Me like coffee skrev 2012-01-02 10:53:26 följande:
Peap: Jo, det finns hopp om liv!
Ja, det är Jesper Juul som beskriver trots som något som drabbar föräldrarna och inte barnen, vilket jag tycker stämmer väldigt bra. Jag är inte heller för begreppet trotsålder utan gillar bättre självständighetsåldern, vilket faktiskt beskriver en del av vad som händer.
Jag funderar och funderar över detta varför jag reagerar så otroligt på hennes ilska och jag blickar bak mot min egen uppväxt. Jag tror att det är Daniel Stern som pratar om "intoning" och beskriver att vi människor tenderar att ha lättare för att tona in vissa känslor medan vi har svårare för vissa. Min intoning ligger helt klart på ledsamhet och sorg, något som jag känner att jag lätt kan identifiera och hantera. Ilska har jag mycket svårare för och det ligger säkert i min egen uppväxt. Mamma var mycket känslig för ledsamhet och snappade snabbt upp om jag var ledsen. Ilska var dock inte riktigt lika välkommet och inte allt för sällan mötte hon min ilska med frågan om jag var ledsen (känns tyvärr som en ganska vanlig förväxling av känslor som tjejer får möta medan killar oftare får sin ledsamhet beskriven som ilska). Jag har tidigare tänkt mycket på detta och varit vaken för att försöka ge min dotter tillgång till såväl ilska som sorg men när allt blir lite för mycket inser jag nu, i skrivandets stund, att jag nog har missat detta. Kanske är det så att jag läser in sorg och ledsamhet i henne mycket mer än vad som faktiskt finns där. Jag jobbar mycket med att låta henne vara arg men känner ibland att jag saknar verktyg själv för att hantera ilska då jag mer reagerar på situationer med att vara ledsen. I alla fall tills nu då jag verkar bli jättearg istället

.
Vad har ni för verktyg som ni förmedlar till era barn när ni vill ge dem ett sätt att hantera sin ilska?
Intressant det du skriver om intoning.
Jag har reflekterat mycket över hur mina föräldrar var när jag var liten och hur de är idag - både i relationer då till mig, men även mina äldre syskon.
Jag vet ju att min mor fick sina barn på en annan tid, med andar råd och med andra trender och tendenser i samhället.
Jag är inte omhändertagen på det sätt som min dotter är. Jag är uppfödd på ersättning och har aldrig sovit i mina föräldrars säng. Min mamma tycker det är sjukt att amma stora barn.
Känslor har det funnits i mitt barndomshem, men man har aldrig pratat om dem. Mina föräldrars gråt eller ilska har liksom ignorerats, tystats ner eller viftats bort.
Jag vill också minnas att när jag i mellanstadieåldern sökte kramar och kroppskontakt från min mamma så fick jag sällan kramarna besvarade. Det var jag som kramade, utan att bli kramad tillbaka.
Ang intoning så kan jag nu uppleva att mina föräldrar
Jag tycker själv att det är otroligt intressant och så enormt lärorikt att jag kan SE så mycket nu. Nyss fyllda 30 och jag har hela MITT liv framför mig att ansvarsfullt ta hand om mina känslor och hur jag agerar och reagerar på, både mina egna, och min dotters och min mans känslor.
Jag skulle inte beskriva att vår dotter blir ilsken. Jag kan tycka att det är svårt att "veta" ibland hur vår dotter är utan att jämföra men andra. Å andra sidan tycker jag inte om att barn jämförs, och å tredje sidan har vi inte många att jämföra med
Jag bekräftar nog genom att använda mig av orden besviken eller irriterad. T ex "Ja, jag förstår att du blir besviken på när....x eller y inte blir som du tänkt" och så brukar jag dra en parallell med någon situation när jag blir besviken/irriterad.
Men, nu när jag tänker efter så upplever jag inte att vi har några sådana situationer med den typen av ilska att hon skriker eller gråter.
Kanske beror det på hennes personlighet. Kanske kommer det längre fram i tiden.
Vår dotters liv och vardag är densamma sedan hon föddes, och hon har inte och upplever inga separationer genom dagis eller syskon. Nu har hennes pappa börjar jobba, och jag är beredd på att det kan ge upphov till vissa frågetecken. Men i stort så har vi all tid i världen här - för allting - vilket jag tror ligger till stor grund för att hon ostört kan undersöka saker och ges utrymme att hantera känslor.