Me like coffee skrev 2011-12-15 20:50:23 följande:
Jag har tänkt lite på det här Jesper Juul skriver om att barn kan ta ansvar för sin egen sömn och är väldigt intresserade av att höra era tankar kring det. Jag vet inte från vilken ålder han syftar på och exakt hur han har tänkt det men jag har svårt att se vår dotter kunna gå och lägga sig om hon är trött. Nu när hon absolut inte vill sova på dagarna så händer det att hon blir trött väldigt tidigt. Hon kan i princip vara på väg att somna men när vi frågar om hon är trött så är hon självklart inte det och hon har nog aldrig sagt att hon vill gå och sova. Däremot har hon ju sällan något emot att gå och sova. Hur tänker ni kring detta och hur ser det ut rent praktiskt hos er? Jag tänker ju mycket liknande när det gäller mat och tänker att om vi ger henne förutsättningarna för att kunna äta och bli mätt så sköter hon det. Det borde ju rimligtvis kunna vara samma lika när det gäller behovet av sömn.
Jag vet inte riktigt. Jag ser ju på vår äldsta som fyller 4 år nästa vecka att han gärna går och lägger sig och även ofta själv tar initiativ. Han har rätt bra koll på klockan och kan vissa dagar själv säga till innan nattningstid så att säga att han vill gå och sova trots att han kunnat leka 20-30 minuter till. Lillebror är inte där ännu. Han hakar oftast på storebror

. Han har mycket sällan något emot att gå och lägga sig men han hade rätt sällan tagit initiativet själv tror jag. Å andra sidan kan han vissa kvällar när han är trött just poängtera hur trött han är och visa på olika sätt att han är väldigt trött. Om man då frågar om han vill gå och lägga sig så säger han ja......men han behöver lite stöttning från oss. Någon som bokstavligen frågr om han vill sova. Jag tror barn efter hand lär sig att känna sin egen trötthet genom att man som förälder visar de vägen eller vad man ska säga. Sedan tror jag också att man behöver vara medveten om att barn ibland vill saker som går stick i stäv mot deras behov. Även jag, som är vuxen gör saker mot mina behov mer än en gång men jag kan ju ta ansvar för det å ett helt annat sätt. Trots att jag levt ett halvt liv så kan jag likt förbaskat sitta uppe längre på kvällarna för att jag bara vill............trots att jag vet att det kommer surt efter

. Jag är 36 år, myndig och får ta ansvar för det själv. Det ansvaret överlåter jag däremot inte på mina barn, men jag tycker ändå att de har rätt sund syn på det här med att sova. Vill oftast sova, somnar fort etc. och jag ser ju tydligt hur de utvecklas vad gäller detta. Men hjälp har de behövt. Mindre allt efter hand.......och det är väl så fostran är tänkt att fungera tänker jag. Man hjälper dem att lära känna sig själva och omgivningen.....tänker jag

.