Me like coffee skrev 2011-11-27 19:09:26 följande:
Angående detta med förlossningar: För mig personligen var det viktigt att föda vaginalt då jag dels var rädd för tiden efter ett kejsarsnitt och få jag dels kände mig så starkt övertygad om att min kropp verkligen är skapt för att föda barn även om de ligger i säte

Jag ville heller inte ha smärtlindring då jag ville testa min förmåga att bara följa med och låta kroppen jobba. Men precis son du Madeleineh säger så tycker även jag att det som är mest väsentligt är ju hur varje enskild person upplever sin förlossning under dess gång och efteråt - inte huruvida man valde ks, smärtlinding eller hemmafödsel. Jag hoppas att alla har modet att våga ta beslut utifrån vad man tror är bäst för just dem. Sen kan jag inte låta bli att önska att alla verkligen borde få uppleva min förlossning då den var något helt fantastiskt! Men då skulle väl jorden bli än mer överbefolkad eftersom alla skulle vilja göra om det

Du låter helt salig
Instämmer i mycket. Vår dotters födelse var helt fantastisk och jag kan önska att fler fick uppleva en sådan stund, likväl som tiden efteråt då amningen fungerade (fungerar) kanon.
Ang vänner: jag bor långt ifrån gamla vänner och även om vi har kontakt, men fruktansvärt sällan ses, så vet jag att de finns där. Å andra sidan har vi i mycket växt ifrån varandra, och lever olika liv, men olika värderingar då främst gällande frågan om barn och familjen. För mig har det blivit otroligt viktigt, till skillnad från tiden innan jag hade barn, att jag har samma värderingar som de som jag vill ha närmast mig.
Har ni inte föräldragrupp på BVC i Sthlm?
Öppna förskolan?
Man FÅR vara öppet desperat - och en vandrande kontaktannons. Idag är det väl dessutom lätt att hitta folk på nätet som man kan träffas och umgås med.
Jag har träffat en kvinna via BVC och vi har nu kommit att börjat umgås hela familjen, vilket jag tycker är otroligt skönt.