k girl skrev 2012-03-30 09:39:07 följande:
Det hade varit ett ofog att bjuda hem hela bvc-gruppen utom en eller två som du inte tycker om. Liksom det hade varit ett ofog att bjuda hela arbetsgruppen utom en eller två på en trettioårsfest. Ett exempel ur mitt liv: vi var ett gäng om 4-5 personer som brukade umgås med på journalistutbildningen, framför allt under studietid men även på fritiden, varav jag klickade mest med några av dem. Jag gifte mig under studietiden och ville ha med detta tjejgäng på mitt bröllop. Det var en självklarhet att bjuda dem alla även om jag personligen inte stod speciellt nära en av tjejerna.
Jag tycker inte att det går så stensäkert att säga vad som är exkludering och vad som inte är exkludering; det handlar ju om hur stor grupp det rör sig om till exempel. Att bjuda hem två mammor ur en mammagrupp om tio personer är helt okej i min bok, men inte att bjuda hem sex-åtta mammor ur en mammagrupp om tio personer. Och så kommer jag resonera när det blir dags för min son att bjuda till kalas.
Instämmer
Hade ett liknande gäng under min utbildning där det var en som jag inte klickade med men vi var ju ett "gäng". En tjej där klickade jag inte med, men de andra uppskattade sidor hos henne, och det är möjligt att alla tre inte gillade allt hos mig - men vi hittade på saker
tillsammans.
Sen tycker jag att kvinnor generellt har en mycket snävare social umgängesform är män. Vi i min gamla mammagrupp, sedan länge upplöst, bjöd jag in flera gånger hem till oss. Bjöd in alla fem - ibland kunde två, ibland tre, och vi träffades ändå vilket jag tyckte var skönt. Upplever ofta att det annars måste vara så "rättvist", kan inte alla så ska det ställas in. De här träffarna blev roliga då det var olika människor som kom, olika blandning och olika samtal.
Jag upplever att män är mer på det sättet; kom om du, trevligt! - kan du inte?, näe då ses vi en annan gång. Tjejer är mer "känsliga" för att missa något i det sociala - så upplever jag det.