• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Flickan och kråkan
    k girl skrev 2012-03-30 09:39:07 följande:

Det hade varit ett ofog att bjuda hem hela bvc-gruppen utom en eller två som du inte tycker om. Liksom det hade varit ett ofog att bjuda hela arbetsgruppen utom en eller två på en trettioårsfest. Ett exempel ur mitt liv: vi var ett gäng om 4-5 personer som brukade umgås med på journalistutbildningen, framför allt under studietid men även på fritiden, varav jag klickade mest med några av dem. Jag gifte mig under studietiden och ville ha med detta tjejgäng på mitt bröllop. Det var en självklarhet att bjuda dem alla även om jag personligen inte stod speciellt nära en av tjejerna. 

Jag tycker inte att det går så stensäkert att säga vad som är exkludering och vad som inte är exkludering; det handlar ju om hur stor grupp det rör sig om till exempel. Att bjuda hem två mammor ur en mammagrupp om tio personer är helt okej i min bok, men inte att bjuda hem sex-åtta mammor ur en mammagrupp om tio personer. Och så kommer jag resonera när det blir dags för min son att bjuda till kalas.
  • Makadam
    k girl skrev 2012-03-30 09:39:07 följande:
    Det hade varit ett ofog att bjuda hem hela bvc-gruppen utom en eller två som du inte tycker om. Liksom det hade varit ett ofog att bjuda hela arbetsgruppen utom en eller två på en trettioårsfest. Ett exempel ur mitt liv: vi var ett gäng om 4-5 personer som brukade umgås med på journalistutbildningen, framför allt under studietid men även på fritiden, varav jag klickade mest med några av dem. Jag gifte mig under studietiden och ville ha med detta tjejgäng på mitt bröllop. Det var en självklarhet att bjuda dem alla även om jag personligen inte stod speciellt nära en av tjejerna. 

Jag tycker inte att det går så stensäkert att säga vad som är exkludering och vad som inte är exkludering; det handlar ju om hur stor grupp det rör sig om till exempel. Att bjuda hem två mammor ur en mammagrupp om tio personer är helt okej i min bok, men inte att bjuda hem sex-åtta mammor ur en mammagrupp om tio personer. Och så kommer jag resonera när det blir dags för min son att bjuda till kalas.
    Instämmer  
    Hade ett liknande gäng under min utbildning där det var en som jag inte klickade med men vi var ju ett "gäng". En tjej där klickade jag inte med, men de andra uppskattade sidor hos henne, och det är möjligt att alla tre inte gillade allt hos mig - men vi hittade på saker  tillsammans.

Sen tycker jag att kvinnor generellt har en mycket snävare social umgängesform är män. Vi i min gamla mammagrupp, sedan länge upplöst, bjöd jag in flera gånger hem till oss. Bjöd in alla fem - ibland kunde två, ibland tre, och vi träffades ändå vilket jag tyckte var skönt. Upplever ofta att det annars måste vara så "rättvist", kan inte alla så ska det ställas in. De här träffarna blev roliga då det var olika människor som kom, olika blandning och olika samtal. 
    Jag upplever att män är mer på det sättet; kom om du, trevligt! - kan du inte?, näe då ses vi en annan gång. Tjejer är mer "känsliga" för att missa något i det sociala - så upplever jag det. 

• fågelungarna
    chokladkaffe skrev 2012-03-24 20:04:51 följande:
    Nåt jag har svårt för hemma är när storebror sliter och drar i allting. Slänger alla kuddar på golvet från soffan, rullar ihop mattor och slänger nånstans, river ner täcken på golvet, sprider tvätten osv. Jag känner mig "kränkt", att han ofredar mig på nåt sätt. Maken tycker det är konstigt att tänka så men jag kan ta illa vid mig. Det var därför vi flyttade alla leksaker in i ett rum och gjorde vardagsrummet till dator/tv/soffrum. Jag behövde ha nåt som var vårt på nåt sätt. Det är lite svårare att komma åt för det går inte att bo på 60kvadrat och det är städat hela tiden.    
    I morse insåg jag vilken sorts situation som väcker liknande känslor hos mig. Under morgonbestyren med bebisen, springer stora omkring naken och pular med sitt en stund. Jag påtalar några gånger att hon kan passa på att klä på sig nu, men hon gör annat och jag pressar inte för vi har gott om tid. När jag är färdig med lillebror går jag med honom mot köket, varvid stora börjar skrika och skräna och kräver att jag ska stå och vänta och titta på när hon tar på sig kläderna, för annars "hinner hon inte med" ut till köket och frukosten. Hon vägrar ta med kläderna till köket och klä sig där som jag lugnt och positivt föreslår. Under visst morrande står jag sedan med tiokilosklunsen på armen och glor när hon klär sig. Det där med att bli "styrd" för något fullständigt meningslöst, en spontan och fix idé från hennes sida.

Usch nä, sånt tycker jag är mycket irriterande. Men jag kom till insikt om hur det måste kännas för ett barn att i motsvarande situationer bli styrd av föräldern...

Och Flickan och Kråkan, intressant tanke från en lärare det där med att alla får vara med! Jag tänker tillbaka till min egen skoltid och känner igen det där med att de som har förmåga att få  med sig andra också är de som är mest framgångsrika. Social kompetens, en mycket viktig egenskap här i livet.
  • Flickan och kråkan
    fågelungarna skrev 2012-04-01 22:05:20 följande:
    Och Flickan och Kråkan, intressant tanke från en lärare det där med att alla får vara med! Jag tänker tillbaka till min egen skoltid och känner igen det där med att de som har förmåga att få  med sig andra också är de som är mest framgångsrika. Social kompetens, en mycket viktig egenskap här i livet.
    Ja, visst är det så. Men sedan är det ju också tydligt när det gäller större barn att det även handlar om självkänsla. Det är ofta ett tecken på god självkänsla.....att inkludera.....de har inget behov av att utesluta eftersom de inte behöver "trycka till" någon annan för att förhöja sig själva....ser inte på andra som "hot". Kräver också en empatisk fömåga. Utesluter gör man i rädsla. 
  • chokladkaffe
    fågelungarna skrev 2012-04-01 22:05:20 följande:
    I morse insåg jag vilken sorts situation som väcker liknande känslor hos mig. Under morgonbestyren med bebisen, springer stora omkring naken och pular med sitt en stund. Jag påtalar några gånger att hon kan passa på att klä på sig nu, men hon gör annat och jag pressar inte för vi har gott om tid. När jag är färdig med lillebror går jag med honom mot köket, varvid stora börjar skrika och skräna och kräver att jag ska stå och vänta och titta på när hon tar på sig kläderna, för annars "hinner hon inte med" ut till köket och frukosten. Hon vägrar ta med kläderna till köket och klä sig där som jag lugnt och positivt föreslår. Under visst morrande står jag sedan med tiokilosklunsen på armen och glor när hon klär sig. Det där med att bli "styrd" för något fullständigt meningslöst, en spontan och fix idé från hennes sida.

Usch nä, sånt tycker jag är mycket irriterande. Men jag kom till insikt om hur det måste kännas för ett barn att i motsvarande situationer bli styrd av föräldern...

Haha ja ibland blir det så. Jag hade nog också gjort så även om jag numera tolererar storebrors missnöje i större grad. Det är ju ingen fara om han skriker och gormar för han inte får som han vill i en sån sits.
  • fågelungarna

Javisst, det är inte alltid man faller för "nyckerna". Men som alltid, en avvägning kring vad som går snabbast... Enligt tidigare curlingdiskussion Glad.

• chokladkaffe
    fågelungarna skrev 2012-04-03 20:09:12 följande:
    Javisst, det är inte alltid man faller för "nyckerna". Men som alltid, en avvägning kring vad som går snabbast... Enligt tidigare curlingdiskussion Glad.

Hihi, eller hur. Jag har försökt styra upp lite här med saker som stör mig och att storebror får lära sig plocka undan efter sig. Det är bara för varje fight som ska inledas måste jag ha tid att vinna den. tänker på flickan och kråkan, stänga dörren och vänta om det så ska ta flera timmar. Det är inte alltid, alltför ofta inte, den tiden finns. Men då det går så sätter jag igång, går rätt bra ändå.
  • Acelise

AP-vänner!

Är hemma från ett helt chockerande lekparksbesök...
    Sonen (2 år, 4 månader snart) är så ARG och aggressiv. Mot mig och mot andra barn.
    Så fort någon ens tittar på honom (för att inte snacka om närmar sig, är före honom i gungkön eller bara säger något) så viftar han "Bort!" eller drämmer till dem med spaden... eller med handen.

Jag är medveten om hans enorma utvecklinsgfas. Allt är "min", "mitt", frustration och kamp inom honom. Vi bekräftar, tröstar, finns där. Men nu är jag handfallen.

Vad gör jag?
    Punktmarkerar med "nej" på hans nivå, tog idag gemensam time-out, lyfte ur honom ur gungan efter att han skrikit "STÅ DÄR!!!" och smällt till mig. Han blir då oerhört arg, ledsen och förtvivlad. Hulkar, hostar så han nästan kräks och skriker förtvivlat att gungan är hans, att det är hans tur m.m.

Snälla ni, några tips, enkla råd, några tankar...?
    Nu är det crunch-time, verkar det som. Upp till bevis, AP, så känns det... :( 

• Flickan och kråkan
    Acelise skrev 2012-04-04 16:59:04 följande:
    AP-vänner! Är hemma från ett helt chockerande lekparksbesök... Sonen (2 år, 4 månader snart) är så ARG och aggressiv. Mot mig och mot andra barn. Så fort någon ens tittar på honom (för att inte snacka om närmar sig, är före honom i gungkön eller bara säger något) så viftar han "Bort!" eller drämmer till dem med spaden... eller med handen. Jag är medveten om hans enorma utvecklinsgfas. Allt är "min", "mitt", frustration och kamp inom honom. Vi bekräftar, tröstar, finns där. Men nu är jag handfallen. Vad gör jag? Punktmarkerar med "nej" på hans nivå, tog idag gemensam time-out, lyfte ur honom ur gungan efter att han skrikit "STÅ DÄR!!!" och smällt till mig. Han blir då oerhört arg, ledsen och förtvivlad. Hulkar, hostar så han nästan kräks och skriker förtvivlat att gungan är hans, att det är hans tur m.m. Snälla ni, några tips, enkla råd, några tankar...? Nu är det crunch-time, verkar det som. Upp till bevis, AP, så känns det... :( 

Minn äldsta betedde sig på liknande sätt i den åldern. återkommer. skriver på mobilen. Har en lugn empatisk 4-åring nu så dra inte i några förhastafe växlar.
  • Acelise

Okej! Jag drar egentligen inga förhastade slutsatser, vet att han är trygg och lugn i övrigt. Blev bara så överrumplande och inser att en ny fas nu har börjat. När jag inte kan lita till 110% att jag gör det bästa för honom i de situationerna (dvs om jag tar råd som "stäng in honom i sitt rum tills han lugnar sig")... Så är det nog svårt att utstråla säkerheten och lugnet han behöver.

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd