lillgarden skrev 2011-10-27 09:46:07 följande:
Skulle behöva konkreta råd och tips vad gäller sömn för en ettåring och vad som är "fel".
Då jag är trött på rådet: sätt henne i sängen, till sist somnar hon så tänkte jag att AP känns rätt att fråga.
Har en snart ettåring här hemma som alltid varit lite sådär med sömnen men det har funkat.
Har alltid somnat vid bröstet eller i famnen. Har varit ensam mycket sedan hon föddes så har varit hos mig hon somnat.
Ammar fortfarande lite och hon somnar ofta vid bröstet.
Samsover med både henne och storebror och har gjort så sedan dag ett.
Nu dom senaste dagarna har det varit stört omöjligt att få henne att sova.
Hon skriker i högan sky. Inte gråt utan rent skrik. Bär och vaggar och erbjuder bröstet och famnen men inget går. Hon slänger sig handlöst bakåt och riktigt skäller!
Vet inte vad jag gör fel eller vad jag ska göra.
Omgivningen skriker BORTSKÄMD och att hon måste LÄRA sig. Vill verkligen inte att hon ska gråta sig till sömns ensam instängd i en spjälsäng.....
Min yngsta var åt det hållet just runt året. Storebror med om jag inte missminns mig. Ville INTE sova. Vi drog ner rejält på dagsvilan och framför allt ingen sen dagsvila. Båda sov en gång/dag och de sov ganska tidigt på dagen. Det händer mycket i huvudet på 1-åringar. Det handlar ju inte om att vara bortskämt utan att vilja och inte vilja en massa och inte bara gå med på vad som helst

. Nu är det ju lite halvtaskig årstid, men jag löste det så att jag tog dem i bärsele och gick ut på en rask promenad. då somnade de eftersom de var trötta och kopplade det inte till sovdags

. Gick över efter ett par veckor-månader. Båda blev plötsligt väldigt lättnattade när de var cirka 16 månader. Från att alltid ha somnat i famnen på olika sätt gick det bara att ligga bredvid dem i sängen. Och det bara kom av sig själv över natt mer eller mindre för båda i ungefär exakt samma ålder.