• Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Tänkte att jag drar igång en gammal hederlig favorit. Det är många olika trådar som tenderar att bli lite diffusa nu och då tycker jag att det är bättre att samlas här Då kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, skriva av oss om sånt som är roligt/jobbigt etc.

• Svar på tråden AP-snack & babbeltråd
  • Acelise
    Me like coffee skrev 2012-04-26 19:51:47 följande:
    Här hemma har vi det nu riktigt bra! Känns skönt efter tunga sex månader. Vi har sålt huset, min man har fått nytt jobb och flytten sker under sommaren. Ska bli så underbart att få tillgång till ett rikare socialt liv igen . Barnen känns harmoniska just nu och de avgudar verkligen varandra! Visst märks det lite förändring och turbulens nu när lillebror börjar ta sig runt på egna knän och ständigt ställer in siktet på det som storasyrran har, men då är ju allt i sin ordning . Nu börjar det faktiskt kännas roligt att ha barn igen!
  • Your Mama Bear

Så underbart, Me like coffee! Vad glad jag blir för din/er skull!

Barn gör så gott de kan. Gör du?
  • Your Mama Bear
    Me like coffee skrev 2012-03-26 20:40:36 följande:
    MamaBear: Ja, här är det fullt ös . Och jag mår faktiskt mycket bättre även om jag vissa dagar sjunker rätt lågt. Jag fick ju en psykologkontakt på BVC som har varit helt fantastisk! Hon är bup-psykolog och har hjälpt oss mycket med dottern. En sak som jag har kommit fram till är hur tokigt det kan bli ibland med tolkningar. Sedan förra sommaren så ändrades dotterns beteende rätt mycket vilket inte är så konstigt då hon var drygt två år. Dock har jag ständigt lastat mig själv för detta, sett det först som en reaktion på graviditeten, sedan som en reaktion på att få syskon, sedan som en reaktion på min depression. Vad som än har hänt och så fort dottern har haft en lite mer kämpigt period så har jag kopplat det till mig själv, att det har med mig att göra och att det ocskå - som ett svar på det - är jag dom måste ställa allt till rätta. En mycket tung börda att bära kan jag lova! Nu har mitt synsätt ändrats och jag ser nog mer situationen så som den faktiskt är - att hon är tre år och då går livet upp och ner . Mitt sätt att tänka tidigare har gjort att jag och dottern krockar en del då jag har känt att graviditet, lillebror och depression har gjort livet lite jobbigt för henne och då har jag försökt kompensera för detta samtidigt som dottern är mitt uppe i att göra sina första strävanden till att bli självständig och hitta sin egen person fri från mamma och pappa. Och allt detta blir väldigt kaotiskt och fel på så många sätt! Så nu har vi utbrott precis som förr, enda skillnaden är att jag nu tar dem för vad de är, ser dem som en reaktion på exempelvis besvikelse över att något inte blev som hon tänkt istället för att direkt tolka alla utbrott som en reaktion på att jag inte har sett henne tillräckligt, att jag inte har varit tillräckligt närvarande, inte gjort tillräckligt för henne osv. Vad som än har hänt så har jag tidigare härlett det till att jag har brustit någonstans. Nu har jag nog en mycket sundare inställning och bara det får mig att må så mycket bättre!
    Jag kom på att jag aldrig svarade dig när du skrev ovanstående inlägg, fastän jag så gärna ville ha sagt några ord.

Det var nämligen precis detta jag ville komma fram till i mina tidigare inlägg och det glädjer mig mycket att du hittade "hit" så att säga. Att du äntligen tog in att du inte kan lasta dig själv för Livet och allt som det innebär. Härligt!
    Barn gör så gott de kan. Gör du?
  • Makadam

Sitter och gråter och känner mig så ensam. Jag vet inte vad jag vill..... Känner mig håglös. Termometern visar på +14 men det är blåsigt och kallt och jävligt. Har ingen koll på min menscykel, hoppas jag kan skylla tårarna på PMS.  Finns inga att umgås med här, känns som att jag bara går i vänten på att det ska bli sommar. JAg mycket aktiviteter i mars men nu har det varit helt dött i april och snart är det maj. 
    Dottern utvecklas och växer och är så stor. Min lilla soltråle, och jag känner mig som en stor trött håglös fantasilös påse.  

• Acelise
    Makadam skrev 2012-04-27 13:01:23 följande:
    Sitter och gråter och känner mig så ensam. Jag vet inte vad jag vill..... Känner mig håglös. Termometern visar på +14 men det är blåsigt och kallt och jävligt. Har ingen koll på min menscykel, hoppas jag kan skylla tårarna på PMS.  Finns inga att umgås med här, känns som att jag bara går i vänten på att det ska bli sommar. JAg mycket aktiviteter i mars men nu har det varit helt dött i april och snart är det maj. 
    Dottern utvecklas och växer och är så stor. Min lilla soltråle, och jag känner mig som en stor trött håglös fantasilös påse.  
    Fy, vad jag känner med dig!! Är också hemma medan solen lyser utanför. Fredagsmys i parken är utbytt mot matförgiftning medan sonen är på dagis (extra lång dag, för pappa skulle ha möten...) och jag gråter också.
    PMS, eller bara depp. Vem vet vad vi har?
    VAD kan muntra upp dig just idag? Har du några önskningar och liksom behov som du kan möta idag?
    Choklad? En solig plats i lä? Samtal med en vän? 
  • Makadam
    Acelise skrev 2012-04-27 13:33:27 följande:
    Fy, vad jag känner med dig!! Är också hemma medan solen lyser utanför. Fredagsmys i parken är utbytt mot matförgiftning medan sonen är på dagis (extra lång dag, för pappa skulle ha möten...) och jag gråter också.
    PMS, eller bara depp. Vem vet vad vi har?
    VAD kan muntra upp dig just idag? Har du några önskningar och liksom behov som du kan möta idag?
    Choklad? En solig plats i lä? Samtal med en vän? 
    AGERA tror jag.
    Ta tag i disken, plocka undan. När fingrarna jobbar vilar hjärnan min :)
    Och liiiiite choklad kanske.
    *"krya" på oss*  
  • Acelise
    Makadam skrev 2012-04-27 13:48:55 följande:
    AGERA tror jag.
    Ta tag i disken, plocka undan. När fingrarna jobbar vilar hjärnan min :)
    Och liiiiite choklad kanske.
    *"krya" på oss*  
  • chokladkaffe

FAst hade jag varit matförgiftad hade jag också deppat. Livet är ju bra och sina nedgångar. Krya på er-kram!

Skönt coffe att det vänt och ni får ha en bra period Låter ju verkligen som ni är på gång nånstans.

• chokladkaffe

Jag skulle vilja fråga er om den här stoppleken. Vad innebär den? Jag har funderat en del kring vikten av att lära barn att säga nej och att respektera andras nej. Jag börjar själv känna ett behov jämtemot storebror att kunna säga nej. Han kan vara bufflig och det är inte alltid jag känner för hans fysiska agerande, kliad under hakan, slagen på, ha honom i knät alltid osv. Det jag fastnar i vad jag ska göra i de situationer jag måste bestämma. Storebror säger nej till påklädning av ytterkläder. Skulle jag respektera det kommer vi alrig iväg vilket vi ibland måste. Storebror vill inte bli insmörjd fast han är jättetorr och får eksem. Detta måste göras och är ju på nåt sätt ett övertramp. Hur hanterar man såna situationer där jag måste sätta mig över honom och bestämma?

• Makadam
    chokladkaffe skrev 2012-04-27 20:22:50 följande:
    Jag skulle vilja fråga er om den här stoppleken. Vad innebär den? Jag har funderat en del kring vikten av att lära barn att säga nej och att respektera andras nej. Jag börjar själv känna ett behov jämtemot storebror att kunna säga nej. Han kan vara bufflig och det är inte alltid jag känner för hans fysiska agerande, kliad under hakan, slagen på, ha honom i knät alltid osv. Det jag fastnar i vad jag ska göra i de situationer jag måste bestämma. Storebror säger nej till påklädning av ytterkläder. Skulle jag respektera det kommer vi alrig iväg vilket vi ibland måste. Storebror vill inte bli insmörjd fast han är jättetorr och får eksem. Detta måste göras och är ju på nåt sätt ett övertramp. Hur hanterar man såna situationer där jag måste sätta mig över honom och bestämma?
    Jag har aldrig hört talas om "stoppleken", men svarar ändå  

Jag brottas själv med ordet "nej" och definitionen av det. Min man kan säga; "ett nej är ett nej" och jag kan vara på honom om det eftersom det ju faktiskt inte är så. Dottern säger "Nej!" när vi ska borta tänderna men det måste ju göras så där gäller ju verkligen inte tanken att ett nej är ett nej.
    Just nu är det annars att tvätta händerna efter att vi kommit hem/in det största området till diskrepans mellan dottern och mig. När det gäller sådana saker som bara ska göras så är jag tydlig med det - "det ska göras, det är inget att diskutera." Tvättade händerna igår kväll på en trött och arg tjej. Nej, det var inte jättekul att ha en brottningsmatch om det.
    Vi pratade häromdagen om orden och saker som man: vill - ska - måste. (Jag tycker själv att jag behöver påminna mig om att det är skillnad på dem och ett konkrekt sätt för mig som vuxen att ändra min sinnestämning ibland från måste till vill  
    Vår dotter har sin "stopphand" - den använder hon t ex om pappa och hon busar och hon tycker att det blir för mycket/för otäckt när pappa är en gigantisk tiger som hoppar fram och skräms, eller om hon inte vill bli kramad pussa etc. Det är enorm skillnad från när hon kan säga "nej, nej, nej" och tokskratta när vi kittlar henne. Om vi då slutar då ber hon bara om mera mera  

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd