Flickan och kråkan skrev 2011-11-22 06:14:19 följande:
madeleineh: Är det jobbigare att ha storebror hemma? Jag tänker mest på det faktum att man ofta blir stressad/käner dåligt samvete när de inte vill och det kanske blir småjobbiga morgnar när ni ska iväg etc. och att det kanske tar mer på orken än att ha honom hemma? Jag tärs också av sömnbrist. Tappar tålamod och blir lättirriterad.
Jo det har du helt rätt i att det är lite småjobbigt att komma iväg. Jag har dock slutat stressa sista tiden men då droppar vi in på förskolan 20min försenade också. Den enda anledningen till att jag vill ha storebror på förskolan är att jag kan sova då lillebror sover en gång. Sen är det skönt att kunna rå lillebror lite också men det är nog på väg ut eftersom han trivs bäst då storebror är hemma och det händer saker mer naturligt. Visst är det skönt att kunna ta en sväng in till stan eller göra nåt annat som går bra med bara ett barn menjobbigare med två, men det hade gått att lösa att farmor tar storebror, han älskar vara hos dem och det hade ju stärkt deras kontakt också, säg en dag i veckan. Då hade jag kunnat passa på att fixa lite av varje den dagen.
Jag har tänkt att 15h är optimalt för alla. Storebror får en del av dagisvärlden utan att det blir för mycket, jag får en stund att vila, lillebror får komma i första hand. Bra för alla helt enkelt.
Idag är han hemma med mormor och lillebror eftersom jag jobbar. Vi får se imorgon hur vi gör.