Me like coffee skrev 2011-11-01 11:50:04 följande:
Tack så mycket! Vid 4.30 inatt var det dags för nästa rop på närhet och det slutade med att jag flyttade in i gästrummet. Hon blev jätte ledsen men det hela blev ohållbart så jag var tvungen. Usch det är då jobbigt och jag behöver verkligen er syn på saken. Just nu ser läget ut så här: När hon vaknar på morgonen är hon nästan alltid glad. Jag försöker ge henne närhet under dagen men hon är inte lika intresserad då utan sitter en stund i knä och springer sedan i väg och leker. På dagis är hon precis som innan lillebror kom, vilket hon också till stor del är hemma om man bortser från dessa utbrott. Det är ju på kvällarna och nätterna som det verkligen låser sig. Hon ber ju (oftast börjar det med att hon ber om det) närhet vilket jag verkligen tycker är jättefint men det spårar ganska snabbt ur, framförallt om jag inte kan tillgodose hennes önskemål i stunden. Som exempel - i natt ville hon att jag skulle vändaig mot henne men då låg jag och ammade lillebror så det var inte möjligt. Jag förklarar att jag kan ligga hos henne när lillebror är klar men hon bara sliter i mig och redan där har jag tappat henne. När lillebror väl har ammat färdigt så räcker det inte med att jag lägger mig mot henne, då ska jag också stryka på ett speciellt sätt, hålla handen på ett speciellt sätt och hur jag än gör så gör jag fel. Till slut förklarar jag bara att detta inte går längre och att jag kommer att gå och lägga mig i rummet bredvid. Dock känner jag ju så dåligt samvete över att lämna henne när hon är så ledsen (hon är verkligen sorgsen och skriker efter närhet) så då försöker jag prata med henne om att jag kan ligga kvar om hon lägger sig ner bredvid mig men kaoset bara fortsätter så till slut får jag lämna rummet iaf. Då sitter hon hos pappa och är så där sorgsen och gråter stilla men accepterar situationen men somnar aldrig om. Min man tycker att jag drar ut på det i onödan och det ligger nog något i det. Samtidigt vet jag ju att hon är ledsen och vill vara nära mig och jag känner lite att jag sviker henne när jag lämnar rummet när hon har det som svårast. Jag vill inte ge henne känslan av att jag bara är där när hon inte är ledsen men samtidigt så blir situationen helt ohållbar och ibland känner jag att det t o m blir en fara för lillebror. Hur gör man? Hur gör jag för att bemöta hennes känslor, bekräfta dem, hjälpa henne hantera dem utan att köra över henne och ge henne "ultimatum" som att gå och lägga mig i andra rummet. Allt detta och ändå få det att funka med lillebror. Snälla ös på med alla tankar och råd ni har!!
Jag har ju bara ett barn och han är yngre än din tjej så där har jag tyvärr inga förslag på vad som bör göras just i stunden.
Det jag däremot tänker och undrar är om hon kan få vara hemma med dig istället för att vara på dagis? Jag har jobbat som förskollärare och barnen visar mkt sällan sin ilska/svartsjuka över att ha fått syskon när de är på förskolan, det kommer hemma. Kanske hon känner sig sviken/svartsjuk när du och lillebror är hemma på dagen själva och hon är på dagis? En tanke bara!