chokladkaffe skrev 2012-03-29 12:21:03 följande:
Jag tycker diskussionen kring vem som får vara med är intressant. Själv är jag en person som trivs bäst med få vänner, middagar, små fester, fikor osv. Är ingen som trivs i större sällskap. Men det är en stor skillnad på vuxna och barn i det här sammanhanget tycker jag. Att bli exkluderad som liten för att andra barn ska ha rätten att välja vilka de ska leka med i alla sammanhang sätter så stora spår hos barnen att det inte får jämföras med vuxna. Som vuxen har jag en annan förståelse för hur sociala sammanhang fungerar, att man kan välja och jag kan se det i ett annat perspektiv. Barn har inte det perspektivet och ser inte på det som jag. Det här med kalasinbjudning tycker jag är relativt irrelevant utan tänker mer det viktiga är vardagen. Vem får följa med andra barn hem och leka, vem får vara med i leken på förskolan osv. Man förutsätts heller inte vara lika bra vänner med alla men man förutsätts låta alla vara med. Jag umgås ju med alla på jobbet när jag är på jobbet även om jag inte är lika bra vän med dem, samma i skolan, alla ska faktiskt få vara med.
Instämmer i dina tankegångar.
På fikarasten på jobbet så pratar jag ju med alla även om jag inte skulle umgås privat med vissa. Som vuxen kan jag välja när jag ska visa mina innersta känslor, vem jag ska anförtro mig till eller vem jag ska prata väder med.
För lite äldre barn, längre upp i skolgången tänker jag, så är ju skolan en väldigt stor del av livet; många timmar i skolan och det är de man hänger med på kvällar och helger. Barn/ungdomar som har en hobby/aktivitet tänker jag träffar andra där - andra som inte nödvändigtvis bor på samma gata, går i samma skola - och jag tror att det är till fördel. Som vuxen kan jag skilja på kneget och privatlivet, även om jag såklart kan finna en god vän på jobbet, men jag tror inte att man måste bli kompis med de som går i samma klass bara för att man går i samma klass. ...men, det är ju svårt att greppa när man är 2,3,4 år och man inte har det (tids-)perspektivet. Hmm, hänger ni med?