msKitten skrev 2011-10-06 21:49:16 följande:
"MsKitten (och alla andra) - Jag anser inte mig själv vara konflikträdd, bara lite cynisk

Jag håller helt med dig om att samtal vänner emellan ska kunna vara helt raka, öppna och att man ska vara HELT ärlig. Det är ju sann vänskap, i den bästa av världar! Min erfarenhet är dock att människor har väldigt mycket prestige för att kunna vara helt ärliga mot varandra, speciellt om de inte ens kan vara ärliga mot sig själva. Jag kommer själv ifrån en familj där konflikter, ja, känslor överhuvudtaget, inte ska ventileras direkt öppet och där det aldrig funnits någon direkt reflektion eller argumentation."
Det är ju synd. Hoppas du inte för det vidare till dina barn. Konflikter och känslor är bra och inget att skämmas över.
"Så som du skrev som förslag att Mammalund skulle kunna uttrycka sig; "Jag skulle vilja att du hjälpte din son att börja lära sig respektera andras gränser, det är viktigt för MIG när vi umgås och det är viktigt för min son. Jag säger det här till dig för att du är min VÄN, jag gillar dig och vill umgås med dig och din son, men jag skulle gärna vilja att du gjorde såhär...bla bla osv." Blir i mina öron en tydlig kritik (negativ) direkt gentemot mamman och hur hon är som person."
Det har inget med den här mammans person att göra. Det har med hennes agerande gentemot sitt barn! Och det är först när man lyckas tala på det där viset, med ett personligt språk som man kan överhuvudtaget kan nå andra människor. Men ok - även om det skulle vara så att det är kritik av den här mamman - SO FUCKIN WHAT?! Ens vänner ska kunna ta sådant! Jag har fått påpekanden från mina vänner (att jag är för gapig t ex) - jag är glad för det!
"Mammalund beskriver ju den kvinnan som undflyende sedan lång tid tillbaka, och inte att det är direkt kopplat till henne som mamma. ...så, jag "snabbspolade" och frågade Mammalund vad hon vill med umgänget? Jag tycker dessutom inte att situationerna (eftersom mamma upprepade gånger "icke-agerat") är småsaker, såsom du tycker. För mig är barn och föräldraskap det viktigaste i livet. Jag tycker själv att när människor blir föräldrar så visas det tydligast hur de är som människor."
Jag håller inte med om det. För det första är inte människor bara föräldrar, de är definierade av en massa andra saker också, t ex kön, utbildning, intressen, ålder, bostadsort, etnicitet, musiksmak osv osv Sen så är föräldraskap en process. Vi utvecklas som föräldrar hela tiden, vi anpassar oss, mognar, tänker till, gör om gör rätt, gör fel och så håller det på sådär. Vi beter oss olika med olika barn, vi beter oss olika med samma barn osv. Vi är inte robotar.
Jag tror du måste läsa mitt inlägg en gång till
Alla slags känslor ska komma fram, ventileras och bekräftas. Konflikter är inget som ska undvikas till varje pris. JAG har aldrig sagt det. Jag är uppvuxen i en familj som beter sig så, vilket jag nu i vuxen ålder kan konstatera.
Jag håller med dig om att vänner emellan ska kunna tala ärligt med varandra. (Har du läst mitt inlägg ordentligt?)
Men, som jag tolkar Mammalunds beskrivning av den här kvinnan så är hon såhär; konflikträdd och undflyende. Visst kan Mammalund ta "striden" och tala om för väninnan, ärligt, hur hon känner inför att umgås tillsammans etc och självklart vara beredd på efterföljande reaktion. Visst har Mammalund det fria valet att säga vad hon känner, likväl som väninnan har rätt att ta det som kritik av henne som person.
Men, för mig handlar det om vad huruvida Mammalund vill att väninnan ska ändra på sin person?
Vill Mammalund ha en väninnan som är undflyende? Eller vill hon att hon ska ändar sig? Väninnan är ju som hon är. Och JA, visst kan (och de facto gör) utvecklas och ändrar sig människor genom livet. I många fall är det dock en långsam process och kanske inget som ändrar sig från en fikaträff till en annan.
Jag tycker inte min fråga om vad Mammalund vill med vänskapen, var opåkallad. Man utvecklas, växer ifrån varandra, finner nya vänner. Man blir mamma, man blir pappa, man upptäcker sig själv som förälder och vilka värderingar som är viktigast. Man finner att den man trodde man stod nära kör med 5mm och man märker att den mest otippade bekantskapen utvecklades till riktigt nära vänskap. Det är inte konstigare än så.