• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • msKitten

En sak till: min son började på förskola efter att han fyllt 3 år och han betedde sig EXAKT sådär som mammalund beskriver den där pojken; han var bufflig, självisk, skrikig, aggressiv...Sen gick det över av sig självt. Han utvecklade bättre impulskontroll och ett verbalt språk.

Hur många 2-3 åringar känner ni som inte är egocentriska? Inte särskilt många antar jag. Det hör till åldern, Peap.

• Makadam
    msKitten skrev 2011-10-06 21:49:16 följande:
    "MsKitten (och alla andra) - Jag anser inte mig själv vara konflikträdd, bara lite cynisk  Jag håller helt med dig om att samtal vänner emellan ska kunna vara helt raka, öppna och att man ska vara HELT ärlig. Det är ju sann vänskap, i den bästa av världar! Min erfarenhet är dock att människor har väldigt mycket prestige för att kunna vara helt ärliga mot varandra, speciellt om de inte ens kan vara ärliga mot sig själva. Jag kommer själv ifrån en familj där konflikter, ja, känslor överhuvudtaget, inte ska ventileras direkt öppet och där det aldrig funnits någon direkt reflektion eller argumentation."

Det är ju synd. Hoppas du inte för det vidare till dina barn. Konflikter och känslor är bra och inget att skämmas över.

"Så som du skrev som förslag att Mammalund skulle kunna uttrycka sig; "Jag skulle vilja att du hjälpte din son att börja lära sig respektera andras gränser, det är viktigt för MIG när vi umgås och det är viktigt för min son. Jag säger det här till dig för att du är min VÄN, jag gillar dig och vill umgås med dig och din son, men jag skulle gärna vilja att du gjorde såhär...bla bla osv." Blir i mina öron en tydlig kritik (negativ) direkt gentemot mamman och hur hon är som person."

Det har inget med den här mammans person att göra. Det har med hennes agerande gentemot sitt barn! Och det är först när man lyckas tala på det där viset, med ett personligt språk som man kan överhuvudtaget kan nå andra människor. Men ok - även om det skulle vara så att det är kritik av den här mamman - SO FUCKIN WHAT?! Ens vänner ska kunna ta sådant! Jag har fått påpekanden från mina vänner (att jag är för gapig t ex) - jag är glad för det! 

"Mammalund beskriver ju den kvinnan som undflyende sedan lång tid tillbaka, och inte att det är direkt kopplat till henne som mamma. ...så, jag "snabbspolade" och frågade Mammalund vad hon vill med umgänget? Jag tycker dessutom inte att situationerna (eftersom mamma upprepade gånger "icke-agerat") är småsaker, såsom du tycker. För mig är barn och föräldraskap det viktigaste i livet. Jag tycker själv att när människor blir föräldrar så visas det tydligast hur de är som människor."

Jag håller inte med om det. För det första är inte människor bara föräldrar, de är definierade av en massa andra saker också, t ex kön, utbildning, intressen, ålder, bostadsort, etnicitet, musiksmak osv osv Sen så är föräldraskap en process. Vi utvecklas som föräldrar hela tiden, vi anpassar oss, mognar, tänker till, gör om gör rätt, gör fel och så håller det på sådär. Vi beter oss olika med olika barn, vi beter oss olika med samma barn osv. Vi är inte robotar.
    Jag  tror du måste läsa mitt inlägg en gång till

Alla slags känslor ska komma fram, ventileras och bekräftas. Konflikter är inget som ska undvikas till varje pris. JAG har aldrig sagt det. Jag är uppvuxen i en familj som beter sig så, vilket jag nu i vuxen ålder kan konstatera.

Jag håller med dig om att vänner emellan ska kunna tala ärligt med varandra. (Har du läst mitt inlägg ordentligt?)

Men, som jag tolkar Mammalunds beskrivning av den här kvinnan så är hon såhär; konflikträdd och undflyende. Visst kan Mammalund ta "striden" och tala om för väninnan, ärligt, hur hon känner inför att umgås tillsammans etc och självklart vara beredd på efterföljande reaktion. Visst har Mammalund det fria valet att säga vad hon känner, likväl som väninnan har rätt att ta det som kritik av henne som person.

Men, för mig handlar det om vad huruvida Mammalund vill att väninnan ska ändra på sin person?
    Vill Mammalund ha en väninnan som är undflyende? Eller vill hon att hon ska ändar sig? Väninnan är ju som hon är. Och JA, visst kan (och de facto gör) utvecklas och ändrar sig människor genom livet. I många fall är det dock en långsam process och kanske inget som ändrar sig från en fikaträff till en annan.

Jag tycker inte min fråga om vad Mammalund vill med vänskapen, var opåkallad. Man utvecklas, växer ifrån varandra, finner nya vänner. Man blir mamma, man blir pappa, man upptäcker sig själv som förälder och vilka värderingar som är viktigast. Man finner att den man trodde man stod nära kör med 5mm och man märker att den mest otippade bekantskapen utvecklades till riktigt nära vänskap. Det är inte konstigare än så.
  • chokladkaffe

Peap: Fördomar var fel form av svenska språket. Jag syftar på fördomen här. Jag har bara minnen (kan dock inte citera) att du varit ganska antiförskola förut och väldigt noga förklarat att din dotter ska vara hemma med dig. Jag respekterar ditt val även om jag inte riktigt förstår poängen med det, men det är upp till dig och jag tror nite hon får det bättre eller sämre än något annat barn på den punkten. Jag tycker bara det är jättemärkligt och det gör mig ledsen att du drar så många barn och föräldrar över en kam. Du får gärna utveckla hur du tänker eftersom det är en lätt sak att säga enligt min mening men svårare att resonera vidare, så jag utmanar dig på den

Absolut att inte alla sätter sina barn på förskola för pengarnas skull. Själv har jag funderat på att ta hem stora och ha han hemma alla dagar men faktum är att jag ser hur mycket han utvecklas och trivs på sin förskola att han får gå kvar 15h i veckan. Han är drygt 2.5 år nu. Jag ser hur han lätt kastar sig in i lekar med andra barn på lekplatser, litar på andra vuxna utan problem. Fast att tro det beror på förskolan är väl lika genomtänkt som att säga att 2.5-åringar är "vilda" för de går på dagis. Han  utgör helt enkelt inte ett statistiskt underlag.   

• chokladkaffe

Mammalund: De situationer jag tänker på är när jag är med min kompis och våra barn som jag beskrev ovan. Hon och jag har lika syn på barnen och säger till varandras barn. Vi är helt okej med att det är så vi gör. Vi pratar och resonerar och leder våra barn genom konflikter som uppkommer med samma inställning. Ibland när jag har lillebror i selen blir jag mindre rörlig och låter min kompis sköta de större barnen. Hennes lilla ligger oftast i vagn så hon blir mer rörlig då.

I allmänhet har jag också en mycket högre toleransnivå. Tycker barn ska lösa konflikter själva i större utsträckning än andra men nu har jag ju fått ändra mig, storebror kan vara fysisk mot andra barn och det får jag naturligtvis passa.

Sen vill jag hålla med er andra om att man är merän förälder som människa. Klart vi färgas och utvecklas. Sen blir det tydligt för mig att när vi ger mammalund råd är det ju utifrån oss själva. Peap, du säger du inte är konflikträdd men det blir ju väldigt tydligt att du inte heller anser det ska ventileras känslor med mammalunds kompis. Håll hellre tyst och lämna relationen om man tar det till sin spets. Medan msKitten som jag tolkar (sen diskussionen i somras) som en mindre konflikträdd och rak person som tycker man kan ta upp såna saker med vänner. Ni får ursäkta om jag tolkat er fel. Jag hade tagit upp det men det är ju hur jag är och utifrån min synvinkel.

• Makadam
    chokladkaffe skrev 2011-10-07 18:35:27 följande:
    Sen vill jag hålla med er andra om att man är merän förälder som människa. Klart vi färgas och utvecklas. Sen blir det tydligt för mig att när vi ger mammalund råd är det ju utifrån oss själva. Peap, du säger du inte är konflikträdd men det blir ju väldigt tydligt att du inte heller anser det ska ventileras känslor med mammalunds kompis. Håll hellre tyst och lämna relationen om man tar det till sin spets. Medan msKitten som jag tolkar (sen diskussionen i somras) som en mindre konflikträdd och rak person som tycker man kan ta upp såna saker med vänner. Ni får ursäkta om jag tolkat er fel. Jag hade tagit upp det men det är ju hur jag är och utifrån min synvinkel.
    Klart att Mammalund kan ta upp diskussionen rakt på med sin vän, det har jag sagt flera gånger och är det sann vänskap så står den ju pall det.
    Hur jag tolkar det så handlar det ju dock hur väninnan är som person, och inte enbart i specifika situationer, och även om människor utvecklas och förändras så blir det ju ett personangrepp (i brist på bättre ord), och man ska bara vara medveten om hur det kan mottas. Vad jag menar är att om en person är på ett visst sätt, och jag inte gillar/uppskattar/kan respektera det sättet så är det ju väldigt svårt för mig att ändar en person. Ska jag då fortsätta umgänget? Självklart kan jag ta upp det, men också vara beredd att ställa mig själv frågan om det är värt att försöka ändra någon annan?
  • Makadam
    chokladkaffe skrev 2011-10-07 17:34:44 följande:

Peap: Fördomar var fel form av svenska språket. Jag syftar på fördomen här. Jag har bara minnen (kan dock inte citera) att du varit ganska antiförskola förut och väldigt noga förklarat att din dotter ska vara hemma med dig. Jag respekterar ditt val även om jag inte riktigt förstår poängen med det, men det är upp till dig och jag tror nite hon får det bättre eller sämre än något annat barn på den punkten. Jag tycker bara det är jättemärkligt och det gör mig ledsen att du drar så många barn och föräldrar över en kam. Du får gärna utveckla hur du tänker eftersom det är en lätt sak att säga enligt min mening men svårare att resonera vidare, så jag utmanar dig på den

Jaha!!
    MEN, jag blir jättetaggad och inspirerad och finner det ytterst intressant att du tycker det är märkligt att vår dotter inte ska börja i förskolan förrän kanske vid 3, 4 år.
    Det finns ju en rad fördelar med att hon är hemma! Herrejisses!! (Förutom det mest basala att det är så otroligt underbart, men det förutsätter jag att du förstår att jag tycker)

Sent nu och inte riktigt tid, men kolla gärna mer på:
    hemmaforaldrar.se/stress_hos_barn__per_kageson.htm
    hemmaforaldrar.se/
  • Makadam
    Makadam skrev 2011-10-08 21:04:48 följande:
    Klart att Mammalund kan ta upp diskussionen rakt på med sin vän, det har jag sagt flera gånger och är det sann vänskap så står den ju pall det.
    Hur jag tolkar det så handlar det ju dock hur väninnan är som person, och inte enbart i specifika situationer, och även om människor utvecklas och förändras så blir det ju ett personangrepp (i brist på bättre ord), och man ska bara vara medveten om hur det kan mottas. Vad jag menar är att om en person är på ett visst sätt, och jag inte gillar/uppskattar/kan respektera det sättet så är det ju väldigt svårt för mig att ändar en person. Ska jag då fortsätta umgänget? Självklart kan jag ta upp det, men också vara beredd att ställa mig själv frågan om det är värt att försöka ändra någon annan?
    Svar: ja! Jag tycker alltid att man ska påverka i positiv riktning, men vuxna människor har ju en viss startsträcka och ja...ja, jag hoppas ni förstår vad jag menar.
  • chokladkaffe
    Makadam skrev 2011-10-08 21:11:49 följande:
    Jaha!!
    MEN, jag blir jättetaggad och inspirerad och finner det ytterst intressant att du tycker det är märkligt att vår dotter inte ska börja i förskolan förrän kanske vid 3, 4 år.
    Det finns ju en rad fördelar med att hon är hemma! Herrejisses!! (Förutom det mest basala att det är så otroligt underbart, men det förutsätter jag att du förstår att jag tycker)

hemmaforaldrar.se/stress_hos_barn__per_kageso...
    hemmaforaldrar.se/
    JAg skrev inte märkligt. Det är väl inget märkligt med det. Finns säkert fördelar med att vara hemma tills man är 3-4år på samma sätt som det finns fördelar med förskolan. Jag har inte ifrågasatt det även om jag inte valt det själv.
  • chokladkaffe
    Makadam skrev 2011-10-08 21:11:49 följande:
    Jaha!!

hemmaforaldrar.se/stress_hos_barn__per_kageso...
    hemmaforaldrar.se/
    Den sidan verkar ju inte alls skriven ur ett visst perspektiv där vissa åsikter framhålls som bättre
  • k girl

Vi har fått problem med nattningarna här hemma... Han slutade ju amma för en liten tid sedan, har sedan dess somnat på min axel i vår säng. Övergången har gått jättesmidigt och majoriteten av gångerna har han somnat på några minuter sedan vi har gått upp och lagt oss.

Men nu är det precis som att han inte vill sova.   Han kan gå upp i sovrummet, vi läser ett par böcker, men sen ska han krypa ur sängen. Och göra någonting annat. När vi väl har fått honom att lugna ner sig och slappna av somnar han på nolltid, men hur sjutton ska vi göra det då? Han kommer ju till ro när han väl ligger där och känner närhet - men han vägrar lägga sig ner. Och han blir så arg, så arg om vi håller kvar honom i sängen. Han har till och med slagit mig i ansiktet ikväll vilket aldrig har hänt förr. 

Jag fattar inte riktigt varifrån den här kovändningen kommer. Några råd?  

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd