msKitten skrev 2011-10-24 10:39:54 följande:
Det är inte många gånger som jag inte håller med Jesper Juul, men jag blev faktiskt VÄLDIGT förvånad över den här artikeln och lite bestört. Han hävdar att ingen 1-åring har behov av samsova med sina föräldrar! Hallå! En 1-åring är fortfarande en liten bebis!
www.family-lab.se/har_barn_behov_av_att_sova_...
"De flesta barn har en önskan om att sova tillsammans med sina föräldrar. För dem är gemenskapen viktig och det är svårt att förstå vitsen med att plötsligt vara ensam.
Men har barnet egentligen ett behov av att sova tillsammans med föräldrarna? Svaret är nej."
Märkligt, inte hade jag förväntat mig det här av Juul.....
Det där håller jag inte alls med om.
Jag var fruktansvärt, fruktansvärt mörkrädd som liten och jag for illa av att sova i egen säng. Det handlade inte bara om gemenskap, utan om trygghet. Varför jag var så otrygg vet jag faktiskt inte, men jag for illa varenda gång jag nekades att sova med sällskap. Låg vaken med tända lampor tills jag somnade av utmattning.
Vi känner att det börjar bli dags att introducera en egen säng till vår tvååring, men det är ju en process som måste få tid. Hade vi försökt det vid ett års ålder hade han gråtit, gråtit och åter gråtit.