Me like coffee skrev 2012-04-11 17:02:20 följande:
Det här med att domdera och försöka bestämma vart jag ska stå, exakt hur handen ska hållas, vilken fot som ska sättas först i trappen, inte få gå och kissa osv, det är aldrig ok för mig! Där markerar jag tidigt att det inte är upp till henne att bestämma hur jag ska föra min kropp. Vid dessa tillfällen då jag sätter mina personliga gränser så blir det nästan alltid kalabalik här hemma. Men det märks ofta ganska tidigt på dagen om hon är på detta humör och då känner jag att det är lika bra att ta detta på en gång så har vi liksom gjort bort det. Annars skjuter vi bara upp det till senare. Jag ser detta som ett test där hon vill veta om jag kan hålla i situationen när hon känner sig lite vilsen. Och det gör jag bäst genom att låta henne vara arg, sätta mins egna gränser och möta henne med ett stort lugn och prata ytterst lite, gärna upprepa samma sak under hela utbrottet.
Absolut, håller med dig om personliga gränser, MEN..... :)
För mig är sonens domderande vad gäller min arms placering eller sambons fot åt fel håll endast och enbart ett tecken på att han desperat (och rörande) försöker att återta den kontroll han så innerligt sörjer att han förlorat i "stora vida världen". Han har ju precis fattat att jorden inte snurrar kring honom, att han inte kan påverka de där barnen i lekparken eller att solen skiner. Och då försöker han påverka det han kan.
Vi låter honom göra det mer än inte. D.v.s. "pick your fights"-grejen. Mitt uppe i det där värsta utbrottet, så skriker han "PAPPA! STÅ DÄR!" och om pappa inte har något annat inplanerat de kommande 30 sekunderna, så ställer han sig där. Om han däremot inte vill, så säger han "du vill att jag ska stå här, men det vill inte jag".
Tycker generellt att principer är skit, oavsett vad det gäller. Det är omöjligt att vara konskevent i alla lägen (jag kan t.ex. inte säga att han kränker min personliga gräns varje gång han säger var min hand ska vara, för det gör han inte), eftersom livet inte är linjärt liksom (alltså, känslomässigt.... Jäkligt linjärt tidsmässigt såklart, haha). Ibland har jag lust att göra precis som jag vill, ibland är det inte så himla viktigt var min hand är och då kan sonen "få" det att han får bestämma.
Jag vet ju att han inte menar illa, att han bara försöker återvinna kontroll... Och lite kontroll kan jag bjussa på! Så länge det såklart inte handlar om våld eller hårda ord etc.