• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • msKitten

mammalund: du får väl se det här som en övning i att vara mer rak och inte så konflikträdd! För att bli av med sådant som gör oss rädda måste vi faktiskt göra JUST DET som gör oss rädda! 

Första gångerna jag skulle möta diverse företagspampar, VD:ar och ingenjörer och hålla föredrag för 100 åhörare trodde jag att jag skulle dö av rädsla. Jag trodde helt ärligt att jag inte skulle fixa det. Sömnlösa nätter, svettningar, darrande röst.....Men så tvingar man sig själv att göra det. Och det går sådär. Men nästa gång går det bättre. Och bättre. Sen försvinner rädslan.

Mitt tips är att du är HELT ärlig med den här vännen. Berätta att det gör dig rädd och ängslig att prata om det. Berätta att du är rädd för att hon ska bli arg, ledsen eller vad du nu tror. Att du är orolig för att hon ska sluta vara vän med dig osv.

Lycka till Skrattande 

• chokladkaffe

Klart du är partisk, du vill ju såklart inte att din son ska råka illa ut hela tiden. Och jag tycker du har helt rätt i att det är föräldern som är problemet, inte barnet. Jag förstod inte att du såg att barnets beteende var helt normalt utan tänkte att du nog såg det som ett extremt vilt barn eller liknande. Om du bestämmer dig för att prata med vännen så lycka till. Jag måste hålla med om att vänner inte växer på träd. Man vill inte förlora dem och är rädd. Jag funderade en stund idag på om någon sagt liknande till mig, ibland kan jag nämligen vara dålig på att säga till min son. Jag hade inte blivit sur utan mer känt "jo jag vet", det hade liksom inte varit nåt nytt. Säkert är det inget nytt för din vän heller, hon kanske bara tycker det är skönt om du tar upp det på ett bra sätt.

Sen håller jag inte med dig om ditt resonemang med tidig dagisstart men det är en annan diskussion Hoppas det går bra nu!

• mullemeck

Den diskussionen får vi ta en annan gång (om dagisstarten)Glad.

Nej, jag tror inte att det är något nytt för min vän det här med sonen. Han har mkt energi och låter mkt och det vet hon ju. Det svåra i det här är att hon tycker det är jättejobbigt om någon skulle tycka att han var "jobbig" eller "störig" som hon uttrycker det. Men nästa gång får jag säga till helt enkelt!!

Får man fråga i vilka situationer du är som du skriver "dålig på att säga till min son"? Är det även när han slåss och puttas osv? Det måste vara en svår balansgång det här... Jag tänker att man kan ju inte säga till hela tiden för då ger det ingen effekt och lite grann välja sina "strider" (inget bra ord men jag kom inte på något annat). Nu lägger jag ingen värdering i frågan jag är mest nyfiken inför framtiden när det kommer till mig och min son när han blir äldre.

• Flickan och kråkan
    mullemeck skrev 2011-10-04 20:43:01 följande:
    Vill bara skriva av mig lite... har räffat en vän idag vars barn är dryga 2 år och alltså 1 år äldre än min kille. Det var jättekul att träffa min vän men jag blir alltid så illa till mods när vi ses nuförtiden. Jag kan liksom inte förlika mig med hur det fungerar mellan barnen... Eller hur skall jag skriva det..Jag har så svårt för hennes barns agerande gentemot mitt. Jag VET att man inte skall begära så mkt av en som är 2 år och 4 månader men att mamman inte ens försöker det stör mig lite. Förra gången vi sågs så åkte min son på en del smällar i form av knuffar, omkullputtande och så blev han ifråntagen ALLT, och då menar jag allt, han hade i händerna. Vilket resulterar i ledsamhet och frustration från hans sida såklart. Han klarade sig lindrigt undan om man jämför med ett tredje barn som var med vars mamma också är en god vän. Den killen fick slag i ansiktet och blev biten osv hela eftermiddagen. UTAN att någon av föräldrarna markerade att det inte är ok. Det enda som hände var att mamman sade förlåt till oss andra mammor istället för att markera för sitt barn att det inte är ok att bete sig på det viset.
    Idag blev min son påsprungen i hög fart och tappade balansen och for med bakhuvudet i klinkersen innan jag hann fånga honom, blev fråntagen böcker och leksaker osv. Jag försökte säga någon gång att "den traktorn hade x (min son) du får gärna ta en annan om du vill" och det funkade hyfsat bra. Men mamman säger ingenting... Jag försöker säga till min son på ett enkelt vis om han gör samma sak så att hon skall se att jag tycker att man inte skall ta saker från varandra oavsett hur gammal man är...men ingenting händer.
    Droppen var när min son var utan blöja (han är det hemma allt som oftast) och var nakenfis en stund, då skulle pojken pilla i rumpan och sen pillade han på min sons snopp. Då blev jag rätt irriterad och kände att jag måste försvara min sons intressen och sade till pojken direkt! Men mamman sa inget och blev nog lite tjurig för att jag sade till.

Usch! Ville bara skriva av mig...Det är en nära vän till mig det här och jag börjar känna att jag inte tycker att det är roligt att ses längre. Vad gör man?
    Jag kräver absolut inte att barn skall vara "väluppfostrade" och så men det här är lite utöver det vanliga kan jag känna. Speciellt föräldrarnas reaktioner (eller ickereaktioner).
    Vågar knappt skriva detta men det känns som ett beteende som kommer från förskolan. Det här att knuffa sig fram, bara ta saker och rycka ur händerna. Han började på dagis tidigt, vid ca 1 års ålder. Och ja, det är väl lite av en fördom jag har att det är såhär vissa barn blir...
    Men vad gör du i dessa situationer? Leker mina barn med någon och antingen de eller den/de de leker med beter sig på ett sätt som inte är OK, så talar jag om det och hjälper dem att lösa situationen på ett vettigt sätt.....oavsett om det är något av mina eller den de leker med som gör fel, är bufflig eller vad det nu är.

Jag har också en 2½-åring som är väldigt intresserad av kroppsliga saker som snoppar . Härom dagen så badade mina och han blev plötsligt superintresserad av storebrors rumpa både fram och bak . Vi pratade lite om snoppar och rumpor, kiss och bajs och att det är ett område de flesta vill få ha i fred och att storebror ville ha sin rumpa ifred. Det är jättespännande och man kan känna och dra och pilla på sin egen snopp, men inte andras.

Båda mina pojkar har även haft buffliga och våldsamma perioder......före förskolestart (2-2½-årsåldern). Det är de långt ifrån idag .

Jag säger alltid till. Det är aldrig under några omständigheter ok att puttas eller att rycka något ur händerna. Man behöver självklart inte bli arg men markera att det inte är ett beteende som är OK och så hjälpa dem att hitta en bättre lösning......som kan vara att sitta vrålskrikande i mammas famn för att man inte får det man vill ha precis nu för att lillebror råkar ha lagt vantarna på den. Man får helt enkelt vänta på sin tur.......och får vara sur om man vill .
  • Makadam

MsKitten (och alla andra) - Jag anser inte mig själv vara konflikträdd, bara lite cynisk Jag håller helt med dig om att samtal vänner emellan ska kunna vara helt raka, öppna och att man ska vara HELT ärlig. Det är ju sann vänskap, i den bästa av världar! Min erfarenhet är dock att människor har väldigt mycket prestige för att kunna vara helt ärliga mot varandra, speciellt om de inte ens kan vara ärliga mot sig själva. Jag kommer själv ifrån en familj där konflikter, ja, känslor överhuvudtaget, inte ska ventileras direkt öppet och där det aldrig funnits någon direkt reflektion eller argumentation. Så som du skrev som förslag att Mammalund skulle kunna uttrycka sig; "Jag skulle vilja att du hjälpte din son att börja lära sig respektera andras gränser, det är viktigt för MIG när vi umgås och det är viktigt för min son. Jag säger det här till dig för att du är min VÄN, jag gillar dig och vill umgås med dig och din son, men jag skulle gärna vilja att du gjorde såhär...bla bla osv." Blir i mina öron en tydlig kritik (negativ) direkt gentemot mamman och hur hon är som person. Mammalund beskriver ju den kvinnan som undflyende sedan lång tid tillbaka, och inte att det är direkt kopplat till henne som mamma. ...så, jag "snabbspolade" och frågade Mammalund vad hon vill med umgänget? Jag tycker dessutom inte att situationerna (eftersom mamma upprepade gånger "icke-agerat") är småsaker, såsom du tycker. För mig är barn och föräldraskap det viktigaste i livet. Jag tycker själv att när människor blir föräldrar så visas det tydligast hur de är som människor. Sen vet jag att 2-åringar, precis som 5-åringar eller 11 månaders barn kan ta saker från andra, knuffas eller hälla sand över huvudet på ett annat barn. Som Madeleinh skrev så tycker jag inte heller att ilska, besvikelse eller andra änslor ska undvikas. De känslorna ska bekräftas, precis som jag som vuxen vill bli bekräftad på att jag t ex är arg - inte bli ignorerad eller klappad på huvudet. Som Frösöblomster skrev så är ju en närvarande förälder lyhörd för barnen och deras interaktion med varandra, oavsett om de är lekkamrater, syskon eller kusiner.

• Makadam

Madeleinh: Peap, ibland blir jag ledsen över hur inskränkt du kan vara i dina fördomar. Varför skulle det ha med en tidig dagisstart att göra? Kanske det helt enkelt är ett ganska vanligt beteende i den åldern. Att barnet började dagis vid 1 års ålder skulle resultera i att barnet vid 2.5 ¨års ålder blir fysisk mot sin omgivning. Det är för mig ett otroligt resonemang. Föräldrarna gör sitt barn osv...ja visst är det så men mycket är också en utveckling hos barnet. Jag förstår inte varför konflikter, ilska och annat är nåt som ska undvikas när det gäller barn. Ilska är ju en av de tidigaste känslorna barn får tillgång till men tillsammans med bristande impulskontroll blir det så här som mammalund beskriver. Jag kan inte se hur du får ihp det med dagisstart tidigare än du tror på och att det är föräldrarnas problem. Jag kanske missuppfattat dig men det vaqr min tolkning av ditt inlägg. Blev du något klokare av mitt inlägg? (jag blir nyfiken över vilka andra fördomar jag har som du blir ledsen över?) Snabbt i all hast här: ilska ska absolut inte undvikas till varje pris. Tidig dagisstart har enligt mina erfarenheter aldrig berott på ekonomiska skäl utan en övertygelse om att det behövs, är det bästa för barnet. Alltså ett aktivt val att separera barnet och föräldern och därmed byta ut föräldern mot en annan vuxen, i bästa fall, men oftast (p g a storlekarna) ett annat barn. Små barn, bebisar, kan inte lotsa andra barn.

• k girl

De flesta jag känner som valt att sätta sina barn på förskolan tidigt har gjort det därför att de inte har något val, dvs av ekonomiska skäl. I många fall handlar det om att den ena av föräldrarna har ett säsongsjobb eller jobbar borta under veckorna. De som har talat om att det kan "vara bra" att få börja på förskolan har barn som börjar vara 2-3 år gamla. Sen kan jag absolut förstå de som vill börja om att jobba. Jag hade börjat jobba betydligt tidigare om jag hade haft ett jobb att gå tillbaka till. Att vara hemma med min son är enormt givande, men det är inte det enda och inte det enda stora i min värld. Hade jag erbjudits ett journalistjobb hade jag tackat ja utan att tänka två gånger.

I övrigt är min inställning i frågan att barn mellan två och tre år är just barn mellan två och tre år. De är individer, precis som vi är, somliga är lugnare och somliga är mer fysiska. Jag vet en tjej som är lika gammal som min son, som inte har gått en dag på förskolan, men är beytdligt vildare och mer fysisk än min lugna och tillgivne pojke. Hans kusin var rejält jobbig med honom när sonen var drygt ett år och precis hade börjat gå, medan han var 2,5 och såväl avundsjuk som "egennyttig" och inte ville dela med sig. Det var mycket att springa omkull (med flit) och provocera sonen. Asjobbigt. Men det har gått över och nu kan de leka bredvid varandra utan problem.

Är min son med andra barn så ser jag det som mitt jobb att se till att han inte far illa. Hur andra gör med sina barn rör inte mig, men jag säger ifrån när jag känner att det behövs och ingriper när jag ser att det behövs. Jag håller inte med Peap om att det är som förälder man ser hur folk är, jag kan ha många invändningar mot hur somliga av mina vänner och bekanta behandlar sina barn liksom jag är fullt medveten om att somliga av dem tycker att vi mjäkar för mycket med vår son. Men vi kan umgås i alla fall. De har kvaliteter som vuxna människor som jag tycker om att umgås med. Jag är ju inte bara mamma, jag är en vuxen människa också med intressen och behov av stimulans. Ett förslag är ju till exempel att försöka hålla barnen utanför umgänget.

• Flickan och kråkan
    k girl skrev 2011-10-06 17:06:39 följande:
    I övrigt är min inställning i frågan att barn mellan två och tre år är just barn mellan två och tre år. De är individer, precis som vi är, somliga är lugnare och somliga är mer fysiska. Jag vet en tjej som är lika gammal som min son, som inte har gått en dag på förskolan, men är beytdligt vildare och mer fysisk än min lugna och tillgivne pojke. Hans kusin var rejält jobbig med honom när sonen var drygt ett år och precis hade börjat gå, medan han var 2,5 och såväl avundsjuk som "egennyttig" och inte ville dela med sig. Det var mycket att springa omkull (med flit) och provocera sonen. Asjobbigt. Men det har gått över och nu kan de leka bredvid varandra utan problem.

Och jag har en lugn och en rätt fysisk pojke.....och båda har haft en bufflig och smått "våldsam" period runt 2-2½ år (som visat sig lite olika eftersom de är olika personligheter) och behövt rejäl övervakning/hjälp när de varit med andra barn........och båda har haft den här perioden innan de börjat förskola.
    k girl skrev 2011-10-06 17:06:39 följande:
    Är min son med andra barn så ser jag det som mitt jobb att se till att han inte far illa. Hur andra gör med sina barn rör inte mig, men jag säger ifrån när jag känner att det behövs och ingriper när jag ser att det behövs.

Håller med dig till fullo. 

• k girl
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-06 19:37:33 följande:

Och jag har en lugn och en rätt fysisk pojke.....och båda har haft en bufflig och smått "våldsam" period runt 2-2½ år (som visat sig lite olika eftersom de är olika personligheter) och behövt rejäl övervakning/hjälp när de varit med andra barn........och båda har haft den här perioden innan de börjat förskola.

Jo, det var det jag menade också, att det hör till åldern också, men jag var nog lite otydlig.
  • msKitten
    "MsKitten (och alla andra) - Jag anser inte mig själv vara konflikträdd, bara lite cynisk  Jag håller helt med dig om att samtal vänner emellan ska kunna vara helt raka, öppna och att man ska vara HELT ärlig. Det är ju sann vänskap, i den bästa av världar! Min erfarenhet är dock att människor har väldigt mycket prestige för att kunna vara helt ärliga mot varandra, speciellt om de inte ens kan vara ärliga mot sig själva. Jag kommer själv ifrån en familj där konflikter, ja, känslor överhuvudtaget, inte ska ventileras direkt öppet och där det aldrig funnits någon direkt reflektion eller argumentation."

Det är ju synd. Hoppas du inte för det vidare till dina barn. Konflikter och känslor är bra och inget att skämmas över.

"Så som du skrev som förslag att Mammalund skulle kunna uttrycka sig; "Jag skulle vilja att du hjälpte din son att börja lära sig respektera andras gränser, det är viktigt för MIG när vi umgås och det är viktigt för min son. Jag säger det här till dig för att du är min VÄN, jag gillar dig och vill umgås med dig och din son, men jag skulle gärna vilja att du gjorde såhär...bla bla osv." Blir i mina öron en tydlig kritik (negativ) direkt gentemot mamman och hur hon är som person."

Det har inget med den här mammans person att göra. Det har med hennes agerande gentemot sitt barn! Och det är först när man lyckas tala på det där viset, med ett personligt språk som man kan överhuvudtaget kan nå andra människor. Men ok - även om det skulle vara så att det är kritik av den här mamman - SO FUCKIN WHAT?! Ens vänner ska kunna ta sådant! Jag har fått påpekanden från mina vänner (att jag är för gapig t ex) - jag är glad för det! 

"Mammalund beskriver ju den kvinnan som undflyende sedan lång tid tillbaka, och inte att det är direkt kopplat till henne som mamma. ...så, jag "snabbspolade" och frågade Mammalund vad hon vill med umgänget? Jag tycker dessutom inte att situationerna (eftersom mamma upprepade gånger "icke-agerat") är småsaker, såsom du tycker. För mig är barn och föräldraskap det viktigaste i livet. Jag tycker själv att när människor blir föräldrar så visas det tydligast hur de är som människor."

Jag håller inte med om det. För det första är inte människor bara föräldrar, de är definierade av en massa andra saker också, t ex kön, utbildning, intressen, ålder, bostadsort, etnicitet, musiksmak osv osv Sen så är föräldraskap en process. Vi utvecklas som föräldrar hela tiden, vi anpassar oss, mognar, tänker till, gör om gör rätt, gör fel och så håller det på sådär. Vi beter oss olika med olika barn, vi beter oss olika med samma barn osv. Vi är inte robotar.
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd