lillgarden skrev 2012-04-16 17:39:49 följande:
Slänger in en liten undran här.
Har sedan barnen föddes försökt att läsa av dom och att leva så AP som jag kunnat.
Vilket lett till en del gruff från främst sambon släkt som tycker jag daltar, skämmer bort och att mina barn kommer bli bortskämda och att jag kommer få bära dom resten av livet ungefär.
Jag tycker mina barn har utvecklats till starka och självsäkra individer. Vilket nu omgivningen tycker är att dom är bortskämda och alltid får som dom vill.
Nu behöver jag konkreta bra tips på hur man bäst löser vissa situationer utan att dom svärmor säger "en dask i röven" eller som resten säger sätt han i skamvrån typ.
Sonen är tre år och både han och jag har svårt för att hålla oss lugna och att samtala när det går överstyr.
Hur ska jag göra när han tex dragit ut ALLA skor i hela huset och jag lugnt försöker förklara att nu får vi hjälpas åt att plocka upp så vi vet var skorna är när vi ska gå ut.
När han sen säger nej och hela helvetet bryter ut med gråt och skrik och allt vad det blir hur går jag vidare?
Utan att själv gå upp i varv och bli irriterad?
Bara ett exempel.. Hoppas ni förstår helheten.
Vill ha en bra relation med min son. Men vi blir båda så irriterade så fort känns det som och jag blir frustrerad och han nog med. Vi kommer liksom in i en ond spiral och vill inte time-outa han....
Vet inte om någon förstår eller har råd men ger det ett försök...
Jag undrar också lite över detta....jag har ingen bra metod för om jag själv går in i att han ska göra nåt går jag på nåt bisarrt sätt in i mitt tävlingsjag och blir arg och sur om han itne gör som han säger. Det går till en osund nivå och det hjälper inte att jag försöker påminna mig om att vi inte kommer nånstans och aatt han är 3 år. Jag gör så att jag försöker få honom att hjälpa mig och gör han inte det gör han inte det, då plockar jag in skorna själv. Oftast gör han ändå det när jag driver det lite. Tyvärr har jag drivit det till proportioner som inte känns bra för någon