• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Makadam

Blir bara lite paff ibland när jag läser om barn som, i mina öron då, läggs och somnar tidigt.
    Vi har nog alltid haft lite senare vanor än gängse norm, men haft det som passat oss och makens (tidigare) mycket långa och sena dagar på jobbet.

Snart kommer en stor förändring för oss då maken kommer börja jobba igen, efter att vi varit hemma alla tre mellan det att dottern var 18 till nu 25 månader. Ett otroligt äventyr som jag är såååå glad för

• k girl

Vår son har i väldigt hög grad fått reglera sin sovtid själv, och vi har försökt anpassa oss efter det. I och med att han brukar vakna när vi (jag) kliver upp brukar han också vakna vid 7-tiden på morgonen. När han har somnat på kvällen har varierat med hur många gånger och hur länge han har sovit på dagen. Det var en ganska stor omställning när han började sova en gång istället för två gånger per dag, till exempel. Då började han somna vid 19 istället för vid 20, 20.30. Nu kan det som sagt variera, men oftast somnar han mellan 19 och 20 någon gång.

• Makadam
    k girl skrev 2011-12-27 21:16:17 följande:
    Vår son har i väldigt hög grad fått reglera sin sovtid själv, och vi har försökt anpassa oss efter det. I och med att han brukar vakna när vi (jag) kliver upp brukar han också vakna vid 7-tiden på morgonen. När han har somnat på kvällen har varierat med hur många gånger och hur länge han har sovit på dagen. Det var en ganska stor omställning när han började sova en gång istället för två gånger per dag, till exempel. Då började han somna vid 19 istället för vid 20, 20.30. Nu kan det som sagt variera, men oftast somnar han mellan 19 och 20 någon gång.
    Okidok, känner igen  mycket och minns omställningen från två till ett sovpass på dagen.
    Jag misstänker att det blir en övergångsperiod till när det inte längre kommer sovas på dagtid framöver.

Vi har varit riktiga tröttisar här, och från att vilja gå och lägga mig vid 21/22-tiden så har jag börjat nattsudda. Vad som är hönan och ägget vet jag inte riktigt, men från att gått upp 06:30 så har vi nu vridit rejält på det senaste månaden.
    Jag gillar tidiga mornar! - men nu när de är kolsvarta och jag och maken varit vakna tillsammans sent på kvällarna så har jag inte haft något emot att ta sovmorgon. Eftersom vi vet att vi inte haft någon tid att passa heller. Snart blir det ju ändring på det och vi föredrar att gå upp samtidigt när maken ska till jobbet så att vi får samma dygnstider.
  • Me like coffee

Vi hade det jätte struligt med nattandet när dottern var två år. Det blev otroligt mycket bättre när vi begränsade dagvilan. Jag har alltid tyckt att barn ska få sova när de är trötta och fram till hon blev två år funkade det utmärkt. Sen funkade det inte alls. Hon kunde somna elva på kvällen och eftersom hon skulle på dagis dagen efteråt så blev det en mycket ond spiral. Det var flera gånger då jag stannade hemma från jobbet för att hon inte hade sovit tillräckligt. Men sen begränsade vi dagsvilan (hon väcktes vid ett specifikt klockslag - så hon kunde fortfarande sova ganska länge om hon somnade tidigt på dagen men oftast sov hon bara mellan en kvart och 30 minuter. Då var läggningarna mycket lättare och nu (2 år 8 mån) somnar hon snabbt runt 19-19.30 på kvällarna. Jätteskönt att få en lång kväll själv tycker jag!

• Me like coffee

Madeleineh: Var glad över att du har burit honom så länge ändå! Kanske kommer det att bli en jobbig övergång till vagn men det löser sig nog med tiden. Kanske kan ni försöka undvika att ta längre promenader ett tag framöver om han tycker vagnen är jobbig och istället välja vagnen när han är på lite mer upptäckarhumör och kan tycka att det är lite spännande i vagnen. Annars tänker jag att det kanske inte alltid är nödvändigt att ha eb syskonvagn alla promenader utan att syskonen kan trängas lite mysigt i en ensitsvagn. Då får han ju närhet av brorsan . När det gäller laga mat så kanske du kan sätta honom uppe på diskbänken och plocka med lite roliga grejer samtidigt som du fixar med maten. Det innebär förvisso att du behöver ha väldigt bra koll hela tiden vilket kan vara svårt när du har en till också men kanske går det att få med båda på samma bana så att säga. Annars kan du kanske sätta ner honom i diskhon så kan han plaska när du lagar mat. Jobbigt att ta till varje gång dock .

• chokladkaffe

Peap, jag blir nyfiken, hur har era dagar sett ut när ni varit hemma alla tre? Låter himla härligt att ta ett brejk ett tag hela familjen.

• Makadam
    chokladkaffe skrev 2011-12-29 09:43:35 följande:
    Peap, jag blir nyfiken, hur har era dagar sett ut när ni varit hemma alla tre? Låter himla härligt att ta ett brejk ett tag hela familjen.
    Hur våra dagar sett ut!?
    menar du vad vi gjort, rent konkret, eller...?
  • chokladkaffe
    Makadam skrev 2011-12-29 13:17:20 följande:
    Hur våra dagar sett ut!? menar du vad vi gjort, rent konkret, eller...?

Jo precis. Tänkte var vi gjort om vi haft möjlighet....nyfiken på hur en sån vardag ser ut
  • Makadam
    chokladkaffe skrev 2011-12-29 09:43:35 följande:
    Maken har varit hemma mellan juni-januari så till en början blev det ju mycket BADA!!!
    Vi bor "på semestern" och spenderar mycket tid vid havet (oavsett årstid) men som sagt, till en början så var vi ju hemma då många andra har semester så då tänkte man väl inte på det på samma sätt. När den långa semestern sen var slut och man märkte att "alla andra" började jobba, då gick det upp att vi var var hemma allihopa.

Dagarna här ser ut som de gör även i vanliga fall; bara det att vi varit hemma alla tre
    Vi är ute; i trädgården, i skogen eller på stranden. Vi är inne - hemma eller i verkstan`; syr, pysslar,bakar eller snickrar. Spenderar mycket tid i köket. Kan åka till stan - en vardag - eller på besök på djurparken en onsdag förmiddag.

Jag är så otroligt glad över den här tiden!
    När många andra barn börjar på dagis så var vi hemma alla tre från det att dottern var 18, till nu, 25 månader.
    När de fysiska färdigheterna i mångt och mycket utvecklats och när känslomässiga upplevelser och erfarenheter ska kategoriseras så är jag så glad att vi fått vara hemma, både mamma och pappa - det har kittat ihop oss som familj och vi har alla fått dela upplevelserna av utveckling.
  • Acelise
    Makadam skrev 2012-01-01 14:20:42 följande:
    Maken har varit hemma mellan juni-januari så till en början blev det ju mycket BADA!!!
    Vi bor "på semestern" och spenderar mycket tid vid havet (oavsett årstid) men som sagt, till en början så var vi ju hemma då många andra har semester så då tänkte man väl inte på det på samma sätt. När den långa semestern sen var slut och man märkte att "alla andra" började jobba, då gick det upp att vi var var hemma allihopa.

Dagarna här ser ut som de gör även i vanliga fall; bara det att vi varit hemma alla tre
    Vi är ute; i trädgården, i skogen eller på stranden. Vi är inne - hemma eller i verkstan`; syr, pysslar,bakar eller snickrar. Spenderar mycket tid i köket. Kan åka till stan - en vardag - eller på besök på djurparken en onsdag förmiddag.

Jag är så otroligt glad över den här tiden!
    När många andra barn börjar på dagis så var vi hemma alla tre från det att dottern var 18, till nu, 25 månader.
    När de fysiska färdigheterna i mångt och mycket utvecklats och när känslomässiga upplevelser och erfarenheter ska kategoriseras så är jag så glad att vi fått vara hemma, både mamma och pappa - det har kittat ihop oss som familj och vi har alla fått dela upplevelserna av utveckling.
    Vi hade några månader av samma sak här hemma!

Om ni kan - DO IT!! Finns inget bättre... varken för barn eller vuxna!
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd