Hervor 1 skrev 2010-09-26 23:07:31 följande:
Lurig tös (och vilken tur att du orkar amma så intensivt! - för det antar jag att det blir, när hon är såpass gammal?) Hoppas att min lilla är mer intresserad än så (även om hon i nuläget inte gör mycket mer än tittar, ibland har hon väl sträckt sig efter maten men snarare som undantag än regel). Hennes syster gapade som en liten fågelunge efter maten när vi började med henne..
Hon ammar ca varannan-var tredje timme och har ett längre nattuppehåll på en så där fem timmar tror jag.
Ärligt talat har jag en negativ erfarenhet av matningsituationer och barnmagar så jag tycker det är så skönt att ha amningen som grund. Jag är rädd vi förstörde den äldstas mage med för tidig matintroduktion och för häftig sådan och även hennes och vår gemensamma relation till hennes ätande. VIsst är det säket ett mått för mycket dåligt föräldrasamvete men jag finner amningen så mycket tryggare så det är inte jobbigt för mig. Jag kan dock bli orolig att detta bidrar till att minstingen inte äter men jag gör ju som man "ska" . Vi erbjuder vid alla måltider och hon får plocka fritt (utom gröten som jag försöker med sked lite grann under lite annan stimulans) och vi hinner faktiskt knappt titta till henne för de andra två tar så mycket tid under maten! Jag hoppas på att denna vägen ska gå bättre.
Vi har inte haft några gapande fågelungar, så vi vet inte hur det är! Vi har inget att jämföra med.