Me like coffee skrev 2012-01-01 21:19:10 följande:
Frösöblomster: Tänk att du alltid har förmågan att få mig må bättre! De som har dig i sitt liv bör skatta sig lyckliga! Tack för länken då jag känner att den träffade mitt i prick! Kanske just första meningen också... Jobbigt att erkänna och hade någon sagt att jag skulle uppleva det så bara för ett halvår sedan så hade jag mest troligt idiotförklarat dem omgående

. Men denna utveckling driver mig fullkomligt till vansinne och jag vet inte riktigt varför jag reagerar så otroligt starkt på hennes känslor... Jag har känt mig nere rätt mycket på slutet men ändå känns det som om jag lyckas vara väldigt glad emellanåt, vilket får mig att ifrågasätta depression... Kanske, kanske inte. Känner att jag verkligen vill ha tillbaka ett rikt socialt liv där jag kan skratta bort en hel del av det som händer. Nu känner jag istället att jag - precis som du Peap skriver - tolkar in sorg i hennes beteende hela tiden. När jag tänker efter så har hon varit glad massor av gånger idag men hon har också varit arg, ledsen, sorgsen osv. Ja, jag vet inte men det verkar vara så himla mycket att lära sig om sig själv som förälder. En resa som känns helt galen! Jag kastas mellan hopp och förtvivlan ungefär 50 gånger per dag. Tänker att nästa utbrott ska jag fixa galant, hon ska få ha sina känslor, jag ska bekräfta dem men själv hålla mig lugn. Sen står jag där och får psykbryt återigen...
Det låter ju på dig som att det är hopp om livet, i alla fall
Du har ju förmågan att reflektera över vad som händer och reagerar på att/hur du reagerar - var tacksam för det! Det är inte alla som har förmågan att, om ens för en liten bråkdel, se sig själva och sitt beteende - oavsett vad det gäller.
Att bli och vara förälder är en otrolig resa

Galen, härlig, överraskande.
Jag håller med dig i det du skriver, att man får lära känna sig själv, och det tycker jag är det som det bottnar i. Jag lär känna min dotter - men mest lär jag känna mig själv och det är jag som har förmågan att ändra på mig. Min dotter ska inte ställas inför de "kraven".
Jag läste någonstans (minns inte exakt, tror det var Juul) och jag tycket det träffade så mitt i prick på vad jag tycker. Jag har själv otroligt svårt för begreppet trots och trotsåldern, och han beskrev det som att det är föräldern som befinner sig i trots som motsätter sig barnets behov att lära sig oavsett om det gäller att lära sig ta på sig skorna eller förstå vad det är som händer känslomässigt inne i den egna lilla två-, treåriga kroppen. (Eller för den delen, den 15-åriga kroppen)
Att vara med sitt barn och alla situationer/reaktioner/känslor som kommer är ju väldigt mycket även att vara med sig själv. Hur upplever jag känslor? Hur reagerar jag inför människor sorg/ilska/gråt eller glädje?
Sedan blir det ju ytterligare en dimension, som gör det mycket starkare - det faktum att det är ens eget barn, det är inte en granne/kollega/kompis som man har en distans till som är en egen vuxen individ.
Som jag skrev tidigare så har vi ju i vår kultur vissa oskrivna regler för hur olika känslor bemöts. Jag tycker det är viktigt att komma ihåg det, försöka se sig själv i det och hur man är van att hantera känslor. Hur var det när jag själv var liten? Hur hanterade mina föräldrar känslor (av olika slag)?