chokladkaffe skrev 2012-04-27 20:22:50 följande:
Jag skulle vilja fråga er om den här stoppleken. Vad innebär den? Jag har funderat en del kring vikten av att lära barn att säga nej och att respektera andras nej. Jag börjar själv känna ett behov jämtemot storebror att kunna säga nej. Han kan vara bufflig och det är inte alltid jag känner för hans fysiska agerande, kliad under hakan, slagen på, ha honom i knät alltid osv. Det jag fastnar i vad jag ska göra i de situationer jag måste bestämma. Storebror säger nej till påklädning av ytterkläder. Skulle jag respektera det kommer vi alrig iväg vilket vi ibland måste. Storebror vill inte bli insmörjd fast han är jättetorr och får eksem. Detta måste göras och är ju på nåt sätt ett övertramp. Hur hanterar man såna situationer där jag måste sätta mig över honom och bestämma?
Jag har aldrig hört talas om "stoppleken", men svarar ändå
Jag brottas själv med ordet "nej" och definitionen av det. Min man kan säga; "ett nej är ett nej" och jag kan vara på honom om det eftersom det ju faktiskt inte är så. Dottern säger "Nej!" när vi ska borta tänderna men det måste ju göras så där gäller ju verkligen inte tanken att ett nej är ett nej.
Just nu är det annars att tvätta händerna efter att vi kommit hem/in det största området till diskrepans mellan dottern och mig. När det gäller sådana saker som bara ska göras så är jag tydlig med det - "det ska göras, det är inget att diskutera." Tvättade händerna igår kväll på en trött och arg tjej. Nej, det var inte jättekul att ha en brottningsmatch om det.
Vi pratade häromdagen om orden och saker som man: vill - ska - måste. (Jag tycker själv att jag behöver påminna mig om att det är skillnad på dem och ett konkrekt sätt för mig som vuxen att ändra min sinnestämning ibland från måste till vill
Vår dotter har sin "stopphand" - den använder hon t ex om pappa och hon busar och hon tycker att det blir för mycket/för otäckt när pappa är en gigantisk tiger som hoppar fram och skräms, eller om hon inte vill bli kramad pussa etc. Det är enorm skillnad från när hon kan säga "nej, nej, nej" och tokskratta när vi kittlar henne. Om vi då slutar då ber hon bara om mera mera