Hervor 1 skrev 2010-09-26 21:50:33 följande:
Kul med lite matdiskussioner! Jag är på gång att introducera yngsta till mat nu (hon är 6½ månad och sitter finfint i sin barnstol, tror hon börjar bli redo nu). Med äldsta var det lite enklare, då hon var 5½ månad var hon så tydligt redo att testa mat och hon kom snabbt upp i stora volymer, hon älskade det från första stund. Lilla är inte lika uppenbart intresserad men den senaste veckan tycker jag att hon verkar vara mer intresserad.
Vi har alltid gett "industrigröt" av den enkla anledningen att den tyckte stora väldigt mycket om tillskillnad från den hemlagade... Nu är det dock "vanlig" hemmagröt som gäller. Men pure på aprikoser var ett bra tips, då blir det ju sött och gott, skall absolut testa det till lilla sedan!
Ni som introducerat barnen till plockmat på en gång, har ni inte varit rädda för att de skall sätta i halsen? Vi har tänkt börja med plockmat också men jag är helt ärligt ganska orolig för just det....
Ständigt orolig i början men nu känns det bättre

. Fast vi "fuskade" och började men minimin lite puré vid sex mån för att börjad med mosad mat av vår egen vid sju och vid åtta mån plockmat. Hon ammar mest dock och det inte är en kakbit

.
Hemmagröt som vi alla äter i familjen och som JAG tror på som frukost, äter hon inte, antagligen för att hon bara vill äta med fingran...så maken köpte lite köpegröt till henne men det handlar om några tesk per dag och jag är tveksam så det är verkligen bara som smakis - den riktiga gröten ska introduceras igen - fast hon kanske kommer bli en udda fågel som hellre äter knäcke och ägg eller något annat till frukost

.