Me like coffee skrev 2011-12-23 21:58:28 följande:
Åh vad jag känner mig vilsen och less! Dotterns hysteriska utbrott tar snart kål på mig! Hon har ju alltid varit otroligt känslig för förändringar (både utvecklingsmässigt och när det gäller förändring i miljö - som när vi åker bort till mina föräldrar tex.). Hon blir än mer mammig och med åldern (efter hon blev två år ungefär) har hon även börjat bli väldigt arg eller ledsen och fått hysteriska utbrott. Jag har ingen som helst aning hur jag ska hantera dem och just nu funderar jag över om de ens är "normala". Utbrotten sker nästan (om inte helt) uteslutande med mig och inte med min man. Hon och jag har ett mycket starkt band och hon har alltid varit otroligt mammig. Utbrotten kan handla om att jag inte håller hennes hand rätt, att jag går för fort eller för sakta, att jag exempelvis inte vill att hon ligger med sina ben uppe på mig, att jag sitter upp när hon vill att jag ska ligga ner osv. Ett annat exempel från i morse är när jag hade burit henne en liten stund för att mysa och sen var det dags för frukost och jag satte ner henne på hennes stol (hon var helt med på det) och sen kommer min man in med en hungrig lillebror varpå jag tar honom för att amma. Då blir hon helt galen och börjar gråta och skrika att pappa ska ta lillebror. Jag vet att hon behöver mycket förberedelse när det går från att jag gör något tillsammans med henne för att sedan ta lillebror men det funkar inte alltid. Nu är det skönt att jag inte var ensam för då är det svårt att finnas för henne och samtidigt ta hand om lillebror. Nu kunde jag tanka honom lite snabbt och sedan lämna honom till min man för att kunna fokusera på dottern. Men det är inte hållbart! Jag försöker förbereda henne när det gäller lillebror och jag försöker möta henne i mycket men det är aldrig tillräckligt. Utbrotten hon får varar allt från fem till femtio minuter och de börjar nästan alltid med att hon startar sitt mantra för just det tillfället (kan ex vara "du ska bära mig" eller "jag ska ha mina ben så") och sedan eskalerar det med gråt och på sista tiden mycket slag. Hon känns så otroligt arg och jag vet inte hur jag ska möta henne eller hur jag ska hjälpa henne. När detta händer så vill hon inte veta av någon annan än mig men samtidigt är hon så arg och ledsen på mig att hon bara vill slå mig. I morse när hon fick utbrottet när lillebror var hungrig fick jag ta några steg bakåt för att undvika att jag eller lillebror skulle bli slagna och då började hon upprepa "du ska stå här för jag vill slå dig!". Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Det är så svårt att veta vad som hör till det normala, vad som har att göra med det faktum att hon har fått syskon och vad som helt enkelt bara är hennes personlighet. Visst måste hon få vara arg och ledsen för att jag inte finns tillgänglig lika mycket som förr och egentligen tycker jag att hon hanterar det väldigt bra. Men nu känns det som om det bara blir sämre och sämre och hon blir argare och argare. Nu är vi förvisso borta hos mina föräldrar så även det är ju en förändring (som hon brukar reagera på även innan lillebror). Men jag känner mig så urusel

. Jag vet inte hur jag ska hjälpa henne, och det tär så otroligt mycket på mig. Ibland kommer jag på mig själv, om jag vaknar på natten, att jag ligger och spänner mig och bara hoppas att hon inte ska vakna till och få ett hysteriskt utbrott (det är tyvärr inte helt ovanligt). Det tar så mycket energi! Är det någon som har erfarenheter som liknar det jag beskriver, som har tankar och idéer kring vad det kan vara som orsakar utbrotten och hur vi kan hantera eller t o m undvika dem så får ni mer än gärna dela era tankar. Kanske finns det någon som har bra lästips kring barn som får hysteriska utbrott eller om barn som behöver förberedas väldigt väl inför förändringar. Jag känner mig bara så ensam och vilsen då ingen verkar ha liknande erfarenheter som jag

. Sen är det svårt att ge en klar bild av allt så ställ gärna frågor om ni undrar något Ber också om ursäkt för att det inte blir någon styckeindelning!
Här är yngsta precis likadan.....och inget småsyskon att skylla på

. Storebror var också i väldigt stort behov av förberedelse lååååååångt innan i den åldern, men han fick inte utbrott på samma sätt. Våra pojkar är väldigt olika. Vår yngsta är mer känsloorienterad eller vad man ska kalla det, storebror har ett mer rationellt föhållningssätt till saker och ting.....oftast, långt ifrån alltid

. Lättare nu med lillebror då vi inte har ett spädbarn att ta hand om samtidigt utan en på många sätt rätt så förnuftig 4-åring som hanterar lillebrors utbrott på sitt sätt - håller för öronen och säger till honom att han får gå någon annanstans och skrika för han får ont i öronen

. Alterntivt frågar varför han är ledsen och försöker göra honom glad igen genom att föreslå olika saker......eller så vrålar de åt varandra "DU ÄR DUM! DU FÅR INTE LEKA MED MIG!!" och fäktar på varandra - händer det med

.
Här handlar det väldigt mycket om att göra sig självständig och bestämma själv och inte låta sig domderas av mammor, pappor och storebröder. Det går ofta över rätt snabbt. Han kan vara arg länge ibland, men när det väl "släpper" så går det ofta från total vrålilska till att vara jätteglad och nöjd. Blev lite full i skratt när jag läste det där med att hon sa åt dig att stå på ett viss ställe så att hon kunde slå dig

. HÖG igenkänningsfaktor. Standardfrasen till storebror är: "Då är du inte min storebror, du är LILLEBROR!"

. Försöker möta lillebror med lugn och låta honom få vara arg, men är noga med att markera när han gör sådant som kan göra illa någon. Mycket tid och välja mina bataljer.