Oj här tog det fart!! ;)
Jag menar INTE att det är pojkens fel och jag vet att 2,5åringar är på detta vis då jag umgås med släkt och andra vänner som har 2,5åringar. De gör såhär, det vet jag. Det jobbiga är ju just det att jag inte vet hur jag skall ta upp det med mamman...och ja, som du skriver Ms kitten, så är jag rätt så konflikträdd och har alltid varit. Denna vännen till mig är Än mer konflikträdd och det gör att jag gruvar mig för hela situationen.
Jag blir imponerad av människor (och ibland lite skrämd...och det säger jag med glimten i ögat) som är såpass rakryggade att ni kan stå upp och säga detta till en nära vän för jag tycker det är ett känsligt ämne...
Citerar dig här mskitten:
"Hur svårt kan det vara att prata med den här mamman?! Säg bara rakt upp och ner: "Jag skulle vilja att du hjälpte din son att börja lära sig respektera andras gränser, det är viktigt för MIG när vi umgås och det är viktigt för min son. Jag säger det här till dig för att du är min VÄN, jag gillar dig och vill umgås med dig och din son, men jag skulle gärna vilja att du gjorde såhär...bla bla osv."
Ja, det är ju just detta som är så svårt!! Jag vill ju absolut inte mista den här vännen och jag är rädd att jag gör det om jag säger till. Undrar hur jag själv hade reagerat om någon sa så? Hoppas att jag hade tagit det på ett bra sätt.
Madeleineh: Jag har jobbat på förskola och har 3 st 2,5åringar runtomkring mig i umgängeskretsen så jag vet att de beter sig på det här viset. Men kanske blir man lite mer påverkad när det drabbar mitt eget barn...jag vet inte. Kanske blir jag partisk :( Det jag ser som problemet är ju inte hans beteende utan hennes som jag har skrivit och det är ju det som gör det hela så svårt. Jag måste ju vakta min sons intressen också, han kan ju inte bli puttad på, slagen och ifråntagen allt för att inte pojkens mamma säger till. Då sviker jag honom känns det som. Åh, sånt här tycker jag är så svårt! Jag hade lovat mig själv att den här gången skulle jag säga någonting till mamman. Men jag fegar helt enkelt ur. Som du skriver så är det någonting jag bör ta upp men det är som jag skrev ovan rätt så svårt!
Anledningen till att jag också nämnde tidig förskolestart som en av "orsakerna" om man nu kan säga så är att jag kan tycka mig se dessa tendenser hos de barn som börjat tidigt. Även när jag själv jobbade som förskollärare. Det är en fördom jag har och det vet jag... De två 2,5åringarna där den ena är hos dagmamma och den andra är hemma, som vi umgås med, så är det här med att knuffa, slå, bita osv inte lika utpräglat som hos dem som går på fsk och med tidig start. Klart att andra orsaker speöar in också men det här är min personliga åsikt och iaktagelse. Och då måsta jag även säga att jag är öite partisk i frågan då jag vill ha mina barn hemma länge och att jag har jobbat på fsk och ser hur "djungelns lag" ofta får råda tyvärr.
Tack för era synpunkter! Det är nyttigt och bra med andra synvinklar...Kom gärna med fler.