Språkutveckling:
Tja, jag har börjat lägga ner det här med att läsa om "vad barn ska kunna". Har två barn som är totalt olika och så vitt jag förstår fullkomligt normala båda två
.
Äldsta har varit sen med sitt tal men inte med sitt språk. Han sa i stort sett inget förrän han var 2 år. När han var 2,5 år så satte han ihop 2-3-ordsmeningar och de kom inte med någon rasande frekvens heller om man säger så
, men å andra sidan var det av typen:
På spårvagnen:
Mamma: "Oj, titta nu kommer en hållplats. Jag undrar om vi kommer att se några fler spårvagnar där?" (Fortsätter att babbla på om allt och inget med 2,5-åring som sitter tyst och observerar). "Nej du A. Det var inga andra spårvagnar här."
Lång tystnad, sedan konstaterar plötsligt 2,5-åring:
"Buss däremot"
Han har ju nyligen fyllt 4 år och läser sina första lätt-att-läsa-böcker. Talet har kommit igång rätt bra, men han har fortfarande problem med vissa ljud. Han saknar alla de bakre. Vi har logopedkontakt. Ska dit i mars.
Han är inte heller den som leker en massa fantasilekar. Lite, men han undersöker huvudsakligen hur saker fungerar, är organiserade och ja, har koll på allt. Har total koll på alla förskolekompisars garderop (vems vantar, strumpor etc. som hänger i torkskåpet, ligger slängda på golvet etc.), vem som är ledig vilken dag och ska hem när etc. De har fått en ny pojke som bara pratar engelska på avdelningen. Han visste inte från vilket land han kom 8besynnerligt nog), men när jag berättade att han kom från Irland så funderade han en stund och sa sedan: "Det ligger bredvid Storbritannien". Det är min stora i ett nötskal. Noll bollsinne, noll taktkänsla, men kan en hel del annat. Färger, former, siffror, klockan, solsystemet, bokstäver (numera läsning) och annat små"nördigt". Kartor är det senaste intresset.
Lillebror är hans raka motsats. Han har alltid varit motoriskt lagd. Dansar gärna och gillar musik. Han har varit tidig med sitt tal, pratade i 3-4-ordsmeningar som 1,5-åring. Språkförståelsen har han men hans språk är mer vardagsrelaterat än storebrors. Fantasileker mycket och begriper inte alls varför storebror ständigt tjatar om, och trycker upp tidningen under hans näsa för att visa, vilket datum det är
. "Det är viktigt för att.....?" Huruvida kompisen fyller 4 eller 5 år är inte heller av intresse.....det är kul att någon fyller år. Bulle, tårta! Stora grunnar på vilket datum, vilken ålder, vem som fyllde senast, hur långt det är till nästa fyller år, vad det innebär att fylla....år etc. "Får man bulle? Kan hoppa det."
Jag har två väldigt olika barn
. Det är rätt häftigt. Man blir rätt ödmjuk inför sin egen betydelse för deras utveckling
. De är sina egna individer och det man kan göra är att stötta dem i dem de är
.