• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Hervor 1
    örtagård skrev 2010-09-26 22:19:39 följande:
    om det inte är en kakbit. gottegrisen .
    Haha, visst är det ljuvligt, hur vissa förmågor uppenbarar sig, fast bara ibland. lite som selektiv hörsel ungefär
  • örtagård
    Hervor 1 skrev 2010-09-26 22:28:53 följande:
    Haha, visst är det ljuvligt, hur vissa förmågor uppenbarar sig, fast bara ibland. lite som selektiv hörsel ungefär
    Jovisst, min man bara tittade när hon fick en bit kaka, när alla åt och konstaterade att hon ju hanterade stora bitar i munnen. Motoriken är det inte fel på - bara viljan, när det gäller mat. Men vi har tid på oss som tur är.

Vi har också belägg för att mellanbarnet inte har en hörselnedsättning påtal om just hörsel.
  • Hervor 1
    örtagård skrev 2010-09-26 22:34:15 följande:
    Jovisst, min man bara tittade när hon fick en bit kaka, när alla åt och konstaterade att hon ju hanterade stora bitar i munnen. Motoriken är det inte fel på - bara viljan, när det gäller mat. Men vi har tid på oss som tur är.

Vi har också belägg för att mellanbarnet inte har en hörselnedsättning påtal om just hörsel.
    If there´s a will there´s a way, eller vad heter det?
  • örtagård
    Hervor 1 skrev 2010-09-26 22:44:27 följande:
    If there´s a will there´s a way, eller vad heter det?
    Just nu är det dotterns och vägen är bröstmjölk ! (för du syftade väl på det?). Vi erbjuder. Hon plockar och slänger och vi torkar och plockar! Det går säkert till slut. Men hon lär sig nog inte av sina syskon för deras bordskick/förhållande till mat lämnar lite i övrigt att önska .

Hon vägrar sked. Öppnar bara munnen när hon själv vill stoppa in något så hon är rätt tydlig.
  • Hervor 1
    örtagård skrev 2010-09-26 22:49:40 följande:
    Just nu är det dotterns och vägen är bröstmjölk ! (för du syftade väl på det?). Vi erbjuder. Hon plockar och slänger och vi torkar och plockar! Det går säkert till slut. Men hon lär sig nog inte av sina syskon för deras bordskick/förhållande till mat lämnar lite i övrigt att önska .

Hon vägrar sked. Öppnar bara munnen när hon själv vill stoppa in något så hon är rätt tydlig.
    hur gammal är hon?
  • örtagård
    Hervor 1 skrev 2010-09-26 22:50:29 följande:
    hur gammal är hon?
    Nio mån.
  • Hervor 1
    örtagård skrev 2010-09-26 22:52:10 följande:
    Nio mån.
    Lurig tös (och vilken tur att du orkar amma så intensivt! - för det antar jag att det blir, när hon är såpass gammal?) Hoppas att min lilla är mer intresserad än så (även om hon i nuläget inte gör mycket mer än tittar, ibland har hon väl sträckt sig efter maten men snarare som undantag än regel). Hennes syster gapade som en liten fågelunge efter maten när vi började med henne..
  • örtagård
    Hervor 1 skrev 2010-09-26 23:07:31 följande:
    Lurig tös (och vilken tur att du orkar amma så intensivt! - för det antar jag att det blir, när hon är såpass gammal?) Hoppas att min lilla är mer intresserad än så (även om hon i nuläget inte gör mycket mer än tittar, ibland har hon väl sträckt sig efter maten men snarare som undantag än regel). Hennes syster gapade som en liten fågelunge efter maten när vi började med henne..
    Hon ammar ca varannan-var tredje timme och har ett längre nattuppehåll på en så där fem timmar tror jag.

Ärligt talat har jag en negativ erfarenhet av matningsituationer och barnmagar så jag tycker det är så skönt att ha amningen som grund. Jag är rädd vi förstörde den äldstas mage med för tidig matintroduktion och för häftig sådan och även hennes och vår gemensamma relation till hennes ätande. VIsst är det säket ett mått för mycket dåligt föräldrasamvete men jag finner amningen så mycket tryggare så det är inte jobbigt för mig. Jag kan dock bli orolig att detta bidrar till att minstingen inte äter men jag gör ju som man "ska" . Vi erbjuder vid alla måltider och hon får plocka fritt (utom gröten som jag försöker med sked lite grann under lite annan stimulans) och vi hinner faktiskt knappt titta till henne för de andra två tar så mycket tid under maten! Jag hoppas på att denna vägen ska gå bättre.

Vi har inte haft några gapande fågelungar, så vi vet inte hur det är! Vi har inget att jämföra med.
  • thelifesaviour

Vår dotter började också äta väldigt sent, tyvärr "kunde" jag aldrig helamma, liten och sugslö dotter med helt absurda och felaktiga amningsråd från BVC.. Önskar jag känt till amningshjälpen, men hon åt i princip bara ersättning tills hon blev 9-10 månader och jag tror det är jättebra att hon fick ta det i sin takt, nu är hon en god ätare! Men jösses vad alla andra kunde stressa en. Vid fem månader ska de ju gärna äta hela burkar till lunch! ;) 

• Yamma

Ger ni dem bitar som är stora så att de kan hålla i dem och äta på dem eller delar ni bitarna smått så att de "inte kan" fastna i halsen? När jag har läst så verkar det som att man ska ge dem bitar med "handtag", stavar men jag är rädd att hon då kommer suga på dem och då få ner något i halsen. Eller att hon får loss en för stor bit som kan fastna i halsen.

Nackdelen om man gör små bitar är väl att det är svårt för dem att få tag på bitarna när de är 6 månader....

I natt har vi haft en ovanligt stökig natt. Hon somnade tidigare än vanligt igår ca 19, sen vaknade hon och var hungrig vid 02 - åt och somnade om. Sen vaknade hon vid 04 - åt och somnade INTE om. Hon ligger och gnisslar som en osmord dörr, biter och sliter i täcket eller nappen eller vad hon nu får in i munnen. Klöser sig i ansiktet och drar sig i håret. Jag antar att det kliar i munnen så jag låg och försökte assistera med bitring, hålla om henne osv så efter nån timme eller två så somnade hon om. Hon gråter inte men visar sig klart missnöjd. Sen vaknade hon vid 7 och då gick vi upp. Jag vet att vi annars är bortskämda med att hon sover så bra på nätterna - detta är förmodligen en lugn natt för de som har småttingar med "sömnproblem".

Har ni kunnat hjälpa era småttingar på nåt sätt när det varit tänder på gång? Jag tycker det verkar tidigt med tänder redan? (eller det kanske är önsketänkande ) Det kanske kan irretera länge i munnen innan tänderna kommer fram?

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd