madeleineh: Följ magkänslan. Innerst inne vet du... Så brukar det vara i alla fall.
Tänk, idag hade de verkligen utbyte med varandra en lång stund, min på dagen treåring och den lille 4,5 månaders. Han sprattlade, hon härmade, båda hade kul!!! Så roligt att se, hoppas jag spanar in i framtiden så att säga.
En fundering har jag. Det förekommer naturligtvis att storan inte gör som man ber henne. Exempelvis har hon för vana att ibland fräsa ut snor rätt ut i luften, dvs utan snytpapper. Hårt! Är hon förkyld så flödar snoret. Uräckligt. Fastän jag ber henne både snällt och på skarpen, så händer det ofta att hon fortsätter gång på gång. Jag påpekar då att man i en familj måste lyssna på varandra. Om inte hon lyssnar på mig, så blir inte jag sugen på att lyssna på henne när hon sen vill något, exempelvis att som vanligt titta på någon kort film på datorn i samband med läggning (vi tittar tillsammans när jag ammar bebisen till sömns). Tycker ni det är ett hot om indragen filmtittning (det skulle aldrig falla mig in att faktiskt inte låta henne titta)? Är hon tillräckligt stor för att på riktigt förstå ett sådant resonemang, eller ställer jag för stora krav på henne?
Men jag får tillägga att jag har en så underbar liten unge. Det går många dagar utan några konflikter alls i princip.
Rent allmänt tycker jag på tal om att hamna i konflikter med sina barn, att man ibland fastnar i något mönster, hamnar i samma konflikt gång på gång etc. Så läser man något på internet, en blogg, här på fl, en bok, eller kanske får input från samtal med annan förälder på förskolan etc. Plötsligt börjar man reflektera över sitt eget sätt att hantera situationen, och vips så är knuten löst och man ser andra möjligheter i bemötandet gentemot sin lilla unge. Skönt att man kan utvecklas!