Me like coffee skrev 2011-12-03 16:47:52 följande:
AKUT-hjälp behövs! Vi har det väldigt jobbigt här hemma just nu. Idag har jag inte bara känt mig som världens sämsta mamma - jag har dessutom varit det! Jag får det verkligen inte att funka med vår äldsta. Hon har ju alltid varit väldigt mammig och förståeligt nog så är hon än mer mammig nu. Hon och lillebror funkar super och hon har även tagit till sig pappa mycket mer än tidigare, vilket är jätteroligt. Men den största förändringen i hennes liv är nog relationen till mig, vilket inte är så konstigt eftersom det är jag som är "bunden" till lillebror. Det är min tid till henne som har minskat medan pappas tid nog snarare har ökat. So far inget konstigt. Det är bara mina känslor och mitt beteende som känns otroligt jobbigt! Jag känner att jag helt har tappat kontakten med stora, hon vill helst bli mitt eviga plåster och jag vill helst bara skrika och fly. Jag skriker på henne för små skitsaker, har svårt att glädja mig för saker som går bra och när hon är glad. Jag beter mig helt enkelt tusen gånger sämre än vad hon gör! Jag försöker hitta energi och bemöta henne så som jag vill men jag orkar bara en gång. Blir det minsta lilla grinighet från hennes sida så brinner jag av med råge. Idag bara skrek jag rakt ut i bilen, bad min man stanna och släppa av mig sen gick jag gråtande hem... Bakom mig lämnade jag en otroligt ledsen 2,5 åring... Usch vad jag skäms (och skräms) över mitt beteende.

Jag känner bara att jag aldrig hinner få utrymme att samla energi då dottern hela tiden är rädd för att jag ska försvinna och därför vaktar mig som en hök (blev så efter att jag och lillebror låg på sjukhus). Vi har pratat massor om detta men hon är fortfarande som en igel. Inte så konstigt kanske då hela hennes värld numera ser annorlunda ut men jag behöver verkligen utrymme. Samtidigt vill jag inte svika henne genom att lämna henne. Usch vad ska jag göra?
Några saker från en mamma som känner igen sig

.
För det första så försök att inte känna skuld för att din relation till din äldsta dotter förändras. Jag förstår dig till fullo, för det var jättejobbigt för mig med när äldsta inte längre var den enda så att säga. Ert förhållande förändras, inte försämras även om det känns så just precis i detta nu. Jag vet att det är svårt, men försök att inte vara rädd för att ni tappar er fina relation för det kommer inte att hända. Du är en mamma som inte kommer att låta det hända. Du äslkar din dotter och kommer alltid att finnas där för henne. Det är en period av omställning. Försök att vara trygg i din mammaroll för barn känner ju av sina föräldrars or och blir ofta just ännu mer klängiga för att liksom försäkra sig att allt är ok.
För det andra så är 2½-åringar rätt ofta så. Min yngsta är också väldigt mammig och klängig för tillfället. Jag kan få psykbryt av att han bryter ihop storgråtandes, hängandes i mitt ben efter att jag sagt att jag behöver gå på toaletten.
Ett tips som kanske låter märkligt, men som fungerar för mig. När jag är sådär lättretlig och känner att jag "exploderar" för minsta lilla och inget hellre önskar än att bara lämna allt och gå ut i skogen och tälta i min ensamhet under ett par dygn så fungerar det at vara med barnen mer. Missförstå mig rätt. Ska försöka förklara. Vid sådana tillfällen så har jag lätt att hamna i: "Jag ska bara gå på toaltten och jag vill sitta på toaltten själv", "Jag måste laga mat, du får vänta tills jag är färdig", "Snälla X, jag måste göra det här, jag kommer sedan" etc. Jag ska bara, jag ska bara, Jag måste få göra detta själv, Och så har man ett närhetstörstande barn som hänger en i benen och gnäller och känner att han inte får gehör.....vilket han har helt rätt i. Om jag då lägger ner allt tänk på att jag ska göra själv och jag måste få sitta på toaletten själv och tar med dem på allt och involverar dem på det jag gör, låter bli allt som jag absolut inte måste så brukar de plötsligt bli nöjda och gnället försvinner. Jag får inte mer egen tid eller utrymme för jag är ju med dem lika mycket, men jag får själsfrid när de är nöjda och inte gnäller och klänger......vilket innebär att det som får mig att gå i taket är min egen känsla av att vara misslyckad som mamma. Gnäll, kläng, missnöje = jag hinner inte med, jag ser inte mina barn etc etc. Det betyder inte det, men JAG reagerar på det viset.
Försöker att låta allt få ta lång tid och så säger jag till dem att nu gör VI, istället för nu ska jag. Om du t.ex. ska byta på liten och hon hänger gnällig i ditt ben, flytta ner skötbädden på golvet eller någonstans där honär med och så kan hon hjälpa dig att ta fram blöja etc till lillebror.
Eller så tycker du att jag är världens idiot och kan ta mitt kassa råd och slänga någonstans

. Du är i alla fall inte ensam om att ha känt somdu gör.
Om du inte har läst Gavelins bok, så gör det....eller gör det igen. Den sätter ju fingret på just det där......varför man reagerar som man gör när ens barn gnäller etc.