Acelise skrev 2012-04-04 18:47:41 följande:
Okej! Jag drar egentligen inga förhastade slutsatser, vet att han är trygg och lugn i övrigt. Blev bara så överrumplande och inser att en ny fas nu har börjat. När jag inte kan lita till 110% att jag gör det bästa för honom i de situationerna (dvs om jag tar råd som "stäng in honom i sitt rum tills han lugnar sig")... Så är det nog svårt att utstråla säkerheten och lugnet han behöver.
Vad jag vill ha sagt är att försök att vara trygg i dig själv

. Det är så lätt att ta barns ilska som något slags personligt misslyckande som förälder när det först dyker upp. Barn har ju en väldigt jobbig period mellan 2-3 år och det tar sig lite olika uttryck beroende på personlighet. Mina barn har agerat och betett sig väldigt olika.....för att de har väldigt olika personligheter.
Äldsta hade sin jobbiga period mellan 2-2,5 år. Han var väldigt arg och det fick uttryck i väldigt kraftig integritet och känsla för äganderätt (eller vad man ska kalla det). Han ville inte ha med andra barn att göra egentligen....alls

. Han gick aldrig själv fram till någon och knuffades eller liknande, men om någon tittade på honom så skrek han argt. Kom någon och ville vara med så skrek han argt åt honom/henne och knuffade eller slog om han/hon kom nära. Vi har ju alltid åkt kollektivt och varje gång det kom på en nyfiken1-3-åring som nyfiket log glatt åt honom så skrek och fräste han och bad dem fara och flyga på alla sätt han kunde

. Det var egentligen samma sak hemma. Han var aldrig särskilt intresserad av att göra själv, som annars brukar vara den klassiska "trotsen" utan det handlade om konflikter med lillebror.
Lillebror hade sin jobbiga period lite senare - runt 2,5 och lite efter det. Har börjat klinga av nu de senaste månaderna. För hans del har det på ett helt annat sätt handlat om att bestämma själv och över sin egen situation. Han har varit lite avvaktande gentemot andra barn han inte känner och lite "mammig" i sådana situationer, men inte alls det där behovet att freda sin sfär och sitt så att säga förutom om någon kräver att han gör något av typen klä på sig, gå och kissa, bada, plocka undan etc. (men det är ju lite annorlunda).
Intressant är också att storebror har ett väldigt öga för detaljer och specifika saker är väldigt viktiga för honom. Han har alltid haft saker som varit väldigt viktiga och världen går lite halvt under om de försvinner. Lillebror är väldigt annorlunda. Han kan ibland påpeka att något är hans - i förhållande till andra barn och även storebror ibland - men på det hela taget så märker han inte om något/några av hans saker försvinner. Han kan liksom lika gärna ta en annan. Han skulle aldrig sakna något. Han har alltid haft väldigt lätt för det här med att dela och ge bort. Lillebror frågar nästan alltid spontant om jag eller hans pappa vill smaka om han får något gott som glass eller bulle eller liknande. idag var vi och köpte kulor och så fort vi kom hem så sa han: "Mamma, du kan ha den här" och gav en av dem till mig. Storebror får världens samvetskval om man frågar att få smaka hans glass eller låna hans nyinköpta kulor. Han vet att han bör dela med sig, låta mig smaka men han vill så gärna ha glassen, de nyinköpta kulorna etc bara helt för sig själv. Han vet knappt vart han ska ta vägen när han får en sådan fråga

. han gör det inte för att han är ouppfostrad eller är "elak" och snål utan det är genuint viktigt för honom. Han kan ägna "timmar" åt att välja rätt kulor. Lillebror tar bara glatt ett par, oftast de första han ser

.
Vi gjorde helt enkelt så, när storebror tyckte att det var väldigt jobbigt att andra så att säga kom innanför hans integritetssfär, att vi inte utsatte honom så mycket för just det. Det lekplatsscenario du tar upp så är min spontana tanke att helt enkelt lämna lekplatsen och göra något annat när det börjar bli konfliktfyllt. Bara lugn ta med mitt barn och leka i skogen eller något annat

. Idag är det tvärtom så att han aktivt söker andra barns kontakt. Han är ofta den som tar första kontakt och går fram. Han har alltid haft lätt för att vänta på sin tur och ha ordning på den typen av "spelregler"/normer, men däremot kan han fortfarande ha svårt att dela med sig av sådant som är just hans. Det jobbar vi med

. Om han vill leka med någon annan och vill leka med sina kulor exempelvis så kommer ju det andra barnet att tröttna rätt snabbt om han/hon inte får vara med och leka med kulorna

.