Här i östra skåne är namnet inte helt ovanligt faktiskt, om än mest på gubbar...
Förresten, Skruttpåväg, jag tänkte på dig innan idag. Var på bibblan, och plötsligt kom en annan mamma med sina två barn som är ungefär i motsvarande ålder som mina. Hennes stora har tidigare gått på samma förskola som min, men han bytte till en annan i somras. De var alltså så gott som obekanta för varandra, barnen, men ändå tog det inte mer än fem minuter innan de lekte ihop, alltså verkligen interagerade och hade jättekul. Likadant har det varit under julhelgen nu när vi har haft tillfälle att umgås med barnens kusiner. Min stora och hennes kusin på 2,5 år lekte under närmare två timmar helt själva på övervåningen hos mormor och morfar, helt utan konflikter.
Min tanke var nu idag att visst har vi våra gräl emellanåt, jag och storan, men plötsligt är hon så stor och självständig och lekande. Har ni andra barn i omgivningen Skruttpåväg, så är ni alldeles säkert snart där om ni inte redan är det. De där lekstunderna ger ju både andhämtning och glädjeenergipåfyllnad för en lite sliten mamma!