• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Makadam
    Kryssarinnan skrev 2012-02-19 11:55:31 följande:
    Okej här kommer ett I-landsproblem för er att bara ge kort feedback på om ni orkar... Jag frågar er som har äldre barn eller syskon till små bebisar.  När F var liten bar vi honom i sjal/sele men också i vagn. Det var praktiskt när man hade mycket att bära, skulle vara borta länge eller behövde en plats för bebisen att kunna vara vaken på och ha som utkiksplattform medan vi vuxna gjorde annat (han föddes i november och det var snö i många månader efter det). Därför kommer jag att köra samma upplägg med barn nr 2 som föds snart, när F är 2 år och 5 månader.  Frågan är om det räcker med en vagn till småsyskonet med ståbräda till F - som jag tänkt hittills och inköpt. Eller om jag borde göra som jag tänker nu och köpa en syskonvagn (Donkey, svindyr men praktisk). Jag kommer att vara mammaledig med två barn fram till augusti och F vill ofta bli buren. Även efter att han börjat dagis så kommer det nog vara skönt för honom att få åka en stund eller hela vägen hem om vi t.ex. storhandlar eller gör en utflykt efter dagis eller på helgen.  Jag vill inte bråka med honom och tvinga honom upp på en ståbräda när han kanske är dödstrött, det är inte värt det. Bara för att motion är en bra princip så behöver man kanske inte ta den fajten två gånger om dagen. Och jag tror inte att det är bra för syskonavundsjukan att Lillplutt får åka men inte F. Men när slutar barn att åka i vagn, varje dag resp. på längre utflykter? Kommer vi ändå byta tillbaka till enkelvagn när F fyller tre - eller fyra - eller fem? 

Om nu F alls vill åka vagn? Vår dotter på 27 månader föredrar att gå, alt bli buren. Långpromenad, eller kort, är ingen garanti med vagn. Vagn har vi haft sedan födseln men på längre promenad så bär maken. Jag tror ni ska satsa på dubbelvagn + bra bärredskap till både nyfödd och F.
  • msKitten
    Makadam skrev 2012-02-19 09:26:23 följande:
    Jag insinuerar inte att någon annan inte kan göra den analysen jag gör.
    Jag menar inte att någon inte ställt sig de frågor som jag skrev.
    Jag gör den analysen och skrev därför mitt inlägg.

I den här tråden så skriver/babblar vi om ditt och datt.
    Ibland skriver någon något som någon annan redan skrivit.
    Ibland skriver någon något som någon annan redan tänkt.

-------
    För att fokusera på ditt ovan citerade inlägg;
    Menar du "man" eller menar du "jag"? Menar du att du blir irriterad och tappar tålamodet? Eller talar du för flera? (Jag vet att det finns flera föräldrar som blir irriterade och tappar tålamodet, men jag upplever att du i det här fallet går in och svara för "Me like coffee" som varken beskrivit situationen som irriterande eller tålamodskrävande.)
    Däremot upplever jag det som att jag, genom mitt inlägg, kommit emot en öm punkt hos dig då jag tolkar dina versaler som att du skriker åt mig och det tycker jag verkligen inte att jag förtjänar.
    Whatever.

Jag svarar inte för någon annan. Jag gav ju själv exempel på hur vi har haft det med vår son. Men det kanske inte framgick tydligt nog.
  • fågelungarna

Kryssarinnan.. Jag tror det beror på huruvida din stora dagsover eller inte. Min stora hade helt slutat med det när lillebror kom (hon var två år och sju månader). Dessutom började vi använda ståplattan redan innan han kom (inköpen i vagnen, stora på plattan). Hon älskade den från dag ett, tycker det är skitkul att stå på den ännu. Till och med så att jag tycker det blir problematiskt eftersom hon egentligen skulle kunna gå betydligt mer än vad hon gör i nuläget.

Hade däremot båda behövt dagsova hade jag nog satsat på syskonvagn. Min bebis väger 9 kg nu, och ännu är det bara i undantagsfall han sover annat än i sele, men det är förskräckligt tungt. Och att köra vagn med sovande treåring utöver bärandet hade varit för mycket för mig. Sen finns väl ytterligare en aspekt, hur pass pålitligt storasyskonet är. Min dotter hade aldrig någonsin sprungit iväg om jag satt och ammade bebisen ute någonstans, men en i min föräldragrupp berättade hur storebrodern som var två år när bebisen kom springer iväg om hon inte har honom fastspänd i vagnen under amningen.

Och det där med att avbryta roliga lekar mm. Min treåring säger "Jag vill stanna här för aaaaaaaaaaaaalltid" när vi är hos olika släktingar och ska åka hem. Ett universellt drag hos 2-4-åringar månne? Glad

• Me like coffee

Jo, vi försöker alltid styra in på lugnare varianter när det blir lite för mycket gas. Igår var det dock en hel del folk och vi hann helt enkelt inte med. Men det gick ju ändå rätt bra. Det som stör mig mest är att brorsan och hans fru aldrig någonsin engagerar sig i barnen när vi alla är samlade. De är fyra resp sex år och så fort de kommer innanför dörren så går de på semester från föräldraskapet och det blir jag och min man som får hålla koll, ge redskap vid eventuella konflikter osv. Sjukt tröttsamt! Idag var dottern bjuden på sin kusins kalas. Hon fyllde fyra år. De träffas ju inte så ofta annat än vid de tillfällen som vi är och hälsar på i min hemstad, som denna helg, så alla barn var ju nya ansikten för dottern. Det var min man som följde med henne på kalaset och han kom tillbaka rätt så chockad. Tydligen var han den enda föräldern som var med barnen (ja, eller han var mest med dottern då hon ville ha med sig honom när hon lekte). Övriga föräldrar satt på nedervåningen och filade medan sju stycken fyraåringar "lekte" på övervåningen. Ständiga konflikter mellan barnen, barn som inte skulle få vara med och leka med födelsedagsbarnet osv och ingen vuxen utöver min man som närvarade. Nu har ju vi bara en knapp treåring och ingen fyraåring men jag har mycket svårt att se att vi skulle bjuda på kalas och sedan lämna dem helt själva. Låter helt galet tycker jag!

• Makadam
    msKitten skrev 2012-02-19 16:42:54 följande:
    Whatever. Jag svarar inte för någon annan. Jag gav ju själv exempel på hur vi har haft det med vår son. Men det kanske inte framgick tydligt nog.

Ja du skrev ett inlägg med exempel från ert liv. Det framgick. Du skrev sedan ytterligare ett inlägg där du verkade väldigt engagerad och jag tycker att du gick till angrepp mot mig, med upplevelsen av att du skulle ha flera aktiva här inne bakom dina ord. Att du väljer att nu bara skriva - whatever - känns lite undflyende
  • chokladkaffe

Om syskonvagn, önskar jag köpt en direkt när lillen föddes. Denna fantastiska underbara sak som gjorde min tillvaro med två hanterbar trots stor inte sover på dagen. Jag tyckte det var svårt att leka med stor när lillebror var på magen så jag stod mest o hängde på lekplatsen. Nu är det min o storebrors stund att leka när lillebror sover. Var vi än är är jag trygg med att jag kan sätta bägge i vagn o ta mig hem. Jag knäckte mig själv att jaga o lyfta storebror med lillebror i selen. På spårvagnen kan jag sitta o mysa med storebror i knäet när lilla sover i vagn. Exemplen är många men jag är glad jag har den nu, framför allt för storebror som kan få 100% mig då liten sover. Vi har en Phil&ted, enkel modell. Var inte särskilt dyr o smidig som en enkelvagn. Jag lämnar den undre sitsen efter lämnat på dagis exempelvis o har då en enkelvagn.

• chokladkaffe

Glömde nämna dagislämning. Jag fick aldrig riktigt till att klä av o på storebror med lillebror i sjal. Han veg ivägen helt enkelt. Jag tyckte det var svårt att ge storebror all uppmärksamhet o närhet när lillebror alltid satt på mig. O att min rygg till slut inte orkade lyfta 13kg i ytterlägen då jag redan hade 10kg i vägen

• msKitten
    chokladkaffe skrev 2012-02-19 21:57:47 följande:
    Mskitten, hur blir det med din resa?
    Jag vet inte. Har inte bestämt mig. Min make vill inte att jag ska åka. Det är ju ett tag kvar till maj så jag får se. 

Just nu är jag lite deppad och i obalans rent allmänt så jag vill inte ta några viktiga beslut. 
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd