Makadam skrev 2012-03-26 06:46:14 följande:
Ang pojkar och flickor-
Har ni läst den här?
"100 möjligheter Istället för 2!"
www.olika.nu/index.php?option=com_content&tas...
Kom att tänka på det när två tidigare inlägg här nu beskrev skillnader i...ja, vad ska vi säga?...grader av självständighet.
I boken tar de bl a upp att kommunikationen skiljer sig år mellan förälder-flicka och förälder-pojke. Pojkar möts generellt av en kortare form; "Nej", "Sluta", "Gå ner", "Släpp" medan flickor möts av längre och mer förklarande meningar; "Nej, jag vill inte att du tar den där x, den är omtålig", "Släpp x den kan gå sönder", etc.
Det ligger en förutfattad mening i att pojkar och flickor är olika och att pojkar inte har tid med att lyssna på ett längre utlägg.
Den är jättebra! Enkel men ändå väldigt informativ. Fast nu var det några år sedan jag läste den.
Jag tror, precis som ni säger, att vi omedvetet förväntar oss olika saker av barn beroende på vilket kön de har. Vi försöker verkligen att tänka på det i relation till vår son, men det är ju svårt att veta hur mycket jag faller dit själv ibland.
Jag är äldsta barnet och tjej och är idag en typisk storasyster som tar hand om allt och alla. Min bror föddes när jag var 5,5 år så jag gick från att vara Lilla Älsklingen till att mitt i allt behöva vara något helt annat. Jag upplevde det som väldigt jobbigt att få syskon, det minns jag fortfarande så tydligt. Mina föräldrar har nog alltid behandlat mig som om jag vore stor fastän jag inte var det, om ni förstår vad jag menar.