Me like coffee skrev 2012-03-15 11:30:43 följande:
Fast handen på hjärtat: Jag tänkte efter imorse att jag faktiskt ibland gör vissa saker för att undvika konflikter. Det gäller situationer då det står mellan att allt går smidigt med stora när lilla är trött, hungrig eller verkligen behöver mig precis just då eller att bli ståendes med en treåring som bryter ihop samtidigt som lilla är helt hysterisk och jag är helt ensam. Som imorse då lilla hade somnat påväg till dagis men vaknar till mindre nöjd just när vi ska gå in. Då kommer stora på att hon vill ha vantar på sig fast vi bara har typ 30 meter kvar. Då har jag valet att 1. säga till stora att hon inte får vantar men då vet jag att jag kan bli stående med två mycket missnöjda barn i en halvtimme eller så eller 2. helt enkelt bara sätta på vantarna även om jag tycker att det är väldigt onödigt när vi ändå ska gå in och klä av oss. Men då går det i alla fall smidigt med båda barnen

. Så ibland gör jag saker för att undvika konflikter även om jag så långt det är möjligt försöker undvika att göra saker för den sakens skull.
Men alla curlar

. Fågelungar tog upp ståbräda....vad är det annat än att curla

. Jag bär, brer smörgåsar, hämtar frukt, plockar undan, tvättar etc. Mina barn är så stora så att de i praktiken skulle klara det mesta för egen maskin med aningens hjälp här och där om de skulle vara tvungna. men sedan händer det ju saker medan de växer. Man ställer högre krav. Man upptäcker - som msKitten vars stora är som min stora - att det inte längre känns OK att serva i vissa lägen. Äldsta vill inte helt sällan dricka vatten femtioelva gånger innan han somnar. Vi dricker alltid vatten innan vi lägger oss, men vill han ha mer så får han numera ta besväret att själv knata upp, plocka fram pall och ta vatten. Innan har vi hämtat. Finns gånger jag forfarande hämtar, men generellt så säger jag till honom att han gärna får gå och dricka, men jag tänker inte springa uppoch ner ur sängen som en hoppjerka

. Han klarar det jättefint och har aldrig någonsin protesterat så han anser väl det rimligt också antar jag.