chokladkaffe skrev 2011-12-03 07:44:09 följande:
Frösöblomster: Det känns skönt att läsa dina ord. Jag tycker vi kämpar och kämpar i familjen även om saker faller mer på plats. Första barnet tog några månader för mig att anpassa mig till men andra, jag kunde inte ana hur tufft det skulle bli. JAg gör som du, ifrågasätter beslut, mina agerande, dåliga samvetet som min ständiga följeslagare vilket såklart gör det svårt att må bra själv när jag ständigt lever med att jag inte räcker till....till och med ångrat syskon har jag gjort på slutet för när ska det vända. Jag lever ju på nåt sätt för de bra stunderna och att jag måste tro det blir bättre en dag

Det kommer

. Mina vaknade här vid halvåttatiden och de har lekt tillsammans hela förmiddagen. De har inte varit osams om någonting trots att de mer eller mindre suttit på varandra sedan de vaknade. Storebror satte sig spontant med lillebror och läste bok för honom. De har suttit i soffan och kramats. de har pärlat pärlplattor och beter sig som ett nyförälskat par

. De går tätt intill varandra, förljer med varandra på toaletten, hjälper varandra att ta på kläder och går runt och kramas och pussas och talar stup i kvarten om hur mycket de tycker om varandra. Nu sitter de och ser på TV en stund (skitväder ute - regnar och blåser) och när jag tittade till dem så satt lillebror i knä på storebror och storebror höll om honom. Såg för festligt ut för lillebror är större på bredden så att säga och väger mer än storebror.
För 1½-2 år sedan så var det punktmarkering dygnet runt som gällde, och storebror var ledsen, arg, frustrerad och knuffade och slog och jag var helt färdig och kände mig ofta som världens sämsta mamma.. Jag hade tagit det med större ro och lugn om jag liksom vetat

. Man lär sig ju med sina barn. Med andra barnet var det lättare med allt praktiskt som man redan kunde. Om vi skulle få en tredje så skulle det troligtvis vara mycket enklare med det här med syskonrelationer och hela den biten.
Sedan för ju allt något gott med sig. det faktum att jag upplever att jag och min äldsta har en djupare relation idag efter att lillebror kom, handlar ju om att vi även delat våra mindre bra sidor med varandra och även gått igenom jobbiga saker. men vi har gjort det tillsammans och löst det tillsammans....och växt tillsammans. Det är inte fel det heller även om jag önskat så här i efterhand att jag gjort många saker annorlunda. Men så är det väl.....att vara människa

.