Acelise skrev 2012-04-11 11:36:29 följande:
I like! Precis så tänker jag med... Jag skulle bli rasande om någon började försöka uppfostra mig mitt i ett aggressions/sorge/irritationsutbrott! När man är mitt uppe i det är man ju inte mottaglig!
Fick prova på alla våra teorier i morse... Sonen vaknade mellan oss med ett leende, ville gå och äta gröt i soffan (vår "morgongrej") och ville prompt att JAG skulle gå med. Pappa skulle ligga kvar i sängen. När pappa lugnt förklarade att han ville gå upp och göra frukost, ja då bröt stora krisen ut... Har ALDRIG varit med om något liknande. Sonen skrek, grät, hulkade, hostade, pekade, viftade och gormade i 40 minuter! Jag skulle ha honom i knät, hålla handen på ett visst sätt, inte sätta ner gröten och absolut INTE gå och kissa (jag höll på att kissa på mig....).
Jag gjorde allt i min makt. Höll om honom (när han ville det), pratade lugnt att "du är arg, mamma är här, allt blir bra" etc. Men typ varannan minut får sonen "för sig" att skrika rakt ut, ett illvrål av ilska och av ledsamhet. Det ljudet kl. 07.10 var mer än min sambo orkade med. Så han kommer mot oss (vi sitter ner), böjer sig över sonen och säger med arg röst "Jag vill inte att du skriker!!!". Sedan går han ut i köket igen. Jag sitter där och tänker. "Men han är ju arg/ledsen, han behöver få ut det...". Men jag vill ju inte heller att han skriker. Jag förklarar då gång på gång "det är ok att du är arg/ledsen". Men jag känner att jag inte VET vad som faktiskt skadar hans självkänsla i ett sånt läge och vad som är en bra markering av våra personliga gränser??
Sambon ville inte höra på skrik. Men sonen behövde skrika för att få ur sig allt.
Om någon sade till mig att gråta tystare när jag är ledsen, skulle jag känna mig väldigt kränkt.
Övertolkar jag?
Generellt tror jag att det bästa man kan göra är att möta barn med lugn. För mig handlar det om att man så att säga står för tryggheten och det stabila. "Du är arg skriker, gråter, fäktar och jag står som förälder trygg och lugn......det är inte farligt". Det blir ju dessutom lite motsägelsefullt när man argt/höglutt säger åt någon att inte skrika

. Sedan är man ju olika. Sambon har svårt för skrik (glada och arga

). För det mesta brukar han välja att själv gå undan, men är han trött så kan han högljutt och irriterat säga åt dem att vara tysta. Det hjälper föga

. Om de skriker för att de är glada och uppjagade så "hör" de inte. Är de arga/frustrerade så vrålar de tillbaka: "Du får sluta skrika!!"

.
Jag är övertygad om att de flesta föräldrar tycker att skrik och gnäll är jobbigt på ett eller annat sätt. Jag med. Jag har svårare för gnäll än höga ljud. Det man behöver göra är ju att fundera på varför man blir så irriterad för så enkelt som att det bara handlar om ljudvolymen är det sällan. Hos oss upplever jag att sambon känner att han inte har någon kontroll när det skriks......ingen lyssnar. Jag upplever att han inte har någon strategi för att så att säga "ta kommando". Vilket i sin tur leder till en känsla av vanmakt....och det är då man blir arg och beter sig.
Jag har inga problem med att låta argt barn vråla av sig. Jag har däremot svårt att ta när de gör illa någon. Och det beror i sin tur på att det är något som sitter djupt rotat i mig - att inte göra någon annan illa - och så känner jag mig vanmäktig inför situationen och så agerar jag på ett sätt jag inte riktigt önskar. Att just gnäll får mig ur balans kommer inte heller ur det blå.....det ger mig associationer till otillräcklighet - mitt fel att det gnälls (jag har inte hunnit med dem som jag borde, alternativt jag har fostrat dem till att bli bortskämda och krävande....om man hårddrar det). Självklart går man inte runt och tänker så, men det ligger lite omedvetet och gnager under ytan.