msKitten skrev 2011-12-07 14:55:56 följande:
Frösöblomster, jag blir verkligen tröstad av dina beskrivningar hur ni har det vad gäller syskonrelationen. Mellan mina pojkar är det en större åldersskillnad (2,5 år), men vi har ändå lite liknande problem som ni har haft; storebror blir bufflig och aggressiv mot lillebror när lillebror vill pilla och dra i allt vad storebror gör. De leker lite då och då, såna lekar som funkar mellan en 3,5 åring och en 1-åring, typ springa, jaga, tittut, kittlas osv. Så fort det är leksaker med i bilden blir det kaos och gap och skrik. Lillebror fattar ju inte vad man ska ha leksaker till och det gör storebror vansinnig att den lilla stoppar allt i munnen "Den blir blöööööööööööööööt!!!!!!"
Hur gjorde du/ni med punktmarkering? Vad sa du eller gjorde?
När lillebror blir slagen eller puttad så brukar jag trösta honom men inte säga så mycket till storebror mer än "Jag vet att det där gjorde dig irriterad och arg, men jag vill inte att du slår lillebror"
Ibland, när en hel dag har gått med skrik och gap blri jag trött och höjer tyvärr rösten :( Men man orkar inte hur mycket som helst. Vissa dagar vill jag bara att dagen ska gå och att de ska somna så man får lite lugn och ro.
Men jag är full av hopp när jag läser om hur dina pojkar är nu mot varandra. Jag hoppas mina blir så.....
Vad gäller punktmarkeringen så var det inget avancerat, vi lämnade dem helt enkelt inte ensamma tillsammans. På det viset så kunde vi ju förgå rätt mycket och så att säga ta det innan lillebror blev knuffad eller något annat. Fick göra likadant under en period då lillebror bet. Och jag är inte alls någon "superpedagog". Jag blir arg och höjer rösten och anklagar (vilket jag inte alls vill) jag med. Det är nog rätt mänskligt. För mig är inte det viktiga om jag blir arg eller inte utan varför jag blir arg och hur jag blir arg och så försöker jag jobba med den biten så att säga, och tar på mig skulden efteråt för mitt eget felagerande. Arga blir vi alla, jag och barnen.
Annars gjorde jag precis som du - stannade storebror, sökte ögonkontakt, talade om att jag såg och visste att han var arg och att det var helt ok men att han aldrig fick slå eller knuffa. Nu har vi ofta lite mer komplicerade situationer. När någon slår den andre så har det pågått annat mer subtilt innan så att säga.
Ja, mina är jättegoa med varandra.....just nu

, men idag kom sambon hem med barnen från förskolan och storebror hade fått ett riktigt ilskeutbrott. De hade aldrig sett honom så arg och han hade dragit hårt runt halsen på lillebror. Båda har varit lite lättretliga ända sedan de kom hem. Pratade med storebror om vad som hänt, varför han varit så arg på lillebror och det hade handlat om en kulbana och att lillebror hade förstört. Även om det är tätare mellan mina barn så är det ganska stor skillnad på en 4-åring och en 2½-åring. Lillebror har fortfarande det där "småbarnsförstörartendenserna" och förstår inte alltid signaerna när det liksom är nog. Och storebror kan vara en riktig retsticka ibland. Att förstöra är lillebrors mest effektiva sätt att "protestera"/"ha makt" över storebror. Storebror är ju liksom alltid före i tanken så han är ju väldigt medveten om att han liksom är på "efterkälken".
Ja, nu kom de här tillsammans i alla fall och vill pärla

.