Me like coffee skrev 2011-10-29 11:03:41 följande:
I natt var det verkligen natten från helvetet. Just när jag hade somnat vaknade dottern och skulle absolut ligga på mig eller nästan klättra över mig. Jag förklarade att jag inte ville det men att hon gärna fick ligga bredvid mig och att vi kunde dela på min kudde. Hon blev helt hysterisk och började slänga sig över mig och eftersom lillebror ligger på min andra sida fick jag skynda mig att ta bort henne. Min man tog lillebror och jag satte mig med dottern i knä. Då börjar hon bara skrika att jag ska ligga ner och jag säger bara lugnt att då lägger jag mig ner så kan du lägga dig bredvid. När jag sedan lägger mig så skriker hon att hon ska sitta på mig vilket jag bara säger att jag inte vill och lyfter sedan bort henne. Den skriker hon att hon ska sitta i mitt knä och att jag ska sätta mig upp. Jag tar henne i famnen och hon blir ganska lugn tills hon kommer på att hon vill hålla min hand. Men hur hon än håller så blir det fel och hon bryter fullkomligt ihop. Jag förklarar bara för henne att jag vill sova och tänker lägga mig ner men hon bas kastar sig runt. Sen blir lillebror hungrig och jag ska amma honom men då tycker hon självklart att han ligger precis där hon ska vara (även om vi alltid har haft henne på den ena sidan och lillebror på den andra) och till slut brister det och jag blir jättearg varpå hon blir superledsen och börjar skrika att hon också ska ha tutte (hon har bara på skoj testat tutte någon enstaka gång efter att lillebror kom - hon hann nämligen avsluta amningen själv ett bra tag innan han kom). Hon bara skriker och kastar sig runt i sängen och till slut känner jag att situationen är ohållbar både för henne och för oss andra. Då förklarar jag för henne art jag och lillebror kommer att sova i det andra rummet i natt och att hon får sova med pappa. Hon köpt ju självfallet helt hysterisk och skriker och slåss men jag går och pappa sätter sig för dörren. Ganska snabbt hör jag att hon lugnar ner sig och min man berättar sen att de satt sig ner och han hade sagt att de nu skulle lugna ner sig och att de sedan kunde gå in till mig och fråga om vi ville sova hos dem. Sedan hade han pekat i sängen och förklarat hur alla skulle ligga och att det var så det skulle bli om de skulle fråga mig. Sedan går vi in och sover allihopa och det går riktigt bra. Hon känns så otroligt extrem i sina utbrott. Hon tappar all kontroll och det går knappt att bryta. Jag tänker att hon kanske letar mina gränser litegrann och att jag blir lite velig då jag hela tiden tycker synd om henne och vill ge henne den närhet hon efterfrågar men hur jag än gör så blir det fel. Kanske ska jag under dagen förklara för henne att vi alla sover på våra platser (hon har en säng som står dikt an mot våran så vi har liksom en extra bred familjesäng). Nu när jag och lillebror har legat på sjukhuset har hon sovit som en klubbad säl (det har hon även gjort senaste tiden även efter lillebrors ankomst) men nu första natten som jag och lillebror var hemma igen vaknade hon massor med gånger under kvällen och sedan slutade det med denna katastrof.

Jag förstår ju att det är jobbigt för henne och vi pratar mycket om känslorna kring att få ett syskon och att det är ok att inte tycka om lillebror. Men all övrig tid älskar hon verkligen honom och det mesta flyter på rätt bra. Men sen kommer dessa utbrott och jag tappar all energi... Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta det. Vi måste ju bryta utbrotten på något sätt samtidigt känns det öite konstigt att säga att när du är lugn så får du tillbaka mamma... Å andra sidan var jag tvungen att gå iväg i natt eftersom det var en fara för lillebror att amma i närheten av henne. Usch vad svårt det är! Jag behöver verkligen era tankar och idéer nu! Är hennes beteende normalt? Jag tänker att det mesta är normalt men när jag pratar med andra så verkar ingen ha barn som får sånna här kraftiga utbrott.
Oj vad jag känner igen min stora kille i din berättelse! Jag vet precis hur det är! Jag har skrivit om vår hysteriska tid när lillebror var nyfödd just i den här tråden. De där nattliga utbrotten hade vi också, men de handlade om att storebror ville amma (fast han hade slutat med nattamningarna för länge, länge sen). Misstaget som jag gjorde var att jag inte sa NEJ. Jag sa först nej, sen velade jag och tyckte synd om honom, för att på grund av det säga JA och bli arg! Det var ju det absolut sämsta jag kunde göra.
Den första tiden när lillebror kommit till oss var helt kaotisk och vi var nog alla lite smått hysteriska.... Det är klart att det är jobbigt att få småsyskon och det är ju faktiskt en kris som storasyskon går igenom, men det betyder inte att vi måste tycka synd om dem...eller hålla på och vela, och säga JA fast vi egentligen med hela vårt hjärta vill säga NEJ.
Jag vet inte vad jag ska ge dig för råd....det finns egentligen inte så mycket ni kan göra. Jag tycker det verkar som att i hanterar det rätt bra ändå. Det som hjälpte mig var att få lite andhål....alltså barnvakt! Min mamma fick ta hand om storebror en hel del under den här tiden....det var kanske inte optimalt för storebror men det var det som gjorde att jag orkade.
Sen gick det över. Nu är lillebror 11 månader och de har börjat leka tillsammans. Men jag vet hur du har det, jag skulle inte vilja vara i dina kläder om man säger så! Perioden när lillebror var nyfödd tills han var 6-7 månader var de absolut jobbigaste under hela min föräldrakarriär.
Jag önskar att jag hade läst det här då:
www.mothering.com/parenting/a-fresh-approach-to-tantrums