Makadam skrev 2012-04-28 13:22:12 följande:
Ja, k girl, vi hade en spjälsäng men jag anser inte att det faktum att hon ibland sov i spjälsäng som stod dikt an mot vår med en sida borttagen mellan ca 1 och 5 månaders ålder och vaknade varannan timme (ibland varje, ibland var 23:e minut) för att amma gör henne till ett barn som inte skulle def som high need av någon. Hon har sovit på mig i perioder också.
Jag säger inte att vår dotter är high need. Jag känner inget behov av att leta fram en etikett. Du och jag har även i andra trådar pratat om detta och jag vet att du har skrivit att det i ditt fall nog kunde handla om förväntningar för att du ville göra saker; med huset, baka och skriva.
Jag levde (och gör fortfarande) i en bubbla. När dotter var 2½ vecka fick jag en attack av "Herregud ska hon tutta HELA tiden jag hinner ju inte ens värma mat" och stod naken i köket och försökte röra runt i en kastrull och tårarna rann och bröstmjölken likaså. Otaliga gänger har jag bajsat med dottern ammandes i famnen för att hon ville det och inget annat.
Jag vill som sagt inte förringa om någon annan tyckt det varit jobbigt att ha någon sovandes på sig eller amma 24/7.
Jag anser bara själv att det inte är hela förklaringen - bebisens behov - utan också mammas, pappas föreställningar om hur det ska vara att få barn. Herregud, vi har väl alla fått samma intryck från film, mammatoiningar, etc etc hur det ska vara. Vi här inne som babblar ....jag tolkar det som att vi talar om samma färg men olika nyanser.
Jag upplever att du har väldigt liten förståelse för hur de här barnen kan vara. Det har du inte bara visat en gång, utan upprepade gånger, i diskussioner i både den här tråden och i andra. Det handlar inte bara om en förväntanseffekt; du saknar förståelse också för att du inte har levt med ett barn som behöver mer av allting.
Jag vet också att jag har skrivit att en del av min frustration till viss del kan ha berott på mina förväntningar. Men jag är tvåbarnsförälder nu och har insett att det är en väldigt liten del av förklaringen. En majoritet av småbarnsförälder bör förvänta sig att kunna gå och skita, göra i ordning en smörgås eller sitta med armarna fria för att läsa en bok åtminstone någon kväll när barnet är över ett år gammalt.
Du beskriver hur det var när din dotter var nästan tre veckor gammal. Det är något man kan förvänta sig. Det tycker jag inte att man ska förvänta sig när barnet är över ett år gammalt.
Jag tycker att det är en sjuhelvetes massa saker man kan förvänta sig av en månadsgammal bebis, men inte en årsgammal. De flesta - och jag skulle vara ytterst förvånad om du bara ryckte på axlarna - tycker att det är jobbigt att ha någon på sig i såväl sovande som vaket tillstånd (för annars raserar hela barnets värld) 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan, 365 dygn om året. Det är inte "faser" som kommer och går där barnet vill ha mer närhet - det vill ha mer närhet JÄMT.
Du skriver att du inte "vill förringa om någon annan tyckt det varit jobbigt att ha någon sovandes på sig eller amma 24/7", men det du gör är att dels förringa situationen man befinner sig i när det är så jämt, jämt, utan andhämtning. Och dessutom har du mage att säga - det har du i alla fall gjort tidigare - att det inte är barnet det handlar om, utan föräldrarna.