mullemeck skrev 2011-10-13 21:43:47 följande:
Vi har haft samma med vår som för ett tag sedan. Han är snart 16 månader och när vi slutade kvällsamma för ett tag sedan (har bara nattamning nu) så gick det först bra såsom du också beskriver och han somnade i min famn och allt var frid och fröjd. Sen började vi söva honom liggandes brevid mig och det funkade också toppen till en början. Tills han kom på att han kan gå ut ur rummet och ut i vardagsrummet igen... Sen efter ett tag så ville han absolut inte gå och lägga sig, Han kan inte somna vid tvn eller så, så det var inget alternativ. Vi försökte några kvällar men det funkade inte han blev bara så ledsen som du skriver. Det som bröt cirkeln för oss var att börja söva honom i ergoselen. Jag och sonen gick in i sovrummet och så satte jag honom i selen med musik på och gick runt och sjöng. Då somnade han gott! Någon gång i början blev han ledsen precis när jag skulle sätta honom i selen men det gick över efter några sekunder med musik och vaggande. Nu har vi kunnat lägga undan selen vid läggdags igen för nu föredrar han att somna i sängen igen och pekar dit själv. Just nu är det skönt att gå och lägga sig tycker han. Vet inte om det funkar för er men så gjorde vi. Det var skönt at bryta cirkeln. För när han skulle börja leka och ville hoppa ner från sängen hela tiden så känns det inte hållbart.
Får svara er andra angående min situation med väninnan senare....
Så det skulle kunna vara någon slags backlash? Jag har funderat på om det kan vara det, att han liksom har börjat protestera mot förändringen. Det är ut till tv:n min son vill, och han blir verkligen superarg om vi säger nej. Märker han själv att han börjar bli trött ska han upp och klättra eller hoppa eller göra någonting annat som håller honom vaken.
Samtidigt är han ju två år, så jag tänker att det kanske hör lite till åldern? Att det är en sådan där sak som han känner att han kan kontrollera, i en liten värld, och därför vill kontrollera det (och därmed protesterar när vi säger att det är dags att sova).
Eller är han inte tillräckligt trött, i alla fall? Det har vi också funderat på.