• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • lillgarden
    k girl skrev 2011-10-27 09:48:28 följande:
    För oss har det framför allt strulat när sömnbehovet har minskat, skulle det kunna handla om någonting sådant?
    igår kväll skrek hon från åtta till halv tolv... ville bara stänga ner och försvinna... var hemskt...
  • Flickan och kråkan
    lillgarden skrev 2011-10-27 09:46:07 följande:
    Skulle behöva konkreta råd och tips vad gäller sömn för en ettåring och vad som är "fel".
    Då jag är trött på rådet: sätt henne i sängen, till sist somnar hon så tänkte jag att AP känns rätt att fråga.

Har en snart ettåring här hemma som alltid varit lite sådär med sömnen men det har funkat.
    Har alltid somnat vid bröstet eller i famnen. Har varit ensam mycket sedan hon föddes så har varit hos mig hon somnat.
    Ammar fortfarande lite och hon somnar ofta vid bröstet.
    Samsover med både henne och storebror och har gjort så sedan dag ett.

Nu dom senaste dagarna har det varit stört omöjligt att få henne att sova.
    Hon skriker i högan sky. Inte gråt utan rent skrik. Bär och vaggar och erbjuder bröstet och famnen men inget går. Hon slänger sig handlöst bakåt och riktigt skäller!

Vet inte vad jag gör fel eller vad jag ska göra.
    Omgivningen skriker BORTSKÄMD och att hon måste LÄRA sig. Vill verkligen inte att hon ska gråta sig till sömns ensam instängd i en spjälsäng.....
    Min yngsta var åt det hållet just runt året. Storebror med om jag inte missminns mig. Ville INTE sova. Vi drog ner rejält på dagsvilan och framför allt ingen sen dagsvila. Båda sov en gång/dag och de sov ganska tidigt på dagen. Det händer mycket i huvudet på 1-åringar. Det handlar ju inte om att vara bortskämt utan att vilja och inte vilja en massa och inte bara gå med på vad som helst . Nu är det ju lite halvtaskig årstid, men jag löste det så att jag tog dem i bärsele och gick ut på en rask promenad. då somnade de eftersom de var trötta och kopplade det inte till sovdags . Gick över efter ett par veckor-månader. Båda blev plötsligt väldigt lättnattade när de var cirka 16 månader. Från att alltid ha somnat i famnen på olika sätt gick det bara att ligga bredvid dem i sängen. Och det bara kom av sig själv över natt mer eller mindre för båda i ungefär exakt samma ålder.
  • lillgarden
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-27 12:22:18 följande:
    Min yngsta var åt det hållet just runt året. Storebror med om jag inte missminns mig. Ville INTE sova. Vi drog ner rejält på dagsvilan och framför allt ingen sen dagsvila. Båda sov en gång/dag och de sov ganska tidigt på dagen. Det händer mycket i huvudet på 1-åringar. Det handlar ju inte om att vara bortskämt utan att vilja och inte vilja en massa och inte bara gå med på vad som helst . Nu är det ju lite halvtaskig årstid, men jag löste det så att jag tog dem i bärsele och gick ut på en rask promenad. då somnade de eftersom de var trötta och kopplade det inte till sovdags . Gick över efter ett par veckor-månader. Båda blev plötsligt väldigt lättnattade när de var cirka 16 månader. Från att alltid ha somnat i famnen på olika sätt gick det bara att ligga bredvid dem i sängen. Och det bara kom av sig själv över natt mer eller mindre för båda i ungefär exakt samma ålder.
    vad skönt det där lät.
    Storebror var oxå sån som skulle somna nära och hålla öra och allt vad han hade. Sen ett tu tre så kunde han somna sidan om en i soffan. Aldrig kört ngn metod eller ngt sånt på han.

Vet inte varför alla är så på med mig lillasyster, är väl mycket därför man helt tappar fokus och normaltänk!

Försöker att hon bara ska sova middag nu men attan vad det är svårt.
    Får kanske ställa in mig på en jobbig tid nu och inse läget så är det kasnke lättare att hantera...

tack :)
  • chokladkaffe
    SallyBlixten skrev 2011-10-27 00:35:07 följande:
    Vi samsover med en femåring som tycker vi är jättekonstiga när vi frågar om han vill sova i sin egen säng. Han skrattar gott åt sådana tokiga idéer

Hans storasyskon nattvandrade till 12-årsåldern och det gjorde jag och min syster också. 

När jag tänker efter så har jag bara sovit ensam under min tonårsperiod. Som vuxen har jag delat säng med min man så det är verkligen inte många år jag haft sängen för mig själv.

Tror att de flesta tycker om att ha sällskap i sängen, vare sig det är en älskad mak*, ett  litet barn eller en mörkrädd nioåring. 

Jag gillar starkt att ni verkligen struntar i vad andra tycker om femåringen i sängen Själv är jag dock inte beredd att samsova tills det att barnen är 12 år men om man trivs så är det ju rätt!

Nu sover vi bättre igen alla ihop efter storebror blivit frisk från hostan igen Inga planer på egen säng. Vi diskuterade igår och kom väl fram till att han faktiskt inte är mogen. Det känns fel att pendla mellan rum 8/10 nätter och han kanske mest känner sig otrygg på natten. Bättre att vänta tänker vi och vid sjukdom delar vi på oss.   
  • chokladkaffe

msKitten: Jag har funderat över hur ni resonerat med barnflicka. Tycker det låter underbart tänkt. På det sättet att det är lite outside the box. Vi är rätt ensamma här ibland känner jag. Våra föräldrar ställer ju upp i den mån det passar dem men ärligt talat är det inte jättemycket. Vi blir väldigt sårbara när barnen är sjuka, jag sjuk och sambon måste till skolan. Tänkte bara det vore intressant att höra hur ni tänkt?

• chokladkaffe
    msKitten skrev 2011-10-27 06:23:49 följande:
    Ville bara dela med mig av en text som jag tycker är så bra 

tinabryson.com/2011/10/25/how-much-am-i-screw.../

Underbart att läsa att man inte alls behöver vara en perfekt förälder. Speciellt skönt att läsa när man är i en period av kort tålamod, stress och tjuriga mornar. 

Underbar läsning för mig just nu. Tack!
  • msKitten
    chokladkaffe skrev 2011-10-27 13:19:29 följande:
    msKitten: Jag har funderat över hur ni resonerat med barnflicka. Tycker det låter underbart tänkt. På det sättet att det är lite outside the box. Vi är rätt ensamma här ibland känner jag. Våra föräldrar ställer ju upp i den mån det passar dem men ärligt talat är det inte jättemycket. Vi blir väldigt sårbara när barnen är sjuka, jag sjuk och sambon måste till skolan. Tänkte bara det vore intressant att höra hur ni tänkt?
    Jag ska börja jobba heltid i början av februari nästa år och min man har tyvärr inte möjlighet att vara föräldraledig på heltid med lilla killen. Då väljer vi barnflicka istället för förskola. Vi kommer alltså anställa henne i princip heltid. Hon ska börja vara hos oss redan från nästa vecka så barnen hinner vänja sig vid henne och lilla killen knyta an till henne på ett bra och tryggt sätt. Vi vill också se hur hon interagerar med barnen, främst med lillebror, innan heltidsanställningen börjar.

Det är också meningen att hon ska kunna ta hand om båda barnen på eftermiddagarna, hämta stora killen från förskolan osv. Min man kommer förmodligen vara föräldraledig med lillebror en dag i veckan när jag börjar jobba, men det är inte helt säkert. Han jobbar mycket hemifrån så han hoppas kunna spendera tid med lillebror på det sättet också.

Jag har ett sånt arbete att jag aldrig är riktigt ledig, inte ens nu när jag är hemma med lillebror. Jag måste ofta åka till kontoret och sitta i möten. Hittills har det gått att ta med sig lillebror, men han börjar bli såpass stor att jag känner att jag vill att nån ska vara med honom medan jag gör mina ärenden på kontoret. Jag kan inte springa efter honom samtidigt som jag sitter i möten eller pratar i telefon Glad Därför passar en barnflicka perfekt, hon följer med mig och lillebror till jobbet. De är i närheten men jag kan få saker och ting gjorda.
  • msKitten

Nu när jag läser vad jag skrivit så ser jag att det ser lite fel ut; det är alltså inte meningen att lillebror och barnflickan ska följa med till mitt jobb när jag börjar jobba heltid, det är perioden fram till dess, när det är lite småärenden som ska göras.

• msKitten

Nu skrev jag bara om hur vi ska göra rent praktiskt, men det var ju egentligen inte det du undrade över Glad Jag tror att många familjer skulle må bra av att få mer hjälp av utomstående, men många har inte råd, andra har inga närstående som vill hjälpa till, men det finns också en till sak - i Sverige finns ett protestantiskt ok som de flesta tvingas bära - att man ska klara att själv, att man måste jobba hårt, att ensam är stark (vilket är sånt jävla skitsnack) att det är fult att be om hjälp. I min hemkultur hjälps alla åt. När en kvinna föder barn till exempel är hela släkten där och lagar mat, städar och diskar, tar hand om äldre barn osv. Och det är helt självklart att ingen ska behöva göra allt själv! Med detta hänger det ihop att det är helt ok att be om hjälp, att tycka att det är hårt med småbarnslivet, att inte få ihop vardagen optimalt, att vilja ha lite egentid eller lite tid åt förhållandet med sin kärlekspartner. Man hamnar inte i helvetet om man inte gör allting själv Glad Helst av allt skulle jag ju såklart vilja att barnen spenderade barnflickstiden med släktingar, men tyvärr är det inte möjligt. 

Det svåra är att hitta en person som man kan tänka sig ta hand om det käraste man har. För oss tog det som sagt 7 månader och jag vet inte 100% om det är rätt person, det får tiden utvisa.  

Hade vi valt förskola för lillebror hade vi nog tagit in en barnflicka ändå för att korta ner dagarna osv. 

• chokladkaffe

Eftersom jag frågade blir det väl uppenbart att jag funderar mycket kring det här med hur man hjälps åt med barn. Jag har lagt rätt mycket energi på att komma till punkten där jag inser att jag och min sambo är ensamma med barnen. Vi har föräldrar som säger och pratar mycket kring hur de älskar barnbarnen och vill allt för dem. Det tror jag nog de vill, problemet är att alla tre (finns ingen bio-morfar) prioriterar det mesta annat före. Jag har känt besvikelse över detta då jag ofta känner mig ensam. Jag har istället på sista tiden försökt komma till ro med att de prioriterar att jobba häcken av sig fast de inte behöver, vara sjukskrivna för de jobbar sig sjuka, bosätta sig utomlands halva året osv. Istället tänka att de nog älskar barnbarnen och att skaffa barn var vårt val. Ändå tycker jag det känns svårt efter en månad med sömnlöshet då jag varit sjuk, storebror varit sjuk och lillebror varit snuttig. På detta pluggar sambon heltid och jobbar extra. Allt är vårt val men visst känns det jobbigt emellanåt...och framför allt ensamt. Och lite sorgligt också att det är mycket snack men lite verkstad. Vi har valt ett förldrakooperativ med hög personaltäthet, liten grupp och flexibla tider för vi ska klara oss. Jag syr inte ihop det här med att vara hemma heltid med bägge, hade nog gått super om jag haft min mamma lite närmare eller stöttning. nu blir det ingen barnflicka eftersom vi inte har de ekonomiskt möjligheterna men jag var ändå nyfiekn på hur ni tänkte. Jag gillar inte heller det här med att man ska klara allt själv men det är tyvärr så det är

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd