Me like coffee skrev 2012-03-15 11:30:43 följande:
Fast handen på hjärtat: Jag tänkte efter imorse att jag faktiskt ibland gör vissa saker för att undvika konflikter. Det gäller situationer då det står mellan att allt går smidigt med stora när lilla är trött, hungrig eller verkligen behöver mig precis just då eller att bli ståendes med en treåring som bryter ihop samtidigt som lilla är helt hysterisk och jag är helt ensam. Som imorse då lilla hade somnat påväg till dagis men vaknar till mindre nöjd just när vi ska gå in. Då kommer stora på att hon vill ha vantar på sig fast vi bara har typ 30 meter kvar. Då har jag valet att 1. säga till stora att hon inte får vantar men då vet jag att jag kan bli stående med två mycket missnöjda barn i en halvtimme eller så eller 2. helt enkelt bara sätta på vantarna även om jag tycker att det är väldigt onödigt när vi ändå ska gå in och klä av oss. Men då går det i alla fall smidigt med båda barnen

. Så ibland gör jag saker för att undvika konflikter även om jag så långt det är möjligt försöker undvika att göra saker för den sakens skull.
Men jag tycker inte att det där är curling, det är bara.....smart

Jag tycker inte det är nåt fel att göra saker för att undvika konflikter, inte när det handlar om barn i 2-3 års åldern. Det är så mycket konflikter i den åldern i alla fall, så man kan ju välja sina strider.
Men det var inte sådana situaitioner jag tänkte på,. Jag definierar curling som situationer där man gör saker för barnet när det mycket väl kan göra just den saken själv och det inte känns ok för en som förälder.
Jag vill gärna vara omtänksam och göra saker för mina barn och min make eftersom man gör så med människor man älskar. Jag vill ju också att de ska göra saker för mig eftersom man gör så i en familj. Och jag vill ju att de ska lära sig det, att man är hjälpsam. Jag ser ju att min stora pojke gärna hjälper till med saker, helt spontant, utan att någon ber honom.
Men det som jag framförallt tänkte på den dagen när jag skrev det där inlägget var att man har gjort undersökningar som visar på att flickor är självständigare än pojkar och att pojkar får mer hjälp av sina föräldrar, förskolepersonal osv. Så vill inte jag ha det. Det var mycket det jag tänkte på. Att jag kanske curlar mina barn mer än föräldrar med flickor, helt omedveten om vad jag gör?
Jag har sett på förskolan att en flicka i sonens ålder klär sig helt själv, skor, jacka....ja rubbet. Och min pojke gör det ibland och ibland inte.
Jag är kanske helt omedveten om att jag beter mig som en typisk mamma till pojkar....Jag vet inte....Men jag vill inte ha det så i alla fall.