• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Acelise

MadeleineH - känner igen mig SÅ mycket, du anar inte! När min son var i samma ålder blev vi halvt ruinerade för att jag aldrig hann laga mat och vi istället tvingades köpa färdigt. Jag var i ett fängelse med en 9-månaders som vakt...

Kan nog inte komma med några knep, du gör ju verkligen allt du kan! Mitt råd är att fortsätt med det (att tanka upp), men att gå hemifrån mer regelbundet när sonen är med pappa/mormor. Du kanske kan ha en kväll i veckan som alltid är "din"? Naprapat - har du någon sådan? Det är räddningen!

Håll ut!! Det går över snabbare än man tror ändå! Och för oss var det verkligen över en natt. Var också orolig för att sonen var "klängig" som person/otrygg, men kan (bara som exempel) säga att han är enormt trygg idag (2 år). Inte det att han handlöst kastar sig in i ny situationer eller bekantskaper, utan att han värdesätter sina egna känslor, har integritet och är trygg i sig själv och i oss som föräldrar.

This too shall pass!

• Makadam
    chokladkaffe skrev 2011-12-25 22:07:17 följande:
    Nu behöver jag skriva av mig lite, brukar inte göra det så ofta här men nu känner jag att jag behöver lite tröst, funderingar ohc input från er.

Lillebror är nu dryga 9mån och har sen han var 8mån exakt stigit in i separationsfasen med buller och bång. Jag har försökt ta det med ro, inte lägga för mycket suck och stön  det utan försökt komma ihåg att det går över, hans känslor är riktiga och jag ska bekräfta dem, se honom och hjälpa honom i det här. Men jag börjar tröttna. Han sitter korta stunder då och då under en dag och leker själv. Resten av tiden måste jag sitta med på golvet nära, jag får inte röra mig för då kommer han som ett spjut orolig och klättrar på mig. Om jag ska göra något typ laga mat eler så ska han sitta på min arm. Sätter jag ner honom vrålar han tills jag tar upp honom. Andra får inte hålla honom, pappa går i vissa stunder numera. Ibland funkar ingenting, inte ens vara hos mig Gå på toa själv har jag inte gjort på veckor, duscha gör jag med honom alternativt att pappa får sitta utanför med honom klistrad mot glasrutan. Dock går det väldigt bra om jag går ut, då duger pappa och mormor hur bra som helst.

Detta är väldigt påfrestande eftersom jag som sagt försökt tillmötesgå så mycket det går när jag har en storebror också som kräver sitt. Jag skrotade köra honom i vagn utan bär honom hela tiden ute så han får närhet, vi samsover som klossar, han ammar fritt och bär honom hemma också. Problemet nu är att jag är trött i kroppen, foglossningarna gör sig påminda för första gången sen han föddes och jag har ont i ryggen. Nätterna har hans pappa börjat ta några vilket går bra. Sen vet jag att hans uppgift inte är att bekräfta mig i mitt föräldraskap men det är tröttande att ständigt ha en missnöjd bebis. I veckan ska vi köpa en syskonvagn för jag orkar helt enkelt inte bära lilla så mycket och sen ha storebror och lyfta honom utanför lillebror så att säga. Jag tror inte detta kommer att mottagas väl men min kropp går bokstavligen sönder av det här.

Har någon nåt pepp, tröstande eller tips att komma med så kom fram. Jag känner mig trött och deppig i att aldrig duga till och ändå se hur all lillens energi går åt att bevaka mig. Han leker lite ibland som sagt men mest sitter han och kollar av. Paniken kommer direkt om jag reser mig. Det här med trygg hamn/bas och gummiband stämmer så väl in på honom. Storebror var aldrig sån här så jag är lite ovan. Jag är lite ledsen för oss båda för jag ser ju hur jobbigt han har det och jag oroar mig att han är otrygg eller nåt ditåt. Sen är jag såklart ledsen över att jag börjar få värk och inte räcker till för honom         
    Allt är som det ska!

Nu vet jag inte hur ni har det, om båda pojkarna är hemma, men om du är hemma med lillebror så får du/ni väl inta aktiviteter på golvet/i soffan/sängen så kan du minimera bärandet.
    Jag var också väldigt rädd då jag kände av att ryggen "gnällde" lite (då dottern var runt 9, 10 mån) och fick panik över känslan att kroppen inte skulle palla med det som jag ville.

Jag anser att det ofta sitter i sinnesstämningen. Tror du att det hjälper om du försöker slappna av och landa i att det är så här nu en tid och att det är livsviktigt för hans utveckling, utgå från att du kommer ha sällskap på toaletten, i köket? Sänk tempot och kraven. Laga mat när han sover eller (om du orkar) med honom i selen. Rätt vad det är så kommer han stå själv på en pall i köket och laga mat tillsammans och rätt vad det är så är han 7 år och klasskompisarna är viktigast...

Försök skapa inställningen att vagnen är mysig och "pimpa" dem med lite favoritsaker. Kanske gillar han att sitta bredvid storebror?

Själv vet jag inget annat så för mig är det varje gång lite av en chock någon inte lagar mat med ett barn på armen, eller går på toaletten och tillsammans
  • Acelise

Peap - haha, sådär är det för mig med! Får en chock varje gång jag står ensam i köket och får hybris. Börjar baka, laga mat och diska samtidigt...

Det är verkligen en kort tid det är såhär, även om det känns som en evighet när man är mitt uppe i det...

• chokladkaffe

Tack för input! Visst blir man förvånad när man kommer på sig själv att göra något själv utan barn.

Jag tror att min största oro ligger i att jag är rädd för min kropp inte ska palla. Dels eftersom träning är så stor del av min identitet, fritid och så viktig för mig. Jag måste ha en kropp som orkar. Men också för jag har minst ett halvår till hemma med barnen vilket jag vill orka. Den andra oron är att lillebror ska vara otrygg. Jag ser ju vilken trygg krabat storebror blivit men det går inte att köra samma omhändertagande av lillebror just eftersom de är två. Försöker ju intala mig att det räcker som det är men klart oron ligger nära om det är något som inte känns igen.

Att jag inte får duscha själv och sånt bryr jag mig inte om Det lärde jag mig efter ettan att sånt där kommer tillbaka och är inget att bry sig om. Jag tränar ju också en del så tid själv får jag. När jag är hemma så är ju barnen i fokus, det är jag helt med på.

Det var bra tips om vagnen. Jag har ju eftersom jag bar storebror alltid i 1.5år varit lite neggo till vagn men jag kan ju se det som nåt mysigt och positivt. Lilla får åka undertill och där finns ju all möjlighet att göra det mysigt för honom. Begränsat med intryck, ögonkontakt med mig och titta sig omkring. Kanske blir bra

• Makadam

Jag undrar lite hur ni har det med sömnen, eller egentligen när det är sovdags?

Dottern är 25 månader.

När det är läggdags så kan kvällarna dra ut väldigt mycket på tiden. Vi ammar på kvällen och det är så hon somnar, med tillägg av prat/sång/bok men det är också mycket däremellan; vatten, havredryck eller bara att vi ska läsa ytterligare ännu en bok som mamma eller pappa ska hämta.
    Jag har läst att barn i 2-årsåldern (och uppåt...) kan ha svårt att somna - och jag är fullt införstådd med att det finns för  mycket roligt att göra för att ha tid att sova.

Jag är medveten om att vi skjutit lite på dygnet och vi "jobbar på" att vrida klockslagen rätt.
    Jag hoppas att det kommer göra skillnad, men jag vill höra lite hur ni andra har haft det - vet ju att många här har barn som passerat 2-årsstrecket.

Förra veckan så var det tre dagar då hon inte sov någonting på dagen, men det funkar inte att ännu ta bort vilan på dagen. Hon behöver sova middag.

Ja, som sagt...tänker mycket på det här nu Det är det som upptar min tankeverksamhet och vill bara höra lite hur det är hemma hos er. Hur går det till när det är läggdags?

• k girl

Det går mycket i perioder för oss, våra barn är väl ganska jämngamla tror jag (sonen fyllde två i november). Ibland går läggningarna jättesmidigt, vi läser oftast ett par böcker och så somnar han på min eller pappas arm. Ibland är det väldigt oroligt, det har varit det ett tag nu. Då ska det bökas och strulas, tända lampor, läsa fler böcker, mamma ligg si-och-så (och utbrott om jag inte vill ligga si-och-så). Han kan vara jättetrött men ligger och pruttar med munnen eller slår sig själv för att inte somna. Ibland somnar han klockan 19, ibland dröjer det till 20.30 kanske.

Hans sömnbehov verkar variera jättemycket och ibland blir det alldeles för mycket att sova en, en och en halv timme på dagen. Ibland räcker det med en stund och ibland hinner han bli övertrött om han bara sovit en halvtimme så att det är jättejättesvårt med läggningen.

Igår hade vi gäster... och fick dessutom oväntat besök klockan 19 (då vi normalt brukar ha hunnit varva ner med sonen och oftast är på väg upp till sovrummet). Det slutade med att jag kände av fogarna och njurstasen jag känner av om jag sitter för länge och jag hade så fruktansvärt ont. Hugo somnade inte förrän klockan 21 (när de hade åkt och vi hade varvat ner en stund med honom), allt bra så långt, jag gick och lade mig strax därefter men sedan pappa lagt sig (och råkat väcka honom) följde vad som kan ha varit den värsta natten vi har haft sedan han hade kolik. Det har ju också att göra med att jag hade så ont, då måste jag ligga med ryggen mot honom för att avlasta njuren... storm ute, övertrött, lättväckt... Det blev jobbigt för honom på många sätt.

• chokladkaffe

Jag minns att vi hade det riktigt vidrigt med storebrors sömn i våras då han precis passerat 2 år. Han ville inte gå och lägga sig och när vi väl gjorde det tog det 1-2h för honom att somna. Vi testade allt, kvällsmat sent, lågt sockerinnehåll på kvällsmat, rutiner, lägga senare, lägga tidigare, inte sova dagen , sova dagen osv osv osv. Jag minns det som vi provade det mesta. Inget hjälpte förrän vi tog bort dagssömnen. Det skedde dock inte helt lätt eftersom vi precis som du märkte det var svårt för honom att orka då. Han har fortfarande svårt att orka ibland men vi ser ändå nu att han sover sina 12h med lugna nattningar och mår bättre med det. Det kom inte förrän vid 2.5 år, innan dess gick det som sagt inte.

Nu sen han var 2.5år har det gått jättesmidigt. Vi äter kvällsmat allihopa, sen in i badrummet för pyjamas och tandborstning. Därefter lägger nån av oss med honom i sängen och han somnar på 10-20min. Men som sagt, fasen innan dess var jobbig och stökig för oss alla och tyvärr hittade vi aldrig nåt som funkade bra.

• Makadam

Ja, så olika det kan vara från dag till dag!
    Idag la vi oss vid kl 19.00 och 30 minuter senare hade hon somnat.

Jag tror på att när vi vridit dagens timmar till det lite mer "normala" så kommer nog sömnen att falla på plats. Men som sagt, det är inte sömnen i sig utan det har varit själva tiden vid läggdags som gått lite i vågor nu senaste månaderna.

Hur mycket sover era per dygn?

• Makadam
    chokladkaffe skrev 2011-12-27 11:42:14 följande:
    Det var bra tips om vagnen. Jag har ju eftersom jag bar storebror alltid i 1.5år varit lite neggo till vagn men jag kan ju se det som nåt mysigt och positivt. Lilla får åka undertill och där finns ju all möjlighet att göra det mysigt för honom. Begränsat med intryck, ögonkontakt med mig och titta sig omkring. Kanske blir bra
    Jag har själv aldrig haft någon men sett på Adlibris att det finns små böcker man kan fästa på vagnen.

Jag har haft ett örngott från sängen som luktar "oss" till hennes kudde i vagnen. Ett tips som kan göra vagnen mer bekant.
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd