mullemeck skrev 2011-11-14 20:51:05 följande:
Nej tyvärr så är det inget alternativ stt farmor och farfar åker med utan det blir isåfall hemma hos dem. Nu lutar det åt att jag stannar hemma. Är trött och mår rätt illa hela dagarna från och till. Känns inte så kul att sitta på en bröllopsmiddag när jag mår dåligt och helst vill vara hemma med sonen. Men jag brottas lite med det här "duktig-flicka-syndromet" och det säger mig att man inte får tacka nej till ett bröllop. Men JAG hade ju inte blivit besviken om någon hade tackat nej till mitt. Men det är jag det....Inte bruden som gifter sig den här gången :) Tack Yamma och grattis själv! Brottas lite med hur jag skall göra med amningen av sonen. Vi har bara nattamningen kvar och så har det vart rätt länge nu. Han har ammat 1gång/natt eller tidig morgon ett bra tag nu. Amma på dagen/kvällen/morgonen vill han inte. Jag har aldrig nekat honom bröstet på natten och har tänkt att han slutar när han vill och att jag kör på så länge jag orkar. Nu när jag har blivit gravid är jag ju mkt tröttare och har även fått känsliga bröstvårtor som känns lite när han ammar. Dock har detta känts ok ändå. Problemet nu är att han senaste dryga veckan helt plötsligt vill amma 2ggr/natt. Han var sjuk förra veckan och då lät ville han ha mer då han åt dåligt på dagarna vid feber. Det har hållt sig kvar med amningsfrekvensen. Det har också blivit så att han blir ledsen och arg på mig när det "tar slut" om man säger så. Bröstet (ammar just nu bara det ena) är ju inställd på 1g/natt och då inte sådär jättelång amning. Nu när han vill ha mer så tar det slut och han blir så ledsen och förtvivlad och arg på mig. Känner mig som världens bov!! Men där finns ju inte mer än det finns! Vi prövar att erbjuda vatten men han är MKT bestämd på att det är tutte han vill ha. Känns som han redan nu "märker av" att det händer nåt med mamma... Funderar på att snart kanske avsluta helt. Men det känns svårt! Dels för mig personligen och att få honom till att sova utan det på natten... Hur har ni andra gjort vid amningsstopp av "lite äldre" barn. Han är snart 17 mån. Jag ger honom inte välling. Några tankar?
Nu kan jag utveckla.

Jag sinade när jag var runt vecka 8-9 i graviditeten. Jag går knappt upp i vikt heller, trots att jag äter MYCKET, så det går nog helt enkelt åt en herrans massa energi när jag är gravid. Men jag började ju få ont i brösten också, och fick sammandragningar när utdrivningen kom igång vilket var oerhört obehagligt, så jag ville avsluta själv.
När jag sinade avvecklade sonen amningen självmant i hög grad (han ammade ju på dagtid också, vid flera tillfällen). Men om natten ville han gärna ha bröstet för att kunna somna om. Nu hade jag i och för sig försökt vänja honom vid att somna om på annat sätt (klappa, kramas), men han fick ju såklart bröstet om han bad om det vid fler tillfällen. Men jag började helt enkelt att säga "så, nu räcker det", när han hade ammat en liten stund. Och nekade honom vid fler och fler tillfällen. Jag var dock noga med att förklara att jag har ont i bröstet. Det accepterade han. Amningavslutet var väldigt odramatiskt. Han vill hemskt gärna gosa med min överarm nu, så det har tagit över lite tröst- och gosfunktion tror jag, men han har inte efterfrågat det eller uttryckt någon saknad eller ledsenhet över den avslutade amningen. Jag känner mig jättneöjd, både över hur amningen har varit överlag, men också hur den avslutades.