Skruttpåväg: Min stora är tre år precis, och lillebror fem mån om en vecka. Du har, om jag räknat rätt, tre-fyra månaders tätare intervall mellan dina. Jag har haft dagar precis lika som dina jag med, fast har ingen sambo att ringa in när det kniper... Ingen tv heller faktiskt. Men, storan är ju trots allt några månader större, och det betyder nog mycket. Samtidigt har lillebror inga bekymmer att somna i selen oavsett om vi är inne eller ute.
Just när han föddes var dottern inne i en period då leken enbart handlade om sjukhus, sjukvård, djursjukvård, tandläkeri. Vi opererade tusentals benbrott och blindtarmar varje dag. När han föddes blev det ju svårare för mig att vara med i leken (plus att jag var vansinnigt trött på det med även om jag försökte att inte visa det
). I alla fall handgripligt vara med, det blev i ställlet att mycket av leken sköter hon numera själv, medan jag bara hänger med verbalt samtidigt som jag kan gulla med lillebroren eller vad han nu behöver. Mycket tid går åt till att vi tre helt enkelt sitter i soffan, eller att jag ligger, han sitter på min mage och hon sitter på mina ben och så leker vi att jag är en häst som de rider på och så ramlar hon av och "bryter ryggen"... Hon älskar det, och han tycker oftast med att det är kul, och jag kan både roa dem och skydda lillebror från de hårdaste kramarna och pussarna och "fallen från hästen" som hon låter honom vara med på. Går ut gör vi när han sover, och det är tack och lov oftast i alla fall två timmar i sträck, så då hinner vi med både trehjulingsfärder, skateboardfärder och lekplatsbesök eller vad som nu står på agendan.
Men, jag vete tusan om jag hade klarat denna perioden om storasyster hade strulat med sömnen. Hon sover vanligtvis 19-07, och skulle hon vakna somnar hon snabbt om. Lillebror vaknar väl 4 ggr i snitt, men somnar oftast om. Förra gången han vaknade vid 04 och var vaken i 1,5 timme, var då när jag pinsamt nog till slut röt åt honom den lille stackaren. Inatt blev det likadant fast vid 05 då han var helvaken och rejält nerbajsad. Stora vaknade med och ville hålla handen vilket hon fick en stund, men sen ville jag ligga bekvämt och jag vet att hon somnar lättare när vi inte håller. Då blev det onödigt skrik och bråk när hon ville forsätta hålla. Jag var inte snällaste mamman då inte... Men, jag tröstar mig med vad de där kloka personerna som Lars H Gustafsson o co säger, Good Enough räcker gott, den perfekte föräldern finns inte.
Och de där utbrotten över om vantarna ska vara av eller på eller i fickan etc, de förekommer i hög utsträckning. "Jag skulle tända lampan.." Skrik, gråt! Det hör helt klart till åldern, och man kan inte göra mer än sitt bästa för att bemöta. Ibland lyckas man bra, ibland inte.