• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Yamma

Oj, det var många snabba svar Skrattande.

Jag vet inte riktigt varför amningen gör ont. Tidigare hade jag sprickor så ett tag har jag använt plastskydd (vet inte riktigt vad de heter). Nu har jag inte använt dem på ett tag och då får jag ont igen. Jag tror att det onda kan bero på två saker, antingen är det hennes tag eller att jag ibland har lite mjölk så att hon suger "hårdhänt".  Det som talar mot att jag skulle ha lite mjölk är att hon går upp i vikt bra och att hon ofta sover 6-7 timmar utan att amma på natten. Hon är ganska hårdhänt när hon ammar, bits lite, drar bakåt och i sidleds...men det gör kanske alla? På bvc kollade det förut om det var svamp men det var det inte. Jag får väl återå till plastskydden, då blir det bättre...jag bara fasar för när hon får tänder....Nåja, hon verkar tycka det är mysigt att amma och jag vill amma så jag biter ihop .
    Märker ni av att ni får mer/mindre mjölk beroende på vad ni äter? Jag tycker att kolhydratrik mat (och fikabröd, kakor,,,) ökar mjölkproduktionen.

Jag har kollat in tråden plockmat / baby led weaning. Den är bra! Det ska bli kul att börja med mat så småning om. Än så länge år hon inte så intresserad. Hon sitter med vid bordet men leker mest med sina leksaker.

Skönt att höra att det är fler som använder alternativ till välling och industrigröt .  Jag försöker samla på mig lite information nu innan det är dax att börja.

Min mamma har tyckt att jag "pjåskar" med vår dotter, tar upp henne så fort hon låter minsta missnöjd, bär henne mycket eller har henne i knät....men så ringde hon efter förra helgen och sa att hon hört på nåt radioprogram där de prata om just detta att man inte kan skämma bort barn med närhet. Jag tycker att det är konstigt att det inte känns självklart för alla .

• Makadam
    Yamma skrev 2010-09-26 18:59:25 följande:

Hej!
    Jag har precis läst igenom hela tråden - jätteintressant! Jag har en dotter som är snart 5 månader och förundras över hur man blir som förälder. Jag hade inte funderat så mycket på hur det skulle bli och slås nu av att jag instinktivt vet hur jag vill ha det.

Vet egentligen inte om detta inlägg passar in här under AP, vet inte vilka kriterier man ska uppfylla? Men när jag läst era inlägg så känner jag mig "hemma" här . Ni verkar ha en sund inställning till barn .

Jag helammar och har inte gett henne några smakportioner än. Jag har tänkt vänta tills hon är 6 månader eller tills hon verkligen visar att hon vill smaka. Jag är intresserad av BLW. Är det någon av er som har erfarenheter av det?  Det nämndes tidigare i tråden.

Jag har fått/får kämpa med amningen för periodvis gör det väldigt ont. Jag hade egentligen inte velat använda napp men det gör jag för jag måste vila brösten lite emellanåt annars skulle jag inte stå ut. Jag hoppas hur som helst på att amma tills hon är redo att sluta.

Jag har en del funderingar när det gäller välling och gröt. Jag skulle helst inte börja med välling, främst för att jag inte förstår varför man ska börja med välling? Om man ammar och ger vanlig mat så behövs väl inte välling eller? Om man vill ge gröt kan man då inte göra egen gröt? På bvc säger de att det är bättre med köpesgröten för den är järnberikad....hur gör ni? Jag är skeptisk till färdigproducerad mat som man inte riktigt vet vad den innehåller....

Vår dotter är vårt första barn och jag tror att vi fått världens "snällaste" barn . Hon sover bra på nätterna, vaknar 1-2 gånger föri  amning, om hon är mätt och får vara nära är hon nästan alltid nöjd. De sista dagarna har hon varit gnälligare ään tidigare och jag undrar om det är tänder på gång. Fasar för det eftersom jag redan nu har ont vid amning .  Vi samsover och bär ganska mycket i sjal.

Hej och välkommen hit!

Ang mat - jag är skeptiskt till färdigmat och vill undvika tillsatser, likväl som jag själv vill bestämma över råvarorna och dess kvalité.
    Vi ger varken välling eller "bortalagad" gröt. Nu er vi inte gröt särskilt ofta men om det sker så är det hemmagjord, i början körde jag havregryn med stavmixern men nu kör jag vanligt som till oss vuxna.
    För att öka på järnintaget har jag även haft i vetegroddar - inte stor mängd barnet får i sig men jag tänker "många bäckar små".
    Som andra tipsat om så finns det järn i många livsmedel och jag personligen föredrar naturliga järnrika livsmedel framför berikade.
  • Makadam
    Marlene skrev 2010-09-26 20:33:26 följande:
    Svammel, klart man inte måste ge varken köpes gröt eller välling Dom brukar säga att man ska ge industrigröten pga av järninnehållet, men är man orolig för det så kan man ju börja ge kött, aprikoser eller nått annat järnrikt.

Sen om du ammar... min alldeles egna teori I bröstmjölken finns ett ämne (laktoferrin heter det om jag inte minns fel) som gör att det lilla järn som finns i bröstmjölken upptas 5 ggr bättre än det tillsatt i välling/gröt. Ger man då nån järnrik kost samtidigt som man ammar (typ amma direkt efter barnet har ätit) så borde ju järnupptaget förbättras även ur den andra maten?

Har du fått nån hjälp med amningen? Jag tänkte mest på om det gör ont, vanligast så är barnets tag inte så bra om det gör ont och det kan ju gå att komma tillrätta med.
    Blir alltid glad över dina inlägg om amning. Känns peppande! :)

Jag har läst någon annan gång att du tagit upp detta med Laktoferrinet och känner mig stärkt i att det då tas upp bättre än järn i berikad kost. Yippie! :) säger jag som har en tutt-glad tjej hemma :)

Näe, nu är det dags att gå och lägga sig i sängen med mina två älsklingar - imorgon väntar en ny dag med nya upptäcksresor. Sov gott mina vänner
  • Marlene
    Makadam skrev 2010-09-26 21:45:49 följande:
    Blir alltid glad över dina inlägg om amning. Känns peppande! :)

Jag har läst någon annan gång att du tagit upp detta med Laktoferrinet och känner mig stärkt i att det då tas upp bättre än järn i berikad kost. Yippie! :) säger jag som har en tutt-glad tjej hemma :)

Näe, nu är det dags att gå och lägga sig i sängen med mina två älsklingar - imorgon väntar en ny dag med nya upptäcksresor. Sov gott mina vänner
    Härligt Det är ju därför jag engång valde att bli hjälpmamma för att kunna stötta dom som vill amma
  • Hervor 1

Kul med lite matdiskussioner! Jag är på gång att introducera yngsta till mat nu (hon är 6½ månad och sitter finfint i sin barnstol, tror hon börjar bli redo nu). Med äldsta var det lite enklare, då hon var 5½ månad var hon så tydligt redo att testa mat och hon kom snabbt upp i stora volymer, hon älskade det från första stund. Lilla är inte lika uppenbart intresserad men den senaste veckan tycker jag att hon verkar vara mer intresserad.
    Vi har alltid gett "industrigröt" av den enkla anledningen att den tyckte stora väldigt mycket om tillskillnad från den hemlagade... Nu är det dock "vanlig" hemmagröt som gäller. Men pure på aprikoser var ett bra tips, då blir det ju sött och gott, skall absolut testa det till lilla sedan!
    Ni som introducerat barnen till plockmat på en gång, har ni inte varit rädda för att de skall sätta i halsen? Vi har tänkt börja med plockmat också men jag är helt ärligt ganska orolig för just det....

• k girl
    Hervor 1 skrev 2010-09-26 21:50:33 följande:
    Kul med lite matdiskussioner! Jag är på gång att introducera yngsta till mat nu (hon är 6½ månad och sitter finfint i sin barnstol, tror hon börjar bli redo nu). Med äldsta var det lite enklare, då hon var 5½ månad var hon så tydligt redo att testa mat och hon kom snabbt upp i stora volymer, hon älskade det från första stund. Lilla är inte lika uppenbart intresserad men den senaste veckan tycker jag att hon verkar vara mer intresserad. Vi har alltid gett "industrigröt" av den enkla anledningen att den tyckte stora väldigt mycket om tillskillnad från den hemlagade... Nu är det dock "vanlig" hemmagröt som gäller. Men pure på aprikoser var ett bra tips, då blir det ju sött och gott, skall absolut testa det till lilla sedan!Ni som introducerat barnen till plockmat på en gång, har ni inte varit rädda för att de skall sätta i halsen? Vi har tänkt börja med plockmat också men jag är helt ärligt ganska orolig för just det....

Jo, vi var jättenervösa, men det gav sig allt eftersom. Har det varit något vi märkt att han inte fixat har vi väntat med det ett tag.

• ammix

Vi har heller aldrig gett vår dotter varken gröt eller välling, men som sagt : järnet i bröstmjölken tas upp väldigt lätt och ger man sedan järnrik kost är det inget att oroa sig för. BLW känns bäst för alla tycker jag! För oss har det gått rätt smidigt, visst har det blivit en del kladd, men det är det ju värt! Nu äter A, 16 mån, samma mat som vi gör (vi saltar i efterhand) ibland med sked men mest med händerna... även tomatsås... :)

Ni som introducerat barnen till plockmat på en gång, har ni inte varit rädda för att de skall sätta i halsen? Vi har tänkt börja med plockmat också men jag är helt ärligt ganska orolig för just det....
    Om man bara ser till att bitarna är riktigt mjuka så blir det ju liksom puré i munnen och då går det fint! Sen ju fler tänder som kommer och ju bättre barnet blir på att tugga, desto mindre behöver man oroa sig.
  • örtagård
    Kul med lite matdiskussioner! Jag är på gång att introducera yngsta till mat nu (hon är 6½ månad och sitter finfint i sin barnstol, tror hon börjar bli redo nu). Med äldsta var det lite enklare, då hon var 5½ månad var hon så tydligt redo att testa mat och hon kom snabbt upp i stora volymer, hon älskade det från första stund. Lilla är inte lika uppenbart intresserad men den senaste veckan tycker jag att hon verkar vara mer intresserad.
    Vi har alltid gett "industrigröt" av den enkla anledningen att den tyckte stora väldigt mycket om tillskillnad från den hemlagade... Nu är det dock "vanlig" hemmagröt som gäller. Men pure på aprikoser var ett bra tips, då blir det ju sött och gott, skall absolut testa det till lilla sedan!
    Ständigt orolig i början men nu känns det bättre .  Fast vi "fuskade" och började men minimin lite puré vid sex mån för att börjad med mosad mat av vår egen vid sju och vid åtta mån plockmat. Hon ammar mest dock och det inte är en kakbit .

Hemmagröt som vi alla äter i familjen och som JAG tror på som frukost, äter hon inte, antagligen för att hon bara vill äta med fingran...så maken köpte lite köpegröt till henne men det handlar om några tesk per dag och jag är tveksam så det är verkligen bara som smakis - den riktiga gröten ska introduceras igen - fast hon kanske kommer bli en udda fågel som hellre äter knäcke och ägg eller något annat till frukost .
  • örtagård
    örtagård skrev 2010-09-26 22:16:20 följande:
    Ständigt orolig i början men nu känns det bättre .  Fast vi "fuskade" och började men minimin lite puré vid sex mån för att börjad med mosad mat av vår egen vid sju och vid åtta mån plockmat. Hon ammar mest dock och det inte är en kakbit .
    om det inte är en kakbit. gottegrisen .
  • örtagård
    örtagård skrev 2010-09-26 22:19:39 följande:
    om det inte är en kakbit. gottegrisen .
    Nu hoppas jag ingen tror att vår ambition är att föda upp henne på sockerkaka...
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd