK och så hjälpa dem att hitta en bättre lösning......som kan vara att sitta vrålskrikande i mammas famn för att man inte får det man vill ha precis nu för att lillebror råkar ha lagt vantarna på den. Man får helt enkelt vänta på sin tur.......och får vara sur om man vill

.