• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Me like coffee

Hur skulle ni förklara för er (snart) treåring att ni ska flytta? Vi har ju bestämt oss för att flytta tillbaka till min hemstad och har just lagt ut huset till försäljning så alldeles snart kommer folk i området att börja ställa frågor. Vi har dock inte berättat något för dottern än då flytten kommer att äga rum någongång i mitten/slutet på sommaren. Men jag vill ju inte att hon ska höra oss prata allt för mycket med andra om det eller att någon ställer en fråga om det till henne... Så hur får vi henne att förstå själva konceptet?

• Flickan och kråkan
    Me like coffee skrev 2012-03-17 12:35:15 följande:
    Hur skulle ni förklara för er (snart) treåring att ni ska flytta? Vi har ju bestämt oss för att flytta tillbaka till min hemstad och har just lagt ut huset till försäljning så alldeles snart kommer folk i området att börja ställa frågor. Vi har dock inte berättat något för dottern än då flytten kommer att äga rum någongång i mitten/slutet på sommaren. Men jag vill ju inte att hon ska höra oss prata allt för mycket med andra om det eller att någon ställer en fråga om det till henne... Så hur får vi henne att förstå själva konceptet?

Jag hade sagt precis som det är . "Vi ska flytta" . Vi har husplaner, men det kommer att dröja innan det blir flytt. Båda våra har tittat på husritningar med oss, varit med och tittat på tomten där vi ska bygga. De har livliga förslag på vilka färger det ska vara på och i huset etc. Storebror brukar lite då och då komma och säga att vi måste ta med oss sängen.....och dörrarna . Vi tittar mycket på kartor generellt och pratar om olika platser, att man kan resa och flytta och......ja  

Gör det inte mer komplicerat än det är  . Ni ska ju flytta jättesnart, så varför inte bara involvera henne nu ?     
  • Me like coffee

Tack! Jamen det är ju lite så jag känner. Jag vill involvera henne och vi pratar ju om allt här hemma men just flytten har vi av någon anledning inte pratat med henne om... Det känns så svårgreppat då vi inte riktigt vet hur och när, allt beror ju på jobb och husförsäljning. Men du har rätt! Jag ska inte göra det mer komplicerat än vad det är

• Flickan och kråkan
    Me like coffee skrev 2012-03-17 14:52:53 följande:
    Tack! Jamen det är ju lite så jag känner. Jag vill involvera henne och vi pratar ju om allt här hemma men just flytten har vi av någon anledning inte pratat med henne om... Det känns så svårgreppat då vi inte riktigt vet hur och när, allt beror ju på jobb och husförsäljning. Men du har rätt! Jag ska inte göra det mer komplicerat än vad det är
    Om hon frågar sådant som ni inte vet så säg bara att ni inte vet . Vuxna vet inte alltid heller allt .
  • fågelungarna

Jag pratar ibland om att flytta med min stora, eftersom vi kommer att behöva göra det inom låt säga fem år, eller när hon vill ha eget rum... Hon vill definitivt inte flytta. Hon vill definitivt inte ha eget rum. Allt ska vara som det alltid har varit. Ja, det där med treåringar och förändringar ni vet. Så var beredd på det Me like coffee. Solig

• Flickan och kråkan
    fågelungarna skrev 2012-03-17 20:13:43 följande:
    Jag pratar ibland om att flytta med min stora, eftersom vi kommer att behöva göra det inom låt säga fem år, eller när hon vill ha eget rum... Hon vill definitivt inte flytta. Hon vill definitivt inte ha eget rum. Allt ska vara som det alltid har varit. Ja, det där med treåringar och förändringar ni vet. Så var beredd på det Me like coffee. Solig
    Vad lustigt. Här är 4-åringen superpositiv. Lillebror fattar nog inte riktigt, men hänger mest på storebrors entusiasm . Båda är mest inne på hur kul det ska bli att få måla alla rum i färger de själva vill. De vill ha en roller på pinne. . Stora vill ha en röd vägg, en orange och två rosa. Viktigt dock att ALLA saker kommer med .
  • Makadam
    Flickan och kråkan skrev 2012-03-17 14:24:34 följande:
    Gör det inte mer komplicerat än det är  . Ni ska ju flytta jättesnart, så varför inte bara involvera henne nu ?     
  • chokladkaffe

Fniss fågelungarna, treåringar o förändringar. Vi gjorde ett lekrum till barnen av gamla datorrummet. Mottogs till en början av oglädje. Han ville ha det som innan så det känns igen. Fyraåringar kanske är annorlunda...o barn är olika

• Me like coffee

Ja vi får väl se vad hennes reaktion blir när det väl är dags. Vi har pratat med henne och berättat nu men jag tror inte alls att hon ryktet förstod, vilket i och för sig inte är så konstigt. Säkerligen kommer det frågor om det framöver. Hon brukar behöva lite tid på sig och sen kommer frågor och funderingar. Men nu är hon iaf involverad och sen får vi se vart det bär hän . Sen tycker väl kanske inte jag att det är såååå himla snart som vi ska flytta men alla har vi olika syn på tid

• Flickan och kråkan
    chokladkaffe skrev 2012-03-18 14:25:40 följande:
    Fniss fågelungarna, treåringar o förändringar. Vi gjorde ett lekrum till barnen av gamla datorrummet. Mottogs till en början av oglädje. Han ville ha det som innan så det känns igen. Fyraåringar kanske är annorlunda...o barn är olika
    Eller så handlar det om att vi är i före-fasen och inte i efter-fasen så att säga. Kul och spännande....INNAN . Jag kom precis ihåg att jag flyttade som 4-åring. Jag har inte jättemånga minnen av själva flytten. Kommer ihåg att det var kul att se det nya huset och få välja rum. Men å andra sidan så vet jag också att jag, någon av de första dagarna väl inflyttade, packade min lilla väska med favoritsaker och började traska hem....till Kiruna . Jag hann ett par hundra meter innan jag blev upptäckt och "infångad".
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd