Me like coffee skrev 2012-04-10 19:28:27 följande:
Lite tankar efterfrågas nu igen

. Dottern har på senaste tiden, ja några månader, börjat skrika massor till pappa. Hon kan skrika och bli JÄTTEARG på honom bara för att han frågar om hon vill ha hjälp eller ibland bara för att han tittar på henne. Oftast händer detta dagar då hon är extra mammig och lite trött. Om vi till exempel ska ut och något strular för henne och han frågar om han kan hjälpa henne så kan hon skrika tillbaka "Neeeeej, MAMMA hjälpa mig!!!!" och sedan rusa mot honom för att nästan attackera honom. Han tycker ju självklart inte att det här är speciellt kul och blir verkligen ledsen. Nu diskuterar vi lite hur vi bör möta detta. Jag tycker att han absolut bör markera att han inte tycker om det genom att kort säga "när du skriker så till mig efter att jag har frågat dig om du behöver hjälp så blir jag ledsen. Jag vill kunna fråga dig det utan att du skriker på mig". Min man säger dock "om du skriker så där till mig vill jag inte vara med dig". Jag känner mig inte alls ok med detta då jag tycker att det antyder att han sätter villkor på sin kärlek. JAG VET ju att så inte är fallet och att han inte menar det på det sättet men jag är inte så säker på att dottern ser det på det sättet. Jag förstår verkligen hans frustration men jag gillar inte det sättet bara. Så kloka själar, hur tänker ni?
Måste han säga nåt alls?
Nu vet jag ju inte exakt hur det är i själva situationen - hur laddat/upptrappad stämning det är när detta händer.
Vår dotter har stunder då hon har det väldigt jobbigt med sina känslor och reaktioner och då låter vi helt klart oss, maken och jag, själva som individer stå tillbaka. Vi ser att dottern har det jättejobbigt just där och då och väljer att låta henne få utrymme. Ev skrik och "order" från dottern har vi överseende med i en sådan situation för att hon helt enkelt inte är mottaglig för någon "uppförandeundervisning".
Om situationen inte är fullt då laddad och det finns utrymme så tycker faktiskt att din man säga att som han gör; "När du skriker vill jag inte vara med dig."
...men å andra sidan så förstår jag ju precis vad du menar med att det kan låta som om det är på vissa villkor. Det är knepigt.... Känner inte din man, hör inte hans tonläge och ser ju inte hans ansiktsuttryck. Kommunikation är ju 80% kropp och 20% ord. Knepigt att diskutera över internet