msKitten skrev 2012-04-11 21:58:46 följande:
Ja, jag tröstar mig med att det är en fas. Och visst handlar det om frigörelse.
Min 4-åring fyllde 4 för en månad sen, så han är lite yngre än din.
Jag ser på honom att han är mitt uppe i en utvecklingsfas. Men jag orkar inte alltid vara den föräldern jag vill vara. Jag är lite ur balans ibland och då blir det inte så bra. Men jag är inte perfekt. Och det får han leva med.
Jag tänkter på samma sätt. Agerar inte heller alltid som jag önskar, men har förlikat mig med den jag är. jag gör mitt bästa och så får vi alla ha överseende med diverse "solfläckar" hos varandra

.
Ja, något är det med 4-åringar. Här har saker precis flugit. Först satt de och lekte med lera. Storebror blev arg för att hans snögubbe inte höll ihop. Höll han den uppochner så ramlade huvudet av. Han slängde lerbollarna med all kraft rakt in i en bokhylla i andra sidan rummet. Vi avslutade lugnt och sansat degandet

. Sedan ville han ha en smörgås. Han ville det 20 minuter tidigare och då gjorde jag en smörgås, men han ångrade sig så jag sparade den i en plastpåse. Han villa absolut inte ha den. Jag sa att han gärna fick ytterligare en smörgås men att jag ville att han åt den som redan fanns innan. Han fick totalspel. Sprangrunt och vrålade "ALDRIG!" och så tog han pastejsmörgåsen och kastade den med all kraft. Den fastnade elegent 1½ meter upp på väggen bredvid fönstret i andra ändan av rummet. Vi blev båda lite tagna av det hela och började skratta. Han fortsatte att vara lite purken, men tog tillslut den färdiga smörgåsen efter att jag delat den i 4 bitar (extremt viktigt av någon anledning

) och gick muttrande in och satte sig i soffan

. Ja, herregud

. Känns som lillebror mest tassar runt och fascinerat studerar det som händer mellan storebror och oss föräldrar. När storebror lämnat köket kom han in: "Kan jag få en smörgås, tack."

.