chokladkaffe skrev 2012-04-18 20:26:33 följande:
Okej, nu behöver jag er input och funderingar. Hoppas ni vill bidra.
Storebror har blivit smått våldsam av sig. Han rivs, hoppar, skriker högt istället för att prata, sliter i oss m.m. Det som vi upplever svårt att hantera är bitandet. Han kan helt oprovocerat bitas, nu ikväll var det pappa som fick ett ordentligt bett i benet. Han skrek till av smärta och markerade att så här gör man inte. Han känner sig dock frustrerad eftersom bitandet inte upphör men att det känns som det måste det. Hur ska man göra med storebror när ingenting "hjälper". Jag tänker ju markera genom att säga nej så gör vi inte, det gjorde ont på mamma. Pappa tänker mer straff (exempelvis lägga sig utan läsa bok) vilket jag absolut inte tror på. Dels för att det blir svårt för honom att förknippa indragen saga med bett i benet tidigare. Dels för jag inte vill snurra in i nån straff och hot cirkel. Men hur sjutton gör vi?
Min yngsta har bitits i omgångar. Han gör det inte nu längre. Det tog rätt lång tid innan det försvann. Tror att man helt enkelt få vara tålmodig och konsekvent på det sättet du beskriver. Tydligt tala om att det inte är något man accepterar. Att det gör ont och faktiskt även kan vara farligt. Vi punktmarkerade ett tag för att storebror inte skulle råka illa ut. Han bet huvudskaligen av två orsaker - uppjagad/uppspelt och som sista utväg (kände sig trängd, inte hade något bättre att sätta emot smarta storebror etc.). Han blev biten en gång på förskolan av en annan pojke. Det hade han rätt lätt att relatera till,även om han inte kunde agera utifrån det alltid.
Vår lilleman har haft en period av spottande under ett par månader. På möbler, golv och närmaste familjemedlemmar. Blev något av en grej som han fick reaktion på. Han fick hjälpa att torka upp. Svårare att hitta en logisk konsekvens till just bitande. Jag tror som sagt att man fåra vara väldigt konsekvent med att tala om hur ont det gör, att man faktiskt skadar någon annan och kan göra det rätt illa.
Finns det något samband mellan tillfällena han bits? Tycker han att det är lite festligt med era reaktioner och han testar kring något han upptäckt var väldigt intressant ur den synvinkeln? Sitta ner ofta och prata med honom, när han inte bits och när han är lugn och harmonisk på alla sätt så att säga, om det hela. Vilka konsekvenser det får om man bits.