Makadam skrev 2011-12-03 22:21:04 följande:
Har en nyfiken fråga; hur resonerade ni som har (väntar på) två barn angående åldersskillnad och barns psykologiska utveckling?
Vi resonerade faktiskt inte så mycket kring det överhuvudtaget. Personligen tror jag att det kan bli svårigheter oavsett åldersskillnad.....och det var väl egentligen så vi resonerade. Ja, det är 7 år mellan mig och min syster och det var självklart relativt enkelt för min syster att få en lillasyster. Hon var så pass stor att hon förstod alla bitar av det hela så att säga och kunde hjälpa till på ett sätt som så klart en låt oss säga 3-åring inte kan och åldersskillnaden gjorde ju att vi liksom aldrig konkurrerat på något vis. Det var dock aldrig något alternativ för mig och sambon för vi är för gamla

.
Det som jag upplever nu - vi som har ordentligt tätt mellan våra - är att båda har sociala kunskaper som många andra barn inte har förrän långt senare. Jag pratade härom dagen med en kollega som har ett barn....som är 6 år....och att han ligger före sina jämnåriga på många sätt vad gäller att dela, tåla att förlora i spel etc. etc.......och när han gav exempel på vad han "kunde", så kände jag direkt att....jaha, men det hanterar min äldsta utan problem också.....och han har inte fyllt 4 än. Tilloch med lillebror har rätt bra koll på sådant. Får väldigt mycket positiv respons på just det från förskolan också. De lär sig så fantastiskt mycket av varandra. De har egentligen inte gjort något annat de senaste 2-2½-året än att lära sig interagera med varandra. De ställs ständigt inför situationer kring rätt och fel och hur man behandlar varandra och inte minst där de själva även måste sätta tydliga gränser runt sin egen integritet. Jag brukar tänka att med endast ett barn så hade vårt liv varit fullkomligt konfliktfritt, för det enda gånger vi hamnar i konflikter handlar om just deras "tvåsamhet"

. Hade det varit bra? Som jag ser det idag, nej. Jag upplever snarare att deras utveckling gynnas enormt av det faktum att de har en bror i nära ålder. Visst tvingas de hantera jobbiga känslor och jobbiga situationer men det är ju något som har berikat dem.
Jag funderade mycket när vi hade vårt jobbiga halvår. När jag ser mina två pojkar nu så tycker jag att alla borde skaffa barn precis som vi

. Idag blev min lilla totalfrustrerad med mig. Han strorgrät och jag var dum och fick inte komma nära honom. Han sprang in och satte sig storgråtandes mitt på golvet i deras lekrum......och så sa han plötsligt snyftande att han ville krama sin storebror. Storebror skyndade sig in och på vägen sa han att hanville krama honom med och sedan satt de och kramades ganska länge. Lillebror slutade gråta och sa att han var glad igen. Jag var fortfarande dum

.
Jag tror personligen att det enda som verkligen spelar roll är att man som förälder vill ha ett barn till och är beredd att jobba med relationen mellan barnen, för friktionsfritt kommer det aldrig att bli......som tur är, för då hade nog något varit allvarligt fel

.
Fullkomligt subjektivt och ovetenskapligt, men så ser jag på det i alla fall

. Jag hoppas verkligen ingen avstår från syskon i rädsla för att såra det barn man har......då gör alla en stor förlust.