k girl skrev 2011-12-21 14:02:32 följande:
Skulle vilja ställa frågan här: ni med småsyskon. Hur resonerade ni kring det här med barnvakt under tiden? Jag har för mig att någon har skrivit att det var första gången det äldre syskonet sov med någon annan än föräldrarna?
Jag har ju en svärmor som har pratat om att sonen skulle åka dit och sova över sedan han var... tja, runt två månader gammal. Jag/vi har sagt flera gånger att det inte är aktuellt med övernattningar och har klargjort att om det är aktuellt med barnvakt så blir det hemma hos oss (så att vi kommer hem) och inte hos dem. Nu vill hon "träna inför förlossningen" och har både föreslagit att han ska komma och sova hos dem och att vi skulle åka bort över natten så att de kan komma hit och träna.
...känns inte bra. Jag blir skitless på det här tjatet och jag ser inte poängen med att utsätta vår son för stress i onödan. Dessutom har jag svårt att se hur "vänjd" han skulle bli av ett eller två tillfällen. Han har somnat tillsammans med dem, han har nattats av andra än oss (sin mormor och moster) och vi kommer att åka bort på middag så att de får chansen att natta honom vid ett tillfälle.
Vår äldsta hade aldrig ens varit utan någon av oss föräldrar när lillebror föddes. När det var dags så åkte jag och sambon in vid 05-tiden på morgonen till förlossningen. Då hade min moster kommit (som han kände väl). Hans morfar anslöt lite senare (har lite längre resväg). Det gick hur fint som helst. Han hade somnat i min fasters famn och sedan lekt med morfar och min faster tills sambon åkte hem vid 12-tiden. Lillebror föddes vid 07.30. att träna innan var aldrig aktuellt för vår del. Resonerade precis som du.....varför liksom? Förlossningen hade ju kunnat bli när som helst, mitt på dagen exempelvis.